Ställa in frambroms på 14e?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Ber om ursäkt i förväg om detta redan tagits upp och hoppas att någon isf kan hänvisa mig till rätt tråd.

Bromshandtaget går i botten på min 14E och jag har försökt ställa in den så att den ska ta mycket tidigare.
Troligen talanglös för jag får det inte att bli bättre.
Antingen går handtaget i botten eller så är hjulet låst...

Bifogar en bild så kanske någon kan berätta vad de olika skruvarna är till för och vilka jag ska pilla på för att få det rätt.

Bifogat

• frambroms.jpg
    frambroms.jpg
    122.4 KB · Visningar: 138
UrbanTiger skrev:
För att det ska bli så bra som möjligt så ska vinkeln mellan bromshävarmen och vajerns riktning vara typ 90grader när det bromsar som mest. Justering av det gör du väl vid 5:an. Sen justerar du vajerns spänning med 4:an.
2 också.

UrbanTiger skrev:
Ska kolla på detta när jag får hem min 14e. Om den kommer till Örebro imorrn och så vidare,,,
Tackar för inputen!
Jo, nummer 2 går att vrida men jag får inte skiten att stämma ändå...

Kolla gärna när din dyker upp och hör av dig om du förstår dig på hur det fungerar :tummenupp

Skruv nummer 2 används för att ställa in parallelliteten på bromsbackarna, helt miffo konstruktion! Enklast är att du plockar av oket, skruvar på 2:an så ser du hur det fungerar.
Om denna ej är rätt inställd så sitter klossarna snett och bromsarna beter sig precis som du beskriver.

Plocka av, ställ klossarna parallella, skruva tillbaka, justera vajern och du får helt nya bromsar.

UrbanTiger skrev:
Det är doch väldigt svampigt i handtaget. Lurat på om man skulle testa att göra en kortare hävarm så att man fick lite mera utväxling.

Jag har satt på alu.handtag från biltema, orginalen i plast sviktar ganska mycket. Det hjälper till endel faktiskt. Inte sådär så att det blir som natt och dag men en lite förbättring och med tanke på hur kassa bromsarna faktiskt är så är varje liten förbättring välkommen.

Grym tråd det här ju... Jag som trodde att mina bromsar var ohjälpligt kass! Otrolig förbättring mha dessa enkla tips :tummenupp

Back