Ställa in "Kill Time".... -Quickshift fr Powercommander. CBR600RR

Perarn

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
CBR600RR
Under vintern har jag monterat Power Commander 5, Quickshifter Expansion Module och själva sensorn till växellänkaget på min Honda CBR600RR.

Allt fungerar, insprut bryts och växlarna hoppar i.

Idag gjordes första provturen på asfalt (ist för på depåstöd) för att se att allt fungerar, meeeen vid höga varv så känns det som att växeln hoppar i och sen så bryts insprutningen igen. Ungefär på samma sätt som när man är på högsta växeln och kommer åt växelpeten så insprutningen bryts.

Ungefär såhär är det nu:
Jag trycker till peten - insprutningen bryts - växeln hoppar i - hojen sackar till - det börjar driva.
Vill gärna få bort steget "hojen sackar till"..

För närvarande så har jag följande inställt i PC5an (och har programvara och kan ändra):
Kill time - 65ms
Shift interval - 250ms

..tror att det är dessa tider som är rekommenderat.

Kan tyvärr inte ställa specifika Kill Times för varje växel.

Önskar att jag kunde pröva mig fram själv MEN 4grader varmt och att köra banhoj på osopade vägar i Umeås utkanter är ju inte helt optimala förutsättningar för detta..

Fråga 1:
Någon som har något förslag på hur jag skall ändra tiderna?

Fråga 2:
Vad är egentligen shift interval? Tiden som qs är oaktiverad mellan växlingarna för att förhindra att insprutet bryts om man är där med foten just efter man har växlat? (isf kansek den bör ställas ner betydligt mer än 250ms..) Från powercommanders hemsida kan man läsa att "Shift Interval - period of time between shifts that the software will activate." meeen jag fattar fasen inte vad de menar med det!!

Tack på förhand!

Vad går du för vikt inställd på brytarn? Eller går det inte att justera den? Låter ju som den bryter när petarn bottnar, öka brytvikten borde funka då. 250-tiden borde vara den tid han är inaktiv efter bryt just för att förhindra detta annars, är dock ny på detta själv så har ingen erfarenhet från din modell.

Jag har samma grejer som du. Kör killtime runt 80 ms

Men Prova att ändra i kolumnen switch-type i programvaran, normaly open eller normaly closed

Jag hade samma symptom och fattade igenting först, här är tråden
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?262303-Quickshifter-bryter-ej&highlight=

Känsligheten kan man ändra genom att prova med mindre vinkel på växelarmarna som jag tuggade om i tråden. (kortare gängstång, om du har den typen av sensor)

Blir lite mer trögväxlat, men jag upplevde att QS fungerade bättre vid lugnare körning när man hade den varianten.

Nu brukar jag använda kopplingen vid just lugnare körning, men när man gasar på och vill slippa släppa handtaget i 250 så är QS guld!

Last edited:
Hmm, det har visat sig att mest troligt så är sensorn till växellänkaget som jag har av fel typ för quickshifter-modulen.
Det finns två av varje, en sensor som är "öppen" och en som är "stängd" i normalläge, och såklart en quickshiftermodul som bara fungerar med den öppna sensorn och en som bara fungerar med den stängda..

Jag har en sensor som är "normally closed" -testat med ohm-mätare och summern tystnar när jag pressar ner växelpeten. Den Quickshifter expansion module som jag har som dödar de övre injektorerna har en grön LED på sidan och den funkar ej med stängd sensor.

Det som troligtvis händer nu när jag växlar är att ett set injektorer stängs när jag påverkar växelpeten och ett set stängs först när jag släpper på trycket eller något liknande.

Jag prövade att ändra till "normally open" med resultatet att insprutet bröts när jag släppte trycket från växelpeten. Något bakvänt mao..

Måste dock ge powercommanders tech support lite cred för snabba och informativa svar mitt i allt elände!

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!