Ställa in bakfjäder.

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
RD 350
Läser verkstadshandbok, Kawwa zx900r - 99

Får uppfattningen att om jag vill ha styvare fjädring bak så ska jag Expandera fjädern - istället för att komprimera den,

Kan det vara så?Känns fel på något sätt? eller läser jag helt fel?

Vad säger ni som vet?

Om du med styvare fjädring menar mer förspänning, så ska fjädern komprimeras. Förspänning = man lägger tryck på fjädern mekaniskt innan den komprimeras av hoj/förare

Det kan upplevas som att man gör fjäderbenet längre, eftersom man ofta vrider muttrar ner mot fjädern eller ställer in justering på högre hack.

Du får dock inte en styvare fjädring genom att öka förspänningen, se valfritt antal trådar tidigare. Det du bör göra är att justera in obelastade hänget till ca 10 – 15 mm genom att justera förspänningen (alltid bra att börja med) Öka sedan kompressionen för att ”styva upp fjädringen”. Res upp hojen så den bara står på hjulen och gunga hojen med hjälp av en hand på sadeln (trycka ner). Skruva på de inställningar du har så känner du hur egenskaperna förändras, ut och testa på gata och känn om du fått bort det du störde dig på innan. Glöm inte att skriva upp vilka inställningar du hade från början, kan vara bra att gå tillbaka till dom om det känns sämre.
Räkna dock inte med att du utför några underverk och att du kommer känna jätteskillnad. Du har en 10 år gammal hoj som säkert skulle må bra av en service av dämparna. Vill du fortfarande ha hojen styvare bak så får du byta fjäder. För att hamna rätt där så mäter man det belastade hänget, alltså när du sitter på.

*/ ?>
Back