Ställa av och på ofta?

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Hur funkar det egentligen?

Jag ringde till IF och de sa att, "du får ställa av och på den hur mycket du vill". Min följdfråga var då (då jag hört många här prata om det) ifall det var ok att ställa av den t.ex. flera gånger i veckan o.s.v. och fick då till svars att nej det var inte OK men 10ggr per år var helt funkis utan att de började reagera.

Folksam däremot hävdade att visst fick man flänga fram och tillbaka hur man ville från dag till dag, bara man var försäkrad när man körde (!).

Hur gör ni som har dessa försäkringar, ställer ni av från dag till dag? Och framförallt HUR i hela fridens namn gör ni i så fall? Ni kan ju inte skrapa och beställa nya skattemärken flera gånger i månaden? (även då man ställer av via nätet så vill de ju ha koden under skattemärket).
Sparar ni några pengar på det eller känns det bara mentalt bra? :rolleyes:

Trevlig kväll boys and girls

ok trevligt då fick man svar på det ;) jag suger på att söka.

Verkar ju dock lite meckigt att ställa av och på om man inte ska ha den avställd en hel vecka o.s.v.

palonen89 skrev:
2539925 ja måste fråga...

varför ställa på och av? tjänar man något på det eller?

Om du har en sådan försäkring, ja.
När du har den påställd betalar du en viss summa, och avställd endast för en garageförsäkring.

Den summan du betalar är högre än den du du betalar med en "året-runt"-försäkring såklart.

Skojar du?

Om du betalar, låt säga 2000:- i månaden för din försäkring och kanske bara 100:- i månaden för garageförsäkring och du kanske bara kan åka på helgerna eller några dagar per vecka av olika anledningar.

Gör du matematiken så ser du att det finns lite pengar att hämta i det...

Skattemärken i överflöd:D

palonen89 skrev:
2539925 ja måste fråga...

varför ställa på och av? tjänar man något på det eller?

Inte mycket.
Tjänar nån krona per dag hojen är avställd.
Fast har du en megaförsäkring, typ om du är 20 år, bor i huvudstaden och har en ny gixxer 1000 så blir det några kronor mer per dag.

Kolla med fb, för vissa försäkringar går inte att ställa av hur man vill.

Last edited:
Min försäkring kostar ca 36 flaggor helår. Pga att jag inte kör så mycket så blir det allt från kanske 8-15' per år pga av/på-ställning så: ja, man kan spara MYCKET och hos If är det helt ok. Jag har frågat fyra olika personer via telefon.

Nicke skrev:
2540055 Min försäkring kostar ca 36 flaggor helår. Pga att jag inte kör så mycket så blir det allt från kanske 8-15' per år pga av/på-ställning så: ja, man kan spara MYCKET och hos If är det helt ok. Jag har frågat fyra olika personer via telefon.

Fan, ni verkar vara miljonärer allihopa.
Jag kör med trafikförsäkring och betalar 349 kr/mån
typ det jag har råd med, plus soppa till moppen.
Fegar oftast när jag slangar så jag slipper jag bli utan hoj :huvet
Tråkigt men sant.

Edit: har Spyball-larm så jag skippar halvförsäkringen.

Last edited:
Jag vågar inte bara ha trafik här i Sthlm och halvförsäkring skulle kosta 26 helår = nästan ingen skillnad så jag kör vidare med på/av. Inte alls miljonär men det här intresset får kosta. Kanske byter till motard nästa år. Polarn har en XT660X, Yamaha med 48 hk, och betalar 700 kr/mån och står på gatan mitt i stan (billigare i garage)... Dyrt här i Schweiz...

stefur skrev:
2540063 Fan, ni verkar vara miljonärer allihopa.
Jag kör med trafikförsäkring och betalar 349 kr/mån
typ det jag har råd med, plus soppa till moppen.
Fegar oftast när jag slangar så jