Ställa in bränslemängd, Mikuni RS-36?

andersbrink skrev:
2345943 Den går alltså upp på bakhjulet på tvåans växel bara genom att mata på rullen?

Nej, kan inte gasa upp den. Får ju ingen effekt över 6000 rpm. Kanske om jag sitter längre bak?

Jag ska göra några seriösa försök på rakor ikväll med att lattja med gasen på höga växlar för att se om jag kan hitta rätta "knycken". Då kanske jag kan få upp den på bakhjulet på tvåan sen. Den lättar en aning på ettan vid start från stillastående med cirka 75% gas. Detta dock vid ca 5000rpm.

Som sagt, skall köra ett antal mil ikväll och återkommer med mina observationer därefter.
 
OK. Har nu kört lite längre och följande symtom har jag kunnat iaktta:

Tomgång
OK. Ibland tappar den en cyl vid ordentligt varm motor och då kan tomgångsvarvet droppa en aning och nån gång har den stannat.
Har normalt tomgångsvarv på cirka 1300-1500.

1500-6000 rpm
Här går den normalt bra på fyra cylindrar. Bara jag inte vrider på rullen max från början - då får den för fett, men om jag vrider lite långsamt matar den på riktigt bra i det här registret. Framhjulet lättar på ettan vid cirka 5000 rpm. Kan gå upp till drygt halvgas i det här registret.

6000-8000 rpm
När man sedan når 6000 rpm börjar den bröla. Precis så är det, den bluddrar inte riktigt utan den brölar snarare. Ju mer man gasar desto mera brölar cykeln. Den går alltså på 2 eller tre cylindrar verkar det som.
Om man gasar väldigt lite (dvs < 1/3) kan man få upp varvet till 8000 (utan att den går på tre hela tiden- men det bluddrar en del), men det går inte direkt fort. Brölet vid mycket gas i detta register är ordentligt kraftigt. Till och med killen som var två platser längre bak i gruppkörningen idag gav mig kommentar. Mina öron piper fortfarande.

8000 - 10500 rpm
Omöjligt att nå över ca 8500 rpm. Verkar som varvet sakta sakta stiger över 8000 när man gasar väldigt försiktigt. Gasar man mer blir det bara bröööl och inget händer.

Hojen drar alltså helt perfekt vid kraftigt pådrag upp till 6000, allt däröver blir helstopp på en eller ett par cylindrar.

Har testat lite mer roll-off med varm motor men märker ingen "extra skjuts" när jag drar av.

Efter längre körning med lite högre varv (5000-6000 rpm) tycker motorn att det är tråkigt och ville vid något tillfälle gå på tre burkar. Gick över så snart den fick kyla sig litet.


Vad ska jag göra? Tändningen? Fortfarande förgasaren?
Tack!
 
Last edited:
Bråkis skrev:
2347234 OK. Har nu kört lite längre och följande symtom har jag kunnat iaktta:

Tomgång
OK. Ibland tappar den en cyl vid ordentligt varm motor och då kan tomgångsvarvet droppa en aning och nån gång har den stannat.
Har normalt tomgångsvarv på cirka 1300-1500.

1500-6000 rpm
Här går den normalt bra på fyra cylindrar. Bara jag inte vrider på rullen max från början - då får den för fett, men om jag vrider lite långsamt matar den på riktigt bra i det här registret. Framhjulet lättar på ettan vid cirka 5000 rpm. Kan gå upp till drygt halvgas i det här registret.

6000-8000 rpm
När man sedan når 6000 rpm börjar den bröla. Precis så är det, den bluddrar inte riktigt utan den brölar snarare. Ju mer man gasar desto mera brölar cykeln. Den går alltså på 2 eller tre cylindrar verkar det som.
Om man gasar väldigt lite (dvs < 1/3) kan man få upp varvet till 8000 (utan att den går på tre hela tiden- men det bluddrar en del), men det går inte direkt fort. Brölet vid mycket gas i detta register är ordentligt kraftigt. Till och med killen som var två platser längre bak i gruppkörningen idag gav mig kommentar. Mina öron piper fortfarande.

8000 - 10500 rpm
Omöjligt att nå över ca 8500 rpm. Verkar som varvet sakta sakta stiger över 8000 när man gasar väldigt försiktigt. Gasar man mer blir det bara bröööl och inget händer.

Hojen drar alltså helt perfekt vid kraftigt pådrag upp till 6000, allt däröver blir helstopp på en eller ett par cylindrar.

