Ställa in FG vid slipon montering!!??

woodii

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-2001, Workz WFA125,KTM 450 exc -05,
Hej !

Jag har precis mont. ett GPR slipon på min Hornet 600cc och ljudet är kanon:)
Men motorn kväver sig om man tex står på tumgång o vrider fullt på gasen, det e bara precis i början sen varvar den bra.
Sen tycker jag faktiskt att den inte drar lika bra som innan, inte samma sug liksom...

Så min fråga är behöver man bestycka om förgasarna bara för man bytat till ett slipon?
Eller det e bara o bita ihopa o vara nöjd men det mysiga ljudet :banana ?

Igen som e kunnig på sånt?
Fick höra av en kompis att jag kunde testa sätta på KN filter då hojen nu behöver mer luft, vill helst inte börja skruva på nån luftskruv på mina förgasare.

Den får nog för lite soppa, bäst är att bänkköra. Tror att andersbrink har skrivit nån tråd om hur man kan göra om man inte vill bänka. Man typ provkör på olika sätt på landsväg för att ta reda på om man ska byta munstycken, flytta nålar etc.

Sätt i ett snäpp större lågfartsmunstycken, verkar ju främst vara där du har problem?

Alternativt justera luft/blandskruvarna. Öppna dem 1/4 - ½ varv och testa!

Om du inte gillar att mecka och läsa tändstiftsfärg (sök på SH om hur man gör) ska du upp i Dynobänk med Lamda-sond för att få det justerat. Kör aldrig kör på full gas längre än 500 m behöver du inte göra någonting alls.

Vill du fixa det utan att läsa tändstiftsfärg och annat. Höj trottelnålarna två snäpp och byt huvudmunstyckena till en storlek större.

Byt INTE till K&N filter! Det finns det hur mycket som helst att läsa om på SH.

andersbrink skrev:
2339377 Om du inte gillar att mecka och läsa tändstiftsfärg (sök på SH om hur man gör) ska du upp i Dynobänk med Lamda-sond för att få det justerat. Kör aldrig kör på full gas längre än 500 m behöver du inte göra någonting alls.

Vill du fixa det utan att läsa tändstiftsfärg och annat. Höj trottelnålarna två snäpp och byt huvudmunstyckena till en storlek större.

Byt INTE till K&N filter! Det finns det hur mycket som helst att läsa om på SH.

Nä hä inte KN filter, men varför ska man inte köra fullgas mer än 500m?
Gillar o gillar att mecka där är igentligen inga problem men slipper man så är det skönt.

En mc polare till mig sa att eftersom mc-n kan putta ut mer luft där bak "slipon" så behöver man stoppa in mer luft andra hållet, då verka det som om han hade fel :)

Så justering av luftskruvar är inte på tal heller?

Putta ut mer och putta in mer... det blir automatiskt. Har förklarats nån gång tidigare, vi tar kortversionen då - en CV-förgasare måste ha ett visst insugsmotstånd för att fungera. Ett K&N ger mindre motstånd och fuckar upp mellanregister och lågfart - det är därför de säljer ett Dynojet-crap-kit som kompenserar detta. Ett original luftfilter orkar med att föda minst 50% mer effekt än vad motorn ger original. K&N är ute för att tjäna pengar. Du vill ha mer effekt - och väljer det billigaset sättet, att bestycka om med originaltypen av munstycken.

I båda fallen ska hojen upp på bänk för att verifieras med Lamda.

Kör du fullt skaft mer än 500 meter ökar risken för kolvhaveri av för hög förbränningstemperatur - orsakat av en lite för klen blandning orsakat av effektljuddmämparen som ger ett mindre ett mottryck.

Det finns mycket skrivet i ämnet redan här på SH. Tröttnar du på Sporthojs sökfunktion, använd Google och avgränsa med "site:sporthoj.com"

Tackar för svaren Anders, jag har faktiskt sökt en del redan på SH men hitta inget bra svar, men tack för ditt.

Nu hittade jag lite mer info ..

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!