Ställa in CCCP!?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Har ingen aning om hur jag ska ställa in skiten..

Tänkte kolla en film i media-player classic, ljudet var perfekt men det var ingen bild. Sen installerade jag cccp. Detta gjorde så att bilden kom fram, men ljudet gick från 5.1 till 2.0..

Hur/var ska jag ändra för att få bild och 5.1?

Verkar inte som att cccp sparar inställningarna heller? :S

you a commie brah?

images

anyway bra det fixade sig för jag hade inte kunnat hjälpa dig med en lösning :D

För att VLC är helt kasst i jämförelse? Räcker ju att jämföra bildkvaliten när man spelar upp det på storbild så förstår man.

Jepp, MPC med ett vettig codec-pack är nästan ett måste om man vill få bra bild OCH ljud.

Jag har inte lyckats få det tillfredsställande med VLC någonsin.

MPC kombinerat med vettigt codec-pack är helt enkelt ett bättre val med fler möjligheter/inställningar. Vilket de flesta som vet vad de håller på med redan kommit underfund med.

För att VLC är helt kasst i jämförelse? Räcker ju att jämföra bildkvaliten när man spelar upp det på storbild så förstår man.

??

Har fullHD-tv på 42", ser ingen skillnad om jag kör PS3an eller PCn med HDMI på 720p tvrippar?

Är det fel på mig då?

Vad är det för format VLC skulle visa så dålig bild på? :va

??

Har fullHD-tv på 42", ser ingen skillnad om jag kör PS3an eller PCn med HDMI på 720p tvrippar?

Är det fel på mig då?

Vad är det för format VLC skulle visa så dålig bild på? :va

Jag fick inte ljudet att synca ordentligt på 1080 i vlc. Dessutom blir det helt sinnessjuka störningar om jag kör via S/PDIF. Lyckades inte få en ren DD/DTS signal till recivern hur mycket jag än pillade med inställningarna.

Bara ändra AC3 filtret i MPC/CCCP så funkade det fint.

Jag fick inte ljudet att synca ordentligt på 1080 i vlc. Dessutom blir det helt sinnessjuka störningar om jag kör via S/PDIF. Lyckades inte få en ren DD/DTS signal till recivern hur mycket jag än pillade med inställningarna.

Bara ändra AC3 filtret i MPC/CCCP så funkade det fint.

Jag vet hur man gör. Även hur man ställer bild ordentligt.
MPC vs VLC-kriget skenade även hos mig för en tid sedan.

MPC är bättre grundinställt, men vill man rodda med någonting är menyerna sjukt opragmatiska.
Bara en sån sak som att 16:9 sällan kommer utan någon % fel i aspektration kan ställa till med vansinne i MPC om man vill korrigera detta.
VLC: Högerklick -> Video -> Beskär -> 16:9

Den enda skillnaden i bildkvalitet jag kan se efter en miljard inställningstester är att MPC ger en överlag mörkare bild. VLC kan även komma med artefakter de första sekunderna efter start av en videofil, något som folk klagar högljutt över. Just det kan med skälighet anses vara det mest värdelösa I-landsproblemet idag.
Upplever även ljudet som tamare i MPC, även skickat optiskt.

Jag har använt både en LCD-TV samt projektor med bild á 120" i testerna.

Last edited:
Jag vet hur man gör. Även hur man ställer bild ordentligt.
MPC vs VLC-kriget skenade även hos mig för en tid sedan.

MPC är bättre grundinställt, men vill man rodda med någonting är menyerna sjukt opragmatiska.
Bara en sån sak som att 16:9 sällan kommer utan någon % fel i aspektration kan ställa till med vansinne i MPC om man vill korrigera detta.
VLC: Högerklick -> Video -> Beskär -> 16:9

Den enda skillnaden i bildkvalitet jag kan se efter en miljard inställningstester är att MPC ger en överlag mörkare bild. VLC kan även komma med artefakter de första sekunderna efter start av en videofil, något som folk klagar högljutt över. Just det kan med skälighet anses vara det mest värdelösa I-landsproblemet idag.
Upplever även ljudet som tamare i MPC, även skickat optiskt.

Jag har använt både en LCD-TV samt projektor med bild á 120" i testerna.

Möjligt att det är SBS, men jag lyckades inte få ordning på VLC efter mina önskemål. Mest ljudet som alltid släpade efter/hackade/fick störningar hur mycket jag än försökte ställa in det.

En annan funktion jag tycker är smidig i MPC är när man ser någon serie som inte fyller ut TVn riktigt är att man kan "stretcha" bilden på både höjd och bredd via numpaden. Ser man på något i stil med simpsons eller family guy blir oftast inte förhållandet särskilt lidande, och det är inte tillräckligt bra kvalité för att man ska lida av eventuelll försämring.

Jag kommer helt enkelt bättre överens med MPC.

Att VLC inte alltid vill fungera med flash (.flv) är inget jag lägger någon vikt vid, men kan vara bra att veta :hihi

Edit: Sen finns ju nödlösningen Mplayer som alltid svalt vad jag än försökt mata den med. Fast den är inte direkt smidig att ställa in. Men grymt underskattad mediaspelare.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...