Hej!
I helgen gjorde jag ett försök att lacka mina kraschkåpor. Blev inte riktigt nöjd med resultatet
Problemet jag har är att jag inte lyckas få en fin sprutbild. Det blir fina "färgdroppar" blandat med större så resultatet blir som om man lackar med en strukturfärg.
Hur ska jag få en så fin sprutbild/"färgdimma" som möjligt med mina prylar?
Förutsättningar:
* Spruta modell "Proffs" från Fultema med 1.4 mm munstycke: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=116346
* 2K-färg från PPG blandat som följer; 2 delar färg, 1 del härdare och 0.5 delar förtunning. (Ej metallic.)
* Temperatur på kåpor, färg och lokal är ca +20C.
* Lufttrycket är drygt 2.5 bar.
Jag testade justera färgmängdsskruven, men "spottandet" kvarstod oavsett mängden färg.
När jag lackade med plastprimern (alla förutsättningar var detsamma) så blev det en mycket fin sprutbild med en fin och jämn färgdimma. Dock så är den färgen mycket tunn.
Mina terorier är att något av följande är fel:
- lufttrycket, öka eller minska?
- För tjock färg, är dock blandat enligt färghandlarens recept.
- Fel munstycke
- Skit bakom sprutan
Tacksam för tips och råd!!
I helgen gjorde jag ett försök att lacka mina kraschkåpor. Blev inte riktigt nöjd med resultatet
Problemet jag har är att jag inte lyckas få en fin sprutbild. Det blir fina "färgdroppar" blandat med större så resultatet blir som om man lackar med en strukturfärg.
Hur ska jag få en så fin sprutbild/"färgdimma" som möjligt med mina prylar?
Förutsättningar:
* Spruta modell "Proffs" från Fultema med 1.4 mm munstycke: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=116346
* 2K-färg från PPG blandat som följer; 2 delar färg, 1 del härdare och 0.5 delar förtunning. (Ej metallic.)
* Temperatur på kåpor, färg och lokal är ca +20C.
* Lufttrycket är drygt 2.5 bar.
Jag testade justera färgmängdsskruven, men "spottandet" kvarstod oavsett mängden färg.
När jag lackade med plastprimern (alla förutsättningar var detsamma) så blev det en mycket fin sprutbild med en fin och jämn färgdimma. Dock så är den färgen mycket tunn.
Mina terorier är att något av följande är fel:
- lufttrycket, öka eller minska?
- För tjock färg, är dock blandat enligt färghandlarens recept.
- Fel munstycke
- Skit bakom sprutan

Tacksam för tips och råd!!