ställa flotörhöjd

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag håller på och försöker ställa flotörhöjden på mina förgasar på min gixxer. fy fan va det är krångligt.
man ska mäta med linjal (enligt meckarboken) avståndet mellan en kant på förgasaren och ett visst ställe på flytgrejen. detta avstånd skall mätas upp precis när flytgrejen börjar trycka på en nål. avståndet ska vara 13,6-15,6mm.
jag tycker att det är helt omöjligt att mäta upp detta avstånd så exakt. har provat en jävla massa gånger och jag får ungefär 16-17 mm när jag mäter vilket skulle betyda att den går med fet blandning. men det är så svårt att avgöra när man lutar förgasarna lagom mycket. ofta ramlar nålen in litegrann innan flytgrejen har kommit åt den. det är även väldigt svårt att se att nålen precis tar emot flytgrejen.

brukar ni göra på detta sätt eller finns det något smidigare sätt?

mina verkar i alla fall flyta på ganska jämn nivå vilket ju är bra. kanske kan låta dom va som det är. bättre fet blandning än för lite bränsle i alla fall.

en liten fråga till.

avståndet ska vara 13,6-15,6 mm när hojen är helt orginal.
om avståndet är större än 15,6 går den fett.

jag lyckades ju som jag skrev mäta mina avstånd till ungefär en 16-17mm.

min hoj har ett 4-1 system med slipon istället för orginal samt att det sitter trimkammar i motorn. detta borde väl innebära att det är alldeles utmärkt att mitt avstånd är lite för mycket. vad jag har förstått så kan hojar börja gå för snålt när man monterar ett slipon. eftersom att jag har gått från 4-2 orginal till 4-1 med slipon lär väl mina avstånd vara helt perfekta?

Vet inte hur den ser ut, men oftast mäter man från en kant ovanför flottören (i monterat läge). Ett större mått innebär då lägre nivå.
Lägre nivå innebär alltid snålare eftersom det är svårare om man måste lyfta upp soppan högre för att få upp den till 'golvet' i förg för att blanda med den insugna luften.
/u

Last edited:
enligt meckarboken ska man ha dom bortmonterade och luta dom och mäta som jag visar på bilden.. ungefär så i alla fall.

Bifogat

• flotorhojd.jpg
    flotorhojd.jpg
    63.8 KB · Visningar: 112
Dvs. större mått => lägre nivå, som jag misstänkte.
(vilket skärpedjup, by the way)
/u

fan det var inte så bra. då borde jag alltså minska måttet lite då för att få en bränslerikare blandning.

det var väldigt svårt att ta fotot. jag knäppte kanske 7 bilder och det här var det enda som det blev någorlunda skärpa på. svårt att ta närbilder tycker jag. i alla fall när man har den sorts bakgrund som jag har på denna bild.

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!