Ställa hojjen på nån annan?

Status
Ej öppen för fler svar.
Spinky Spendrup skrev:
Nä... :confused: Trafikförsäkringen gäller väl även de skador du själv råkar ut för? En invalid 25:åring är nog bra mycket dyrare än en skrotad R1.

Om jag inte minns helt fel så har trygg-hansa en gräns på 300Mkr när det gäller personskador tex när en 21-åring blir så pass skadad i en mc-olycka att han inte kan gå till sitt välbetalda arbete eller nåt arbete alls och måste få ersättning tills han når pensionålder.

Jättebilligt för försäkringsbolaget.

Spinky Spendrup skrev:
Nä... :confused: Trafikförsäkringen gäller väl även de skador du själv råkar ut för? En invalid 25:åring är nog bra mycket dyrare än en skrotad R1.

Det där undrar jag om det stämmer, det är ju vagnskadan som är den dyraste delen i försäkringen. Min hoj kostar ca 10/år i trafik och kanske 45/år med helförsäkring.

Dessutom, undrar jag vad det är fordonsförsäkringen täcker vad beträffar personskador. Det ingår ju ingen olycks- eller sjukförsäkring i fordonsförsäkringen. Inkomstbortfall måste man ju teckna separat, grundersättningen får man från försäkringskassan. Inkomster över xkr måste, som sagt, tecknas separat.

Recon skrev:
Om jag inte minns helt fel så har trygg-hansa en gräns på 300Mkr när det gäller personskador tex när en 21-åring blir så pass skadad i en mc-olycka att han inte kan gå till sitt välbetalda arbete eller nåt arbete alls och måste få ersättning tills han når pensionålder.

Jättebilligt för försäkringsbolaget.

Det finns nog inga 21 åringar med en månadslön på 568.000... Knappt den årslönen.

Någon frågade:
www.bilsport-mc.se

Tycker för övrigt att det hackas lite väl mycket på killen som ställde frågan från början. Man kan ju avråda från att skenförsäkra på ett trevligt sätt.

PacMan skrev:
Någon frågade:
www.bilsport-mc.se

Tycker för övrigt att det hackas lite väl mycket på killen som ställde frågan från början. Man kan ju avråda från att skenförsäkra på ett trevligt sätt.

Tack..
jo jag har ju inte sagt att jag ska göra det.. jag undrar bara hur d ligger till

Jimbo skrev:
Det var det mest pinsamma jag hört! Antagligen har du ingen som du kan ställa försäkringen på därför ogillar du att någon annan gör ekonomisk vinning! Försäkringsbolagen är ena jävla krämare som förtjänar att bli lurade! Visserlige finns också chansen att man själv får stå med lång näsa den dagen något händer men det är värt att ta chansen. Vanligast e ju dock att man klarar det dvs lurar bolaget! Men känner du dig som en bättre medborgare genom att betala orimligt höga premier så är det upp till dig men håll dina spydiga kommentarer för dig själv!

Orimligt höga premier? Öh, vet du att TH har subventionerat din MC-typ i många år?

I våran försäkring står det iaf att man inte har rätt till ersättning ifall man lånar ut den till någon som inte bor på samma adress. Självklart har vi kollat upp så att det är det som gäller. DVS så länge jag bor hemma får hojjen stå på min far eller mor. Yamaha Power Insurance via länsförsäkringar.

Ok, måste hålla med dom flesta här i tråden då dom säger att man bör nog köra vad man har råd med! Själv har jag haft alla cyklar på mig själv, från lätt mc och uppåt! Men jag förstår dom som inte har det! Nu till en fråga!

En god vän gick nyligen och köpte en Suzuki GSX1400, underbar hoj med skrämmande vrid! Den står på hans far, hans far har försäkringen, hans far har mc kort och har 2 äldre cyklar själv. HUR ska fbolaget kunna bevisa att han inte "äger" denna hoj också om nåt hände? Hojen betalades kontant och alla papper står på gubben! Dom måste ju kunna bevisa att han inte bara har lånat ut hojen till sonen, utan att sonen "äger" hojen. Men hur ska detta gå till? Omöjligt i mina ögon! Men nån kanske har bättre glasögon än mig?

luka skrev:
Dom måste ju kunna bevisa att han inte bara har lånat ut hojen till sonen

Det är just det de inte måste, de kan säga till dig - vi tror du ljuger och betalr inte. Du kan i din tur stämma dem, men om de vinner i en rättegång så får du betala samtliga rättegångskostnader. Om det är som i din kompis fall så är väl inte risken så stor, men de gör faktiskt så här i vissa fall. Det var en dokumentär, Uppdrag Granskning, om hur bolagen konsekvent gör detta mot de som påstår sig vara trafikskadade. Jag tror risken är liten vad gäller materiella skador vid t.ex. singelolycka med MC.

OlleR skrev:
I våran försäkring står det iaf att man inte har rätt till ersättning ifall man lånar ut den till någon som inte bor på samma adress. Självklart har vi kollat upp så att det är det som gäller. DVS så länge jag bor hemma får hojjen stå på min far eller mor. Yamaha Power Insurance via länsförsäkringar.
Nej, den får inte stå på din far eller din mor. Om det är du som äger den så måste du försäkra den. Läs om tråden.

Jimbo skrev:
Känns sådär att vi disskuterar försäkringsbolagens praxis o sedvänja, dock så kan vi disskutera det vi med säkerhet vet o det är att försäkringsbolagen har olika bestämmelser där vissa ser mer mellan fingrarna än andra. Sen beror det på vad för typ av försäkring vi talar om!? Ska man köra helförsäkrat så håller jag med om att man bör ställa den på sig själv men ska man köra på Halv/Trafik så finns det ingen anledning att slänga pengarna i fickorna på giriga försäkringsbolag. Då täcker försäkringen ändå bara stöld, brand o medtrafikanternas skador. Blir svårt för Dem att bevisa att farsan inte parkerade knarren innan den blev stulen.

Hur blir man så dum i huvudet att man tror att det är "de giriga försäkringsbolagen" man lurar?

Bingo skrev:
Nej, det är inte ok bara för att man bor i samma hushåll. Ni blandar ihop rätten att låna ut sin motorcykel med det försäkrade intresset

ok, han har Triumphs special försäkring iaf. men det kan mycke väl stämma det du säger. Vad det gäller mig själv så har jag egen försäkring på TH, inte så farligt att betala 5500:- halvförs/hel på mig själv som är 19 år! så skaffa lite äldre maskin är mitt tips till första posten :)

Bingo skrev:
Nej, den får inte stå på din far eller din mor. Om det är du som äger den så måste du försäkra den. Läs om tråden.
Ah, jo lagomt dum är man väl då, trodde det var självklart att "stå på" innebar att den som den "står på" står som ägare oxo.

Man kan väl inte ens försäkra en hoj eller en bil på någon annan än den som äger den?

Jimbo skrev:
Blir svårt för Dem att bevisa att farsan inte parkerade knarren innan den blev stulen.

Ja det är just det, de ska inte bevisa något, du ska bevisa att det är så.

(Edit, som sagt var..)

Markus skrev:
Hur vanligt är det då? Jag vet bara att det hänt en gång, och då stod inte finansieringen och försäkringen på samma peroson.
hänt en gång?? kanske någon du känner.. men det är hur vanligt som hällst när 18 åringar kvaddar sina bilar som står på morsan eller mormor tex..

En kortfattad förklaring av skenförsäkring och de höga premierna i premieklass 7:

Denna fråga kommer väldigt ofta upp och jag vet inte hur många gånger jag svarat på den. Jag kommer dock att svara på den igen.

Att skenförsäkra sin motorcykel är inte samma sak som att låna ut sin motorcykel. PUNKT!!!

Om din pappa har en motorcykel får du låna den. Ibland kan det förekomma vissa begränsningar som tex att ni måste bo på samma adress, du måste ha en viss ålder/kön eller att det är en förhöjd självrisk. Detta får man kolla upp vad som gäller i sitt eget fall.

Om du låter din pappa vara registrerad ägare på din motorcykel har du gjort en skenförsäkring. Om du eller din pappa eller vem som helst kör den motorcykeln kan försäkringsbolaget neka skadan (tom om din pappa kör!!!!) detta eftersom hojen är skenförsäkrad. Det är inte den rätte ägaren som har försäkrat den. Den rätte ägaren är du även om det är din pappa som står som ägare i bilregistret.

Hoppas jag var tydlig nog.

Angående höga försäkringspremier:
De som kör sporthoj betalar inte in tillräckligt med pengar till försäkringsbolagen trots att vi har de höga premier vi har. (Jag har cirka 30.000 kronor för en hel/hel). De övriga motorcyklisterna sponsrar oss.
Försäkringsbolagen går alltså som regel plus på klasserna 1-6 men minus på oss som kör premieklass 7. Jag har under min 6 år som ideellt arbetande inom SMC aldrig sett premieklass 7 generera överskott.

Så ni som skenförsäkrar tro inte att ni lurar försäkringsbolagen för det gör ni inte. Ett försäkringsbolag höjer bara premien om det inte får täckning för sina kostnader, vilket givetvis drabbar oss som inte skenförsäkrar.

Jag stänger nu denna tråden eftersom dessa diskussioner aldrig leder någon vart.

/ Johan Hellström
SMC, Försäkringskommitté
Moderator i denna grupp

PS!
Åsikter om mitt inlägg får gärna skickas till mig personligen.
Har tyvärr lite för lite fritid just nu för att hinna med inläggen på forumet.
Jag jobbar inom SMC för att lösa försäkringsproblematiken för oss sporthojsåkare och prioriterar det arbetet just nu.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2