Ställa in bränslemängd, Mikuni RS-36?

Bråkis

Ropa inte hej innan framhjulet är uppe.
Gick med
5 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 1000 RX
Hej!

Min hoj - Kawa GPZ 1000 RX 86 - går bra när den är kall, men när man kört 5-6 minuter går den ner på tre burkar och sedan två, för att någon gång ibland hoppa igång på tre ibland.

Min gissning är för fet blandning - för mycket bränsle. Verkar ha helt OK gnista på alla stift. Får ganska feta avgassmällar vid gassläpp också. Har haft rätt mycket förut, men nu är de värre än förut.

Så - till frågan. Hur ställer jag in bränslemängden på en Mikuni RS 36 Flatslide?
Jag har hittat tomgångsskruven ovanpå. Förutom den finns det framtill nedtill, alltså nära motorn, ett par mässingsskruvar som går att skruva på. Jag vill dock inte gärna testa runt - det vore synd att förstöra ev. sjyssta inställningar :3freak ..

Har nån ett bra tips om hur man får reda på vilka två förgasare det är som funkar bra och vilka som går dåligt?

Tacksam för tips för att justera förgasaren!!
//Bråkis
 
Ah - så jag ska alltså skruva ut dem så den tar mer luft - eller ?
 
Förmodligen är flottörnålarna slitna. Slipa till dem med 1200-papper och Autosol'a skinande blank - allt i borrmaskin-chucken. Dvs, slippappret mellan tumme och pekfinger medans nålen sitter i borrchucken.

Grundinställningar (om du är totally lost):
Luftskruv, 3/4 varv ut från lätt bottnad.
Trottelnål, mittenhacket.
Flottörnivå, 17.5 mm (den är ALLTID felställd från Mikuni)
Lågfart, 17.5 (någon annan storlek behövs aldrig så länge du kör på bensin)
Huvudmunstycke, 130 (är motorn "klen" kan du behöva gå upp till 132.5, är motorn för stor för 36'orna kan du behöva gå ned i storlek).
 
Grymt! :tummenupp
Ska försöka förstå var och hur jag justerar trottelnål, flottörnivå och lågfart och vad det är jag ska mäta för att få 17.5, 130 osv..:confused:

Antar att det bara är att börja skruva isär förgasarna helt enkelt. Tack för tipsen! Ska försöka fixa allt på onsdag. :hihi
/Bråkis

andersbrink skrev:
2339481 Förmodligen är flottörnålarna slitna. Slipa till dem med 1200-papper och Autosol'a skinande blank - allt i borrmaskin-chucken. Dvs, slippappret mellan tumme och pekfinger medans nålen sitter i borrchucken.

Grundinställningar (om du är totally lost):
Luftskruv, 3/4 varv ut från lätt bottnad.
Trottelnål, mittenhacket.
Flottörnivå, 17.5 mm (den är ALLTID felställd från Mikuni)
Lågfart, 17.5 (någon annan storlek behövs aldrig så länge du kör på bensin)
Huvudmunstycke, 130 (är motorn "klen" kan du behöva gå upp till 132.5, är motorn för stor för 36'orna kan du behöva gå ned i storlek).
 
Ah - det verkar hjälpa. Gjorde följande:

* Demonterade förgasarna.
* Tog ut luftskruvarna, torkade, blåste rent. Skruvade tillbaka hela vägen in och sedan ut 3/4 varv. Den smala toppen på en av dem gick sönder vid återmonteringen. Missade väl hålet lite antar jag. Gör detta något? Skruvar man in för att få fetare eller snålare?
* Tog ut nålarna och kollade att de satt rätt (mitten-hacket). Putsade upp dem ordentligt med vanligt hushållspapper. Blåste rent.
* Öppnade flottörhusen, skruvade ut huvudmunstycke och röret där nålen sitter. Blåste rent. Upptäckte att huvudmunstyckena var av måtten 152,5 (jmf rekommenderade 130). Bytte till 132. Lågfart var 17.5. Blåste rent hela flottörhusen m.m..
* Monterade tillbaka allt - provkörde en lite längre sträcka. Verkar funka bra!

Dock har jag inte mätt flottörnivån. Fattar inte hur man gör och/eller justerar?
Tack för tips om hur jag mäter upp de där 17.5mm..?

Trots att den går fint vid normalkörning, så bluddrar den vid cirka 4500rpm och uppåt vid fullgas. Blir ingen riktig kraft över 4500 rpm. Däremot mår den jättebra för allt därunder.

Tack igen!
 
Last edited:
Bråkis skrev:
Dock har jag inte mätt flottörnivån. Fattar inte hur man gör och/eller justerar? Tack för tips om hur jag mäter upp de där 17.5mm..?

132 är INTE ett Mikuni-munstycke. 132.5 är ett Mikunimunstycke. Se till att munstyckena du köper har en stämplad dubbel-fyrkant på sig, dvs Mikuni-loggan. Kör du med pirat kan du inte få hjälp av oss på forumet utan lär upp i bänk för att få rätt.

Hur man ställer flottörhöjden finns beskrivet i gamla inägg. Flottörnålen ska vidröra tabben på flottören men inte komprimeras. Man mäter från flottörens högsta punkt ned till förgasarhusets tätningskant.
 
Ah, nä. 132:an är nog från originalförgasaren, med Dynojetkit. Syntes att den inte var likadan som den 152,5:a som satt på..

Hoppas det går att köpa Mikuni-munstycken nånstans i Sthlm? Ava? MC-varuhuset?

Förresten, kanske borde nämna... Har (steg 3)portad topp, slipon, 4 st koniska K&N-luftfilter. Gäller munstycke 130 även då?

Uppskattar verkligen hjälpen!
/Bråkis
 
Bråkis skrev:
2343687 Ah - det verkar hjälpa. Gjorde följande:

* Demonterade förgasarna.
* Tog ut luftskruvarna, torkade, blåste rent. Skruvade tillbaka hela vägen in och sedan ut 3/4 varv. Den smala toppen på en av dem gick sönder vid återmonteringen. Missade väl hålet lite antar jag. Gör detta något? Skruvar man in för att få fetare eller snålare?
* Tog ut nålarna och kollade att de satt rätt (mitten-hacket). Putsade upp dem ordentligt med vanligt hushållspapper. Blåste rent.
* Öppnade flottörhusen, skruvade ut huvudmunstycke och röret där nålen sitter. Blåste rent. Upptäckte att huvudmunstyckena var av måtten 152,5 (jmf rekommenderade 130). Bytte till 132. Lågfart var 17.5. Blåste rent hela flottörhusen m.m..
* Monterade tillbaka allt - provkörde en lite längre sträcka. Verkar funka bra!

Dock har jag inte mätt flottörnivån. Fattar inte hur man gör och/eller justerar?
Tack för tips om hur jag mäter upp de där 17.5mm..?

Trots att den går fint vid normalkörning, så bluddrar den vid cirka 4500rpm och uppåt vid fullgas. Blir ingen riktig kraft över 4500 rpm. Däremot mår den jättebra för allt därunder.

Tack igen!

Jag gjorde likadant på mina RS-40 som sitter på min GPZ900R med en trimmad 1000RX motor på.......bara att byta tror jag. Mina spetsar satt kvar i förgasarkroppen och tätade hålet som sköter lågfarten..:huvet

Tips: Skruva INTE dessa med verktyg utan bara med handkraft.

J
 
VR-8 skrev:
2344558 Mina spetsar satt kvar i förgasarkroppen och tätade hålet som sköter lågfarten..:huvet

OK, hittade nu en firma, http://www.stibomotor.se/ . De kan nog hjälpa med både munstycken och nya luftskruvar. Jag såg till att blåsa bort resten av spetsen med tryckluft. Skall skruva i försiktigare nästa gång!
 
Bild på mätning av flottörnivå.
Justering brukar man göra genom att försiktigt böja tungan (tang) så nivån (måttet) stämmer när tungan just träffat stiftet på ventilnålen. Stiftet ska inte tryckas in alls.

Bild från Haynes Motorcycle Carburettor Manual.

Edit:
Bild på mätning med lutande förgasare.
 

Bifogat

  • float hight.jpg
    float hight.jpg
    106.1 KB · Visningar: 728
  • flottörnivå lutande.jpg
    flottörnivå lutande.jpg
    15.6 KB · Visningar: 902
Last edited:
Bidlerna från Haynes-manualen visar på sättet man mäter. I realiteten så lutar man förgasarkroppen så att tungan bara nuddar flottörnålen så att inte det fjädrande stiftet på flottörnålen trycks in av tyngden från flottören.

Det är mest kubiken som avgör munstycksstorleken, med portad 1000cc är nog 132.5 ett bättre förstaval.
 
andersbrink skrev:
2344781 Bidlerna från Haynes-manualen visar på sättet man mäter. I realiteten så lutar man förgasarkroppen så att tungan bara nuddar flottörnålen så att inte det fjädrande stiftet på flottörnålen trycks in av tyngden från flottören.

Det är mest kubiken som avgör munstycksstorleken, med portad 1000cc är nog 132.5 ett bättre förstaval.


Kan tillägga att min 1000cc med portad topp och megacycle X1 kammar har 150 i huvudmunstycke. Jag kör Venolia 80mm kolvar med 12.5:1 i komp.

J
 
Perfekt. Ska åka och hämta 4x huvudmunstycken 132,5 och en luftskruv nu. Summa cirka 400 kr. Dyrt att leka med detta... Särskilt om man måste köpa fler uppsättningar munstycken.
 
Sådär. Nu har jag ställt flottörhöjden. Den varierade mellan 20mm - 25 mm på alla flottörer, nu är det 17.5 +/- 0.2 mm.

Dessutom bytt en luftskruv som var sliten och trött samt ställt luftblandningen en gång till.

Nu går cykeln bättre än förr. Dock fortfarande en del bludder efter 6000 rpm, men det kanske har att göra med att jag inte riktigt har rätt teknik på rullen ännu..

Testar roll-off-metoden (släpper en aning på gasen från fullgas) och då drar den lite bättre.. Men det kanske är alltid så på flat slide-förgasare?

Ikväll ska jag försöka ta en längre tur och kolla på stiften sen.
 
Bråkis skrev:
Testar roll-off-metoden (släpper en aning på gasen från fullgas) och då drar den lite bättre.. Men det kanske är alltid så på flat slide-förgasare?

Ett säkert tecken på att blandingen är klen, speciellt om motorn inte är fullt uppvärmd. Vad har du för uppskattad effekt på bakhjulet på din hoj - bara för att få en ungefärlig uppfattning om vilket flöde din motor har?
 
Teknik

Tekniken med trottel förgasare är ju att "mata" gas itakt med varvet så flödet genom förg alltid är optimalt. Just därför är vakuumförg mera lättkörda. Ligger man lite före varvet med gasen brukar det funka kanon.

Du säger att den bluddrar över 6000rpm, hur mycket gas har du då? En annan sak som påverkar är ju om dina luftfilter är nya eller behöver tvättas.

J


Bråkis skrev:
2345726 Sådär. Nu har jag ställt flottörhöjden. Den varierade mellan 20mm - 25 mm på alla flottörer, nu är det 17.5 +/- 0.2 mm.

Dessutom bytt en luftskruv som var sliten och trött samt ställt luftblandningen en gång till.

Nu går cykeln bättre än förr. Dock fortfarande en del bludder efter 6000 rpm, men det kanske har att göra med att jag inte riktigt har rätt teknik på rullen ännu..

Testar roll-off-metoden (släpper en aning på gasen från fullgas) och då drar den lite bättre.. Men det kanske är alltid så på flat slide-förgasare?

Ikväll ska jag försöka ta en längre tur och kolla på stiften sen.
 
Skall ut ikväll och testa lite grundligare med roll-off och olika gaspådrag.

I princip kan jag inte få den att gå jämnt över 6000 rpm med mer än 1/3 gas. Har dock inte testat så noga eftersom jag inte kört ut på öppna vägar ännu.

Enl. föregående ägare skall effekten handla om ca 150 hk. Låter rimligt med tanke på det riktigt kraftiga vridet runt 3500-5000 rpm. Även kammar är bytta - har inte namnet på dem här. Men de är vassare än orig. Vet inte om detta påverkar volymetrisk verkningsgrad dock..
 
Den går alltså upp på bakhjulet på tvåans växel bara genom att mata på rullen?

RS36 och 150 hästar börjar på att maxa ut flödesmässigt. Min egen erfarenhet med min gamla 1216cc på 156 bakhjulshästar är att jag fick gå ned till 122.5 på huvudmunstycket vid +28C, vid +20C var storlek 125 det som gav mest effekt. Det var med icke-oljade K&N individuella luftfilter monterade. Huruvida det kan överföras till din motor törs jag inte säga något om. Bänk med Lamda är enda sättet för dig att få veta - och inte bara tro.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top