Ställa in Öhlins-bakdämpare

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Hoj
Z1000
tänkte höra mig för om det finns nån vänlig själ här som kan hjälpa mig med ett mindre problem. Har en hoj med öhlins bakdämpare och den är ju ställbar, så jag funderar på om det snabbt och enkelt går att skruva på nån av skruvarna så att den blir lite styvare när man ska ta med frugan på en tur. Och om de e så enkelt, vilken skruv ska man pilla på? Den på gastuben eller vad det är eller den under fjädern?

Bifogat

• Ducati-Hypermotard-Ohlins-Adjustable-Rear-Shock-Absorber-36520811A.jpg
    Ducati-Hypermotard-Ohlins-Adjustable-Rear-Shock-Absorber-36520811A.jpg
    108.2 KB · Visningar: 285
tänkte höra mig för om det finns nån vänlig själ här som kan hjälpa mig med ett mindre problem. Har en hoj med öhlins bakdämpare och den är ju ställbar, så jag funderar på om det snabbt och enkelt går att skruva på nån av skruvarna så att den blir lite styvare när man ska ta med frugan på en tur. Och om de e så enkelt, vilken skruv ska man pilla på? Den på gastuben eller vad det är eller den under fjädern?

Öka fjäderförspänningen, på den där måste du vrida på ringarna med en haknyckel (eller med mejsel/hammare). Sen borde det räcka med att öka returdämpningen något, det är svarta skruven längst ner, skruva den "uppåt" för att öka dämpningen.

Är det bara nån enstaka tur så skulle jag inte bry mig om att ändra något. Men ska du ändra nåt så är det förspänningen på fjädern.

Det som i första hand skall justeras när du skall köra med passagerare är förspänningen.
Om den är identisk med den på bilden så görs det med dom två muttrarna (ringarna) som ligger an mot fjädern. Du skall alltså spänna/trycka ihop fjädern.

Last edited:
Ok... då verkar det inte vara värt besväret. Får gunga lite när hon e med och åker! :)

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd