Ställa avgasventilen på NSR -89

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Ort
Linköping
Hoj
ZX-9R 2002
Köpte nyss en NSR(ostrypt +trimpipa), men tycker det verkar som att avgasventilen beter sig lite konstigt...Den orkar verkligen absolut ingenting under 6000rpm, nästan så att det är svårt att komma iväg från rödljus ibland... Sen mellan 6-9krpm är den hyfsad och sen drar den som satan vi ca 10krpm.

Provkörde en kompis CBR125'a, o den är ju som natt och dag jämfört med min...Dumpa kopplingen vid rödljusen så åker man iväg, det gör man inte på min, utan man får motorstopp vid ovan nämnda scenario :rolleyes:
Fast den kanske ska va så? Är ju rätt van vid min DT125, men jag antar att den hade mer botten, trots att den va strypt...

Men men, antar att porten nu öppnar nånstans runt 9krpm, men är inte det lite väl högt? hade kännts bättre ifall den hade dragit vid 7-8krpm eller så...Och kan det va så att den inte stänger ordentligt på låga varv? Eftersom den är så enormt slö..
 
Somehow skrev:
2434553 Köpte nyss en NSR(ostrypt +trimpipa), men tycker det verkar som att avgasventilen beter sig lite konstigt...Den orkar verkligen absolut ingenting under 6000rpm, nästan så att det är svårt att komma iväg från rödljus ibland... Sen mellan 6-9krpm är den hyfsad och sen drar den som satan vi ca 10krpm.

Provkörde en kompis CBR125'a, o den är ju som natt och dag jämfört med min...Dumpa kopplingen vid rödljusen så åker man iväg, det gör man inte på min, utan man får motorstopp vid ovan nämnda scenario :rolleyes:
Fast den kanske ska va så? Är ju rätt van vid min DT125, men jag antar att den hade mer botten, trots att den va strypt...

Men men, antar att porten nu öppnar nånstans runt 9krpm, men är inte det lite väl högt? hade kännts bättre ifall den hade dragit vid 7-8krpm eller så...Och kan det va så att den inte stänger ordentligt på låga varv? Eftersom den är så enormt slö..


anledningen till att cbren har bättre bottendrag e att de e en 4takt å nsren e 2takt. min e likadan så jag antar att de ska vara så. drar ingenting förän du kommer på på bandet vid typ 7-8k nånting.
 
t4pp3r skrev:
anledningen till att cbren har bättre bottendrag e att de e en 4takt å nsren e 2takt. min e likadan så jag antar att de ska vara så. drar ingenting förän du kommer på på bandet vid typ 7-8k nånting.

Jo, det där med att cbr'en är 4-t stämmer ju. Men om man jämför med min gammla strypta DT125 så hade den också väldigt mycket mer vrid under 8krpm än nsr'en...
Okej, DT'n ska ha lite mer botten, men inte så extremt som det är nu tycker jag.

Aja, det kanske är så att man får leva med det...
 
Somehow skrev:
2437578 Jo, det där med att cbr'en är 4-t stämmer ju. Men om man jämför med min gammla strypta DT125 så hade den också väldigt mycket mer vrid under 8krpm än nsr'en...
Okej, DT'n ska ha lite mer botten, men inte så extremt som det är nu tycker jag.

Aja, det kanske är så att man får leva med det...
Kanske satt andra reeds på dt:n, mindre förgasare, en lång smal ljudämpare? Finns en del saker som kan spela roll när det gäller bottendrag.
 
Lundgren skrev:
Kanske satt andra reeds på dt:n, mindre förgasare, en lång smal ljudämpare? Finns en del saker som kan spela roll när det gäller bottendrag.


Reeds och förgasare vet jag inte, men jag tror det va orginalgrejor på dt'n...

Det där med dämparen...den som sitter på nu (jolly-moto) är typ hälften så lång som orginaldämparen, kan det va det som förstör bottenvridet? Har lagt rabarber på ett orginalsystem, men inte fått hit det ännu. Tror ni den kommer gå bättre med det än jolly't på låga varv? (Eller iaf mindre dåligt...:tomten )

(PS. Ingen som har vägarna förbi sthlm och linköping med bil? Han som säljer systemet bor i sthlm nämligen.. DS.)
 
Somehow skrev:
2438277 Reeds och förgasare vet jag inte, men jag tror det va orginalgrejor på dt'n...

Det där med dämparen...den som sitter på nu (jolly-moto) är typ hälften så lång som orginaldämparen, kan det va det som förstör bottenvridet? Har lagt rabarber på ett orginalsystem, men inte fått hit det ännu. Tror ni den kommer gå bättre med det än jolly't på låga varv? (Eller iaf mindre dåligt...:tomten )

(PS. Ingen som har vägarna förbi sthlm och linköping med bil? Han som säljer systemet bor i sthlm nämligen.. DS.)


Det är röret efter kröken men innan ljuddämparen som har en inverkan på bottenvridet.
 
Somehow skrev:
2434553 Köpte nyss en NSR(ostrypt +trimpipa), men tycker det verkar som att avgasventilen beter sig lite konstigt...Den orkar verkligen absolut ingenting under 6000rpm, nästan så att det är svårt att komma iväg från rödljus ibland... Sen mellan 6-9krpm är den hyfsad och sen drar den som satan vi ca 10krpm.

Provkörde en kompis CBR125'a, o den är ju som natt och dag jämfört med min...Dumpa kopplingen vid rödljusen så åker man iväg, det gör man inte på min, utan man får motorstopp vid ovan nämnda scenario :rolleyes:
Fast den kanske ska va så? Är ju rätt van vid min DT125, men jag antar att den hade mer botten, trots att den va strypt...

Men men, antar att porten nu öppnar nånstans runt 9krpm, men är inte det lite väl högt? hade kännts bättre ifall den hade dragit vid 7-8krpm eller så...Och kan det va så att den inte stänger ordentligt på låga varv? Eftersom den är så enormt slö..


man får bättre bottenvrid med en strypt jämfört med en ostrypt.

eller har jag fel?
 
10krpm ?? Kronor per mil eller? :):) "HUMOR" not*
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top