Har testat lite mer roll-off med varm motor men märker ingen "extra skjuts" när jag drar av.

Efter längre körning med lite högre varv (5000-6000 rpm) tycker motorn att det är tråkigt och ville vid något tillfälle gå på tre burkar. Gick över så snart den fick kyla sig litet.


Vad ska jag göra? Tändningen? Fortfarande förgasaren?
Tack!

"Tomgång" : Vet du att din topp är tät mellan ventiler och säten? Vilket spel har du?

"1500-6000" Låter som det ska med RS-fuggar....

"6000-8000" Om du får minska gasen för att få den gå bra, så låter det som att den får för lite soppa. Dvs om du ger 1/3 gas så är ju luften begränsad. Prova med 145 i huvudmunstycke.

Över 8000 kan du inte komma om du inte för fuggarna rätt. Kolla ditt cylindertryck med en kompmätare. Om dina ventilspel eller läckage är fel så får du olika värden.

J

Edit: Du kanske skulle tänka på att byta till RS-38 istället....
 
Last edited:
andersbrink skrev:
2347407 Har du bytt #132 Dynojet/pirat huvudmunstyckena till fabrikat Mikuni och isf till vilken storlek?
Japp, har Mikuni 132,5.

VR-8 skrev:
2347252 "Tomgång" : Vet du att din topp är tät mellan ventiler och säten? Vilket spel har du?

"6000-8000" Om du får minska gasen för att få den gå bra, så låter det som att den får för lite soppa. Dvs om du ger 1/3 gas så är ju luften begränsad. Prova med 145 i huvudmunstycke.

Över 8000 kan du inte komma om du inte för fuggarna rätt. Kolla ditt cylindertryck med en kompmätare. Om dina ventilspel eller läckage är fel så får du olika värden.

* Vet inte om den är tät, skall köpa kompmätare idag på vägen hem.
* Skall läsa på i mekhandboken om hur jag kollar ventilspelet. Blir nog till helgen i så fall.
* Ska prova igen med mina stora huvudmunstycken, 152.5, så får vi se vad det gör för skillnad.
* Sen ska jag prova att leka lite med nålhöjderna. Kanske om man låter nålarna sitta ett snäpp högre eller lägre.. Nålarna borde väl påverka mer än huvudmunstycket vid 6000-8000 rpm?
 
Last edited:
Nu har jag lekt lite igen.

  • Bytte till 152.5 huvudmunstycken igen. Nålarna i mittenläget. Provade att köra, men upplevde inte någon större skillnad från förut. Möjligen att det är lite lättare att få upp cykeln till 8000 rpm. Däremot fortfarande ner på två-tre cyl om man gasar mer än 1/3 över 6000 rpm.
  • Provade att köra med nålarna i lägsta spåret (dvs fetast blandning). Ingen stor skillnad. Märkte att den surade ner sig en aning och gick på tre burkar ett tag när man kört på högre varv.
  • Provade att köra med nålen i högsta spåret (dvs snålast blandning). Lite sämre prestanda igen 6000-8000, men marginellt. Omöjligt att gå över 8000.

Så gjorde jag kompprov också.
Ljummen motor
Cyl 1: 11.2 kg/cm^2
Cyl 2: 10.0 kg/cm^2
Cyl 3: 10.9 kg/cm^2
Cyl 4: 11.2 kg/cm^2

Ordentligt varm motor
Cyl 1: 11.6 kg/cm^2
Cyl 2: 9.7 kg/cm^2
Cyl 3: 10.0 kg/cm^2
Cyl 4: 12.2 kg/cm^2

Är detta ett problem tror ni? Vore gött att få ordning på prylarna, börjar tröttna ordentligt. Löser det sig inte snart blir det nog blocket nästa.
Och det vore trist för hojen är i guldskick förutom över 8000 rpm...

Edit:
På nåt sätt känns det som att den går bra på lågfart, och lyckas komma upp till 8000 rpm så, men så fort huvudmunstycket får vara med och leka så blir det bara fel... Vet inte, men det känns lite så.
 
Last edited:
Något som slog mig - kan osynkade förgasare orsaka dessa problem?
 
VR-8 skrev:
2353112 Har du inte synkat dom så gör det...........du får nog tackla ditt problem med uteslutningsmetoden..

J

OK. Är det något man klarar själv? Det enda jag gjort är att kolla att nålarna verkar vara lika högt upp på samma gaspådrag. Dvs att "koningen" på nålarna når precis över emulsionsrörets kant samtidigt. Är jag rätt ute?

Du tror inte att diffen i komp kan vara ett problem?
 
Bråkis skrev:
2354143 OK. Är det något man klarar själv? Det enda jag gjort är att kolla att nålarna verkar vara lika högt upp på samma gaspådrag. Dvs att "koningen" på nålarna når precis över emulsionsrörets kant samtidigt. Är jag rätt ute?

Du tror inte att diffen i komp kan vara ett problem?

Du måste synka dom mekaniskt. Plocka bort dom från hojen och kolla så att trottlarna är på samma höjd som den trotteln som sitter "fast" i gasvajern. En av dina trottlar går inte att justera så den får vara referensen så att säga. Du kan inte göra det med noll gas utan du måste hålla en vis gas så att förgasaren håller på att lyfta trotteln annars kan du få fel resultat.

Diffen i kompen kan vara dels att din topp läcker lite i ventilerna eller att du har onormalt olika ventilspel. Kolla spelet och bara för skojs skull ställ insug på 0.25 och avgas på 0.35 och kolla kompet. Då kommer du se att kompet påverkas ganska mycket av olika ventilspel. ( Kolla med startmotorn och starta den inte.) Ställ sedan spelet som det ska vara.

Diffen kan oxå vara dåliga kolvringar med på just din hoj är ventilerna och dess säten den första saken som ger sig, tror det var lite barnsjukdom till och med på vissa.

J
 
VR-8 skrev:
2354163 Du måste synka dom mekaniskt. Plocka bort dom från hojen och kolla så att trottlarna är på samma höjd som den trotteln som sitter "fast" i gasvajern. En av dina trottlar går inte att justera så den får vara referensen så att säga. Du kan inte göra det med noll gas utan du måste hålla en vis gas så att förgasaren håller på att lyfta trotteln annars kan du få fel resultat.

Diffen i kompen kan vara dels att din topp läcker lite i ventilerna eller att du har onormalt olika ventilspel. Kolla spelet och bara för skojs skull ställ insug på 0.25 och avgas på 0.35 och kolla kompet. Då kommer du se att kompet påverkas ganska mycket av olika ventilspel. ( Kolla med startmotorn och starta den inte.) Ställ sedan spelet som det ska vara.

Diffen kan oxå vara dåliga kolvringar med på just din hoj är ventilerna och dess säten den första saken som ger sig, tror det var lite barnsjukdom till och med på vissa.

J

Ok - ska gå igenom synkningen igen.
Men det jag undrar - läckande ventiler (och varierande ventilspel) - kan det orsaka de fel jag upplever?
 
Bråkis skrev:
2354292 Ok - ska gå igenom synkningen igen.
Men det jag undrar - läckande ventiler (och varierande ventilspel) - kan det orsaka de fel jag upplever?


Jag har haft ett liknande problem för länge sedan med mina RS-40 på min trimmade 1000RX motor och jag hade valt ett för stort huvudmunstycke. Symptomen var att när trotteln kom över 1/2 så dog/hostade/brölade den. Mina RS-40 var nya så slitage fanns inte(bara så ni vet).

J
 
När förgasarna är synkade och inställda efter 2:an,hur högt ställda ska alla trottlar vara? Finns en skruv att justera alla 4 med,någon som vet?
 
Lånar din tråd lite här,ska koningen på nålen vara i emulsionsröret eller ovanför?

Oj, det var en gamal tråd du har hittat på!

Man ska gasa ganska mycket innan nålen minskar i diameter. Beroende på förgasare, så kan man köpa nålar efter hur grov diameter det är i "Roten"
Och det är inte samma sak som att höja eller sänka nålen.
Lågfartsluftmunstycke och trottelskärning sköter att det blir rätt bränsleblandning under tiden "Roten" på nålen är i emultionsröret.

Trottlarna är öppna ca 0,5 till 1mm när den går på tomgång. Alltså inte alls så mycket.

Mats
 
När förgasarna är synkade och inställda efter 2:an,hur högt ställda ska alla trottlar vara? Finns en skruv att justera alla 4 med,någon som vet?

De e tomgångsskruven på samma konsol där du fäster gaswire som sedan reglerar höjden på alla trottlar, om de är de du tänkte på?

Hur högt får du prova dig fram efter du startar den, de brukar inte vara så mycke från "helt stängd"... :)
 
Ska bägge luftskruvarna skruvas 3/4 varv?

Just det,så heter det:tummenupp:D


De e tomgångsskruven på samma konsol där du fäster gaswire som sedan reglerar höjden på alla trottlar, om de är de du tänkte på?

Hur högt får du prova dig fram efter du startar den, de brukar inte vara så mycke från "helt stängd"... :)

Ja det va en gammal men bra tråd:D Så när hojen går på tomgång ska trottlarna vara så nära emultionsröret,kan man säga så?:confused:




Oj, det var en gamal tråd du har hittat på!

Man ska gasa ganska mycket innan nålen minskar i diameter. Beroende på förgasare, så kan man köpa nålar efter hur grov diameter det är i "Roten"
Och det är inte samma sak som att höja eller sänka nålen.
Lågfartsluftmunstycke och trottelskärning sköter att det blir rätt bränsleblandning under tiden "Roten" på nålen är i emultionsröret.

Trottlarna är öppna ca 0,5 till 1mm när den går på tomgång. Alltså inte alls så mycket.

Mats

Passar på att fråga en sak igen då :) Bensinslangarna har olika längd,vet du fortpelle eller Mats 757 hur långa dom ska vara? Min manual e borta och hittar inget om detta på google
 
Last edited:
Ska bägge luftskruvarna skruvas 3/4 varv?

Just det,så heter det:tummenupp:D
Ja det va en gammal men bra tråd:D Så när hojen går på tomgång ska trottlarna vara så nära emultionsröret,kan man säga så?:confused:

Passar på att fråga en sak igen då :) Bensinslangarna har olika längd,vet du fortpelle eller Mats 757 hur långa dom ska vara? Min manual e borta och hittar inget om detta på google

Det är nog inga luftskruvar du har, det är nog bränsleblandningsskruvar. Alltså, skruva ut, mer bränsle/fetare, in magrare.
Det beror lite på vilken förgasare det är. Men vanligtvis strävar man efter att ha skruvarna utskruvade ca 1,0-1,5 varv. (Fortpelle hade tydligen bättre koll på din förgasare.) Stämmer det inte efter manual, så ska man byta lågfartsmunstycke.

DU kan har hur långa slangar du vill, bara du inte traslar in dig i dom när du kör. :tungan
Sunt förnuft. Är dom för långa kan det lätt bli veck på slangarna, Är dom för korta är det ett helvete att montera dit dem.
Är dom för långa så är det å andra sidan lätt att klippa bort lite.

Mats
 
Last edited:
Ska bägge luftskruvarna skruvas 3/4 varv?

Just det,så heter det:tummenupp:D




Ja det va en gammal men bra tråd:D Så när hojen går på tomgång ska trottlarna vara så nära emultionsröret,kan man säga så?:confused:






Passar på att fråga en sak igen då :) Bensinslangarna har olika längd,vet du fortpelle eller Mats 757 hur långa dom ska vara? Min manual e borta och hittar inget om detta på google

Eh, luftskruvar?
Om du menar blandskruvarna som e mässingsfärgade, lättrad skalle, å sitter under-framtill. De är de enda skruvar som kan justeras.
De är blandskruvar och skall vara mellan typ 1/4 till 3/4 utskruvade (mer än ett varv utskruvade så tillför de inget), skulle den inte gå bra inom de intervallet så byter man pilot-jet (lågfart/tomgångsmunstycket).
Så denna funktion är till för att finjustera lågfartegenskaperna tillsammans med lågfartmunstycket.

Jo, neråt E-röret :)

Bränsleslangarna kan du dra så att de får plats så att säga, längden har ingen större betydelse, annat än att de inte dras UNDER föggarna så de blir "luft/gasfickor".

(lite overkill)
Och så länge mellanröret som går mellan fögge nr. 2 och 3 är ihåligt å ej bara en stång, så kommer alla föggar att få sås vi nån av anslutningarna.
De testas enklast genom att ta dän alla huvudmunstycks-koppar som sitter skruvade på flottörkopparna undertill, å sedan hålla bränsle genom bara EN av anlutningarna å hålla för den andra anslutningen samtidigt.
Jag har sett att mellanrör bytts ut nämligen...
 
RS-40 på Gixxer 94:a, fifan va trångt med wire å slangar :näsblod

Men så skoj resultat :)
 

Bifogat

  • 100_1592.jpg
    100_1592.jpg
    229.3 KB · Visningar: 181
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top