Ställa in stötdämpare

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Någon som kan svara några frågar gällande inställning av stötdämpare. Jag har precis köpt en r1200gs års.m 2004 som är utrustad med Öhlins fram och bak. Tänkte jag skulle ställa in dämparna så det passar mig och tjejen samt lite packning inför sommaren. Förstår mig dock inte riktigt på allt som står i manualen som jag har hittat.

Det står bl.a. att spring pre load ska vara 19mm, grundinställning. Vad betyder detta och hur ställer jag in det? Sedan står det att rekommenderad free sag = 10mm samt ride height = 30-40mm. Vad är då spring pre load och hur ställer jag in det?

Bifogar en länk till Öhlins manualen.
https://www.ohlins.com/app/uploads/documents/2009/11/MI_BM536.pdf
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Finns hur mycket som helst kring detta på tuben och i skrift, bl a från Dave Moss. Men en kortvariant kanske kan vara på sin plats?

Den angivna förspänningen är den längd Du ska komprimera fjädern från fullt utsträckt. Det medför att Du måste byta fjäder om Du inte får rätt förarhäng (rider sag) med den fjädern. De flesta av oss försöker nog i stället hitta en hyfsad kompromiss med den fjäder vi har genom att fokusera på förarhänget.

1 - ställ hojen på centralstödet och ta hjälp av någon kamrat. vi ska nu mäta fjädringen fram fullt utsträckt i f t någon form av referens. Saknas bra referens - använd en tejpbit för att markera mätpunkterna.
2 - vicka hojen bakåt på stödet, ställ en fot i fälgen (om de har top-outfjäder) och mät en referenslängd på gaffelbenet fullt utdraget.
3 - vicka hojen framåt på stödet, tryck ned bakhjulet och mät t ex avståndet från hjulaxel till en punkt någonstans vertikalt vid hjulhuset.
4 - rulla ned hojen från stödet, sätt Dig, hustru och last på och läs nu av hur utdragen fjädringen är, både fram ock bak. Håll balansen genom att stödja Dig mot t ex en vägg men försök att bara trycka i sida, inte upp eller ned.
5 - Förarhäng är skillnaden mellan mätvärde i pkt 4 och 2 (fram) resp pkt 4 och 3 (bak). Räkna ut detta.

Förarhäng för landsväg ligger lämpligen på ungefär 30-35% av fjädringsvägen, räkna ut vad det blir. Låt gärna hänget vara något mer fram än bak för att få ett mer snabbstyrt ekipage. Dra på eller minska förspänning till dess att Du når Ditt målvärde.

Lycka till :)
 
Last edited:

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Tackar för svaret, ska ner till garaget first thing in the morning :)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Dra all förspänning i botten så blir det nog så bra det kan bli om du skall släpa på tant och packning :rock
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top