Ställa fram mätaren?

CBR1100XX

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Zx-12R 2006
Hej.
Jag funderar på att köpa en Hayabusa-05 från Danmark. Den har endast rullat 200 mil och räknas så vitt jag förstår som ny vid införsel till Sverige. Då måste man även betala moms vilket jag såklart inte vill. Är det någon som vet om det går att ställa fram mätaren på en busa? Eller kanske någon som vet om det är så att den räknas som ny även om man köper den begagnad av en privatperson i DK?

Tack på förhand!

Annars köp en lätt trasig på skroten :tummenupp

Har en kompis i USA som var tvungen o göra något liknande då han köpte en lätt beggad DRz från en grannstat. Han monterade på en borrmaskin på ena änden av hastighetsmätarvajern o lät den gå över en helg. Dock tog detta livet av hans ganska dyra borrmaskin, så han nämnde att om han skulle göra om det hade han köpt in en billighetsborrmaskin att ta livet av.

Nu vet jag inte hur det är på Hayabusan, men om det är likadant som på Bandit 1200/600 så gör du såhär:
- På vänster sida av motorn sitter det en svart givare. Den sitter på kåpan över framdrevet.
- Skruva loss dom två insexskruvarna som håller den och ta loss/ut den.
- Ta en stor bult och stoppa i en borrmaskin.
- Spänn fast borrmaskinen på något lämpligt sätt nära kontakten (på Bandit funkar det perfekt att spänna fast den på vänster fotpinne).
- Fixera givaren precis bredvid bultskallen. Den ska sitta nära men inte ta i när bulten roterar.
- Sätt på tändningen och kör igång borrmaskinen.
- Hastighetsmätaren kommer ge utslag och tripmätaren börjar rulla framåt. Dra på borrmaskinen så fort det är möjligt. Då går det hela fortare.
- När önskat miltal erhållits ta loss alltihop och skruva tillbaka givaren på drevkåpan.

VOILA :tummenupp

O nu kommer försäljningen av billiga borrmaskiner öka lavinartat när alla ska prova o ställa tillbaka mätarna på sina långmilare:D :D

O nu kommer försäljningen av billiga borrmaskiner öka lavinartat när alla ska prova o ställa tillbaka mätarna på sina långmilare:D :D

Ähh, man passar på att sälja strax efter att den har slagit om till 00001mil nästa gång :D

Vi plockade hem en ny Aprillia RS 125 hoj från tyskland. varesig jag eller bror min hadde en tanke på tullar så vi tuffade glada igenom tullen med en ny hoj med 0 Km på mätaren och något förmycket sprit i lasten. Vi kom inte på det hela förens vi kom hem men det var inga problem o regga in den. o skulle de klaga säg bara att mätaren är utbytt

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph