Ställa in lackspruta?

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Hej!
I helgen gjorde jag ett försök att lacka mina kraschkåpor. Blev inte riktigt nöjd med resultatet :gnissla

Problemet jag har är att jag inte lyckas få en fin sprutbild. Det blir fina "färgdroppar" blandat med större så resultatet blir som om man lackar med en strukturfärg.

Hur ska jag få en så fin sprutbild/"färgdimma" som möjligt med mina prylar?

Förutsättningar:
* Spruta modell "Proffs" från Fultema med 1.4 mm munstycke: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=116346
* 2K-färg från PPG blandat som följer; 2 delar färg, 1 del härdare och 0.5 delar förtunning. (Ej metallic.)
* Temperatur på kåpor, färg och lokal är ca +20C.
* Lufttrycket är drygt 2.5 bar.

Jag testade justera färgmängdsskruven, men "spottandet" kvarstod oavsett mängden färg.

När jag lackade med plastprimern (alla förutsättningar var detsamma) så blev det en mycket fin sprutbild med en fin och jämn färgdimma. Dock så är den färgen mycket tunn.

Mina terorier är att något av följande är fel:
- lufttrycket, öka eller minska?
- För tjock färg, är dock blandat enligt färghandlarens recept.
- Fel munstycke
- Skit bakom sprutan :huvet

Tacksam för tips och råd!!

Eftersom det funkade med den andra färgen så skulle jag säga att du fått fel blandning. Dock ser blandningsförhållandena rätt ut.
Har du skakat färgbukren ordentligt innan du häller upp från den?
Jag har fått färg som varit oerhört olika i konsistensen fast de ska blandas lika så man får testa sig fram lite. Det andra alternativet när det spottar är att det är för högt tryck men det borde det inte vara eftersom det funkade bra med primern.
Själv fick jag VM i rinningar i helgen. :huvet

Har du skakat färgbukren ordentligt innan du häller upp från den?
Själv fick jag VM i rinningar i helgen. :huvet
Hmmm... när jag tänker efter kan jag ha slarvat på den punkten. Rörde och skakade noga när jag blandat i härdare och förtunning, men det gjorde jag inte med färgpytsen. Slarvigt.
Ska vara extremt noggrann vid nästa lackförsök. Tack för din input!

Är min arbetsgång korrekt?
1. Lacka ett supertunt skikt primer.
2. Vänta ca 20-30 min. (Tvätta spruta och blanda färg)
3. Lägga på ett tunt och matt lager färg.
4. Vänta 10 minuter
5. Lacka ytterligare ett tunt lager för att sedan avsluta med ett fylligt lager där glansen/rinningarna uppstår.

Är osäker på hur länge man ska vänta mellan varven. Är 10 min lagom? Vad säger expertisen?

Kan man rädda en kåpa med ett par feta rinningar? Har läst att en del skär bort det värsta med rakblad för att sedan våtslipa och polera.
(Att lägga på klarlack är för lyxigt på min fulkåpor så det är inget alternativ.)

Antigen för mycket (eller för tjock) lack.

Prova med mer luft först,kan vara för lite tryck så att luften inte slår sönder färgen tillräckligt.

Kanske kan detta hjälpa dig.

Bifogat

• sprutbild.JPG
    sprutbild.JPG
    54.4 KB · Visningar: 2,165
Hmmm... när jag tänker efter kan jag ha slarvat på den punkten. Rörde och skakade noga när jag blandat i härdare och förtunning, men det gjorde jag inte med färgpytsen. Slarvigt.
Ska vara extremt noggrann vid nästa lackförsök. Tack för din input!

Är min arbetsgång korrekt?
1. Lacka ett supertunt skikt primer.
2. Vänta ca 20-30 min. (Tvätta spruta och blanda färg)
3. Lägga på ett tunt och matt lager färg.
4. Vänta 10 minuter
5. Lacka ytterligare ett tunt lager för att sedan avsluta med ett fylligt lager där glansen/rinningarna uppstår.

Är osäker på hur länge man ska vänta mellan varven. Är 10 min lagom? Vad säger expertisen?

Kan man rädda en kåpa med ett par feta rinningar? Har läst att en del skär bort det värsta med rakblad för att sedan våtslipa och polera.
(Att lägga på klarlack är för lyxigt på min fulkåpor så det är inget alternativ.)

Själv brukar jag köra med närmare 3 bar vilket funkar fint. Har dock aldrig använt produkter från Fultema i lacksammanhang.

Du har alltså använt en solid färg nu antar jag? Ej metallic.
I sådana fall ska du nog inte (nu talar jag av egen erfarenhet, nån lackerare får gärna rätta) lägga ett supertunt och sen köra på med mera efter det.
Jag lackade en front till en Caddy för nåt halvår sedan, vanlig 2k utan klarlack, vit f.ö.
Med sådana färger så lägger två lager, lika tunna i princip. Precis när du lagt det första lagret så ska det vara aningen "vågigt", dvs att den inte ska vara som en spegel precis när du lagt det. Vågorna flyter ut när det härdar och blir till en fin yta.
Det är det här som är det trixiga, att få till lagom yta innan det härdar. Men det kommer väl med tiden antar jag.
Lägger du spegelblankt från början så blir det tvärtom, när det härdar så får du en vågig yta eller så börjar det rinna.
Sen är det bara köra ett par lager och låta det härda, om du har möjlighet att ha varmare i lackboxen/garaget så ha det!

Kan styra upp nån bild på fronten när jag kommit hem.

Edit: Angående tiden mellan skikten så brukar jag vänta till det blir en matt yta, så du ser vart du lägger nästa lager. Beroende på tid så varierar det med temperaturen, jag brukar vänta en kvart iaf.

Last edited:
Hej!

Jag är ny här på sporthoj och läste ditt problem.

Det är rätt som "mysfabrorn" säger, Du skall helst lacka "Blött" direkt, dvs att färgen när du läger på den skall vara så pass rikligt att det ser blött ut när du lackar! Det förhindrar att ytan ser ut som " apelsinskal"

Jag har själv lackat ett par delar till en kompis med svart solid:

http://www.youtube.com/watch?v=HaArSPA7TTA
Här finns en liten film

Och nedan finns en bild på resultatet

Jag är själv nyutbildad lackerare, och egentligen på filmen skulle man "hänga" grejerna, men tråden var slut, men det gick bra ändå.

Ditt andra problem att den "spottar" när du lackar kan vara att om du inte har en vattenavskiljare kopplat innan pistolen kan det komma kondens från kompressorn som gör att pistolen såkallat " spottar", det har hänt mig ett par gånger när man inte tömt vattenavskiljaren.

Prova att göra såhär:

Blanda nogrant och väl.
Använd vattenavskiljare
Använd ca 2 bar
Lacka Blött

När du sedan låtit den torka så flyter färgen ihop och ytan ser blank och fin ut.

Vänta med att tvätta och polera den ett par dagar så att den riktigt får härda först, sedan lägger du på vax.

TIPS:

Om du skulle få en liten rinning eller "apelsinskal" kan du först slipa ner det med 1000-1500 papper, sedan polera upp den så försvinner det!

Lycka till :)

MVH
Morris

Bifogat

• tanken.jpg
    tanken.jpg
    59 KB · Visningar: 660
Last edited:
Tack för alla era tips! :Bugar

Jag använder en Fultema vattenavskiljare som sitter direkt innan sprutan.

Nu har jag en checklista att beta av:
- Gå igenom sprutan så att inget är knas med den.
- Blanda färgen bättre.
- Sänka lufttrycket (eller höja?)
- Skippa det första matta skiktet.

tack för frågan och alla svar

Det finns fler som har samma problem :D och då är det ju så bra med detta forumet.

Tycker jag låter bra!

Prova dig fram och tänk på att det är lite svårare att lacka med solida färger än vattenbaserade med klarlack.

Tänk också på att OM det blir någon liten rinning eller dålig yta kan du alltid slippa lätt med 1000-1500 papper och sedan polera.

Lycka till och hoppas att det ordnar sig för dig! :)

MVH
Morris

Kom just på en sak.....var VÄLDIGT nogran med rengöringen av objektet innan du lackar det.

Fett från fingrar eller dylikt kan ställa till det ordentligt, så att det blir krakuleringar ( hur nu det stavas :) ) och dåligt skick i färgen.

Jag brukar alltid tvätta av mina objekt nogrant med nått som kallas PK 700.

MVH
Morris

Last edited:
Tycker jag låter bra!

Prova dig fram och tänk på att det är lite svårare att lacka med solida färger än vattenbaserade med klarlack.

Tänk också på att OM det blir någon liten rinning eller dålig yta kan du alltid slippa lätt med 1000-1500 papper och sedan polera.

Lycka till och hoppas att det ordnar sig för dig! :)

MVH
Morris

Kom just på en sak.....var VÄLDIGT nogran med rengöringen av objektet innan du lackar det.

Fett från fingrar eller dylikt kan ställa till det ordentligt, så att det blir krakuleringar ( hur nu det stavas :) ) och dåligt skick i färgen.

Jag brukar alltid tvätta av mina objekt nogrant med nått som kallas PK 700.

MVH
Morris

Fan, jag kunde nåt. :hihi

Två frågor bara:

1. Är inte 2 bar lite dåligt med tryck?

2. Är det så smart att lägga på vax och dylika produkter så snart efter lack?
Lacken "andas" väl direkt då den härdat och en viss tid efter, vilket man inte vill förhindra?

Fan, jag kunde nåt. :hihi

Två frågor bara:

1. Är inte 2 bar lite dåligt med tryck?

2. Är det så smart att lägga på vax och dylika produkter så snart efter lack?
Lacken "andas" väl direkt då den härdat och en viss tid efter, vilket man inte vill förhindra?

1. 2 Bar är alldeles för lite tryck enligt mig, använder själv minst 3bar när jag lackar.

2. Vax ska man aldrig repeterar aldrig lägga på en nylackad yta pga att lacken avger lösningsmedel/ånga under flera månaders tid... Lägger man på vax på en ny lackad yta så kommer man tillslut se ringar av spacklingen om man gjort några...

Min fars vän är lackare och lackar varje dag och när han gör lite mera exklusiv bil så tar hans lackeringar från grunden upp till 3 månader pga ångorna måste hinna ut innan nästa lager m.m.....

Tack för alla era tips! :Bugar

Jag använder en Fultema vattenavskiljare som sitter direkt innan sprutan.

Nu har jag en checklista att beta av:
- Gå igenom sprutan så att inget är knas med den.
- Blanda färgen bättre.
- Sänka lufttrycket (eller höja?)
- Skippa det första matta skiktet.

OBS!!!!!

Köp en fin "sil" på färgaffären där du köper färgen. Brukar finnas nån billig tratt modell i papper med ett filter i. När du blandat basen klart (och skakat/rört noga) så silar du färgen när du häller i den i sprutan....

Detta är jätteviktigt då färgen inte är garanterat 100% ren när du köper den på affären (konstigt jag vet). Detta hände för mig första lackningen i år. Blev små klumpar i lacken som var restprodukter från när dom brutit till färgen...

Detta händer inte alltid, men när det väl händer är det sjukt jobbigt, och en billigt papptratt är en billig försäkring... :tummenupp

Hej igen!

Jo det är sant, och det skrev jag lite längre upp att man skulle vänta med att lägga på vax till lacken har härdat oredentligt, och det skrev jag längre upp i mina inlägg har jag för mig.

sedan när det gäller antal bar, så är det en liten smaksak.....jag gillar inte att stressa fram lackeringen, risken med för mycket bar är ju att man kanske får för mycket blås och färg så att det rinner, men jag använde 2 -2.5 bar när jag lackade en kunds tank, kåpor och skärmar i svart solid och det funkade utmärkt och han blev mycket nöjd.

Jag ( och detta är bara min åsikt) tycker att man har lite bättre kontroll över sprutbilden när man lackar 2-2,5 bar men det går säkert jättebra att använda högre bar om man är en van lackerare.

Sedan ett tips till är att va inte för nära och inte för långt ifrån objektet med sprutan, en hands avstånd är ett bra riktmått.

MVH
Morris

Last edited:
tvättar ni av lacken efter varje lager ni målat eller bara innan ni ska på med klarlack och i början efter påläggning av primer? Vad tvättar ni med?

Lade min första lack (någonsin) i helgen men hade problem med för högt tryck i sprutan men man fick snart kläm på det. Hade dock problem med att lägga på "pearl lagret" då detta blev lite orangetonat, kanske lade jag på för mycket. Att rengöras med thiner verkar inte heller vara någon bra grej eftersom färgen blev så sjukt matt efteråt :gnissla

1. 2 Bar är alldeles för lite tryck enligt mig, använder själv minst 3bar när jag lackar.

2. Vax ska man aldrig repeterar aldrig lägga på en nylackad yta pga att lacken avger lösningsmedel/ånga under flera månaders tid... Lägger man på vax på en ny lackad yta så kommer man tillslut se ringar av spacklingen om man gjort några...

Min fars vän är lackare och lackar varje dag och när han gör lite mera exklusiv bil så tar hans lackeringar från grunden upp till 3 månader pga ångorna måste hinna ut innan nästa lager m.m.....

Det var ungefär det jag misstänkte.

Men det här med lackering är nog ett rätt löst område, visst, andelar färg etc. är en sak. Men hur man lägger lacken och sådant får man nog lära sig på egen hand till man kommit fram till en bra metod.

tvättar ni av lacken efter varje lager ni målat eller bara innan ni ska på med klarlack och i början efter påläggning av primer? Vad tvättar ni med?

Lade min första lack (någonsin) i helgen men hade problem med för högt tryck i sprutan men man fick snart kläm på det. Hade dock problem med att lägga på "pearl lagret" då detta blev lite orangetonat, kanske lade jag på för mycket. Att rengöras med thiner verkar inte heller vara någon bra grej eftersom färgen blev så sjukt matt efteråt :gnissla

Du behöver inte torka av lacken, säg att du använder 1K lack Metallic ska du inte röra den utan bara spruta på den på objektet sedan låta den torka, "Går fort" sedan på med första lagret klarlack, låt det torka sedan våtslipar du klarlacken sedan torka av med thinner... På sedan med 2 lagret klarlack och slipa och torka av med thinner...

Detta kan du gör massor av gånger om du vill, ju mera klarlack ju djupare blir lacken :yoparty :yoparty

Va?
Tvättar lacken? Menar du att du går på med någonting på själva ytan du lackat mellan varje lager? :skrämd

Du rör inte lackytan alls från primer till klarlack. Möjligtvis att du lackar primer ena dagen, låter den härda, slipar av den med våtslip eller annat fint papper och sedan tvättar av den och kör på.

Men lackar du allt på samma gång så ska du inte röra ytan alls mellan gångerna.
Du kanske menade att du gjorde ren sprutan mellan gångerna?
I sådana fall så behöver du endast göra ren den då du skiftar färg i sprutan.
Fast ett undantag är klarlacken, det funkar att bara spruta ur pistolen med thinner och sen köra på med klarlack om man vill.
Istället för att plocka isär den och göra ren alla detaljer innan man kör på med ny färg som man annars gör.

Om färgen blir matt har du nog något annat problem.
Är det flera detaljer som du lackar så se till att hålla dom väl avskiljda från varandra.
Ett exempel är när jag lackade en uppsättning fälgar till min Alfa 75a.
Silvermetallic var det i just mitt fall och då man lägger klarlacken kan det uppstå problem. Den sista fälgen jag gjorde blev det kanonfin yta på medan den första blev mattare.
Det berodde på att fälgarna var för nära varandra och när den sista blev klarlackad så hade den första blivit aningen torr när jag skulle göra den sista, och när den fick den sista fälgens klarlacksdamm på sig så la det sig "ovanpå" klarlacken på den första fälgen och blev därmed matt.

Ser nu att det där blev krångligt. Hoppas du förstod!

Det var ungefär det jag misstänkte.

Men det här med lackering är nog ett rätt löst område, visst, andelar färg etc. är en sak. Men hur man lägger lacken och sådant får man nog lära sig på egen hand till man kommit fram till en bra metod.

Visst är det ett löst område, när jag har problem vänder jag min till min fars polare som lackat varje dag i 40års tid om råd och så, han har alltid mat nyttiga tips och ideer att dela med sig...

Men som sagt man lär sig själv om man håller på och lackar, bästa lärdomen är att göra fel och göra om allt tills man lär sig...

Du behöver inte torka av lacken, säg att du använder 1K lack Metallic ska du inte röra den utan bara spruta på den på objektet sedan låta den torka, "Går fort" sedan på med första lagret klarlack, låt det torka sedan våtslipar du klarlacken sedan torka av med thinner... På sedan med 2 lagret klarlack och slipa och torka av med thinner...

Detta kan du gör massor av gånger om du vill, ju mera klarlack ju djupare blir lacken :yoparty :yoparty

Sen när du ställer ut objektet i solen med 30 lager klarlack på så säger det "krack" så spricker klarlacken. :gnissla

Närå, djup ska´re va! Man ska nästan vilja dyka ner i lacken, då är det bra!

Visst är det ett löst område, när jag har problem vänder jag min till min fars polare som lackat varje dag i 40års tid om råd och så, han har alltid mat nyttiga tips och ideer att dela med sig...

Men som sagt man lär sig själv om man håller på och lackar, bästa lärdomen är att göra fel och göra om allt tills man lär sig...

Exaktimundo!

Det är dom med erfarenhet som är tha shizzle! Fast i unga dagar (som jag t ex.) så vet man ju allt bäst själv liksom...

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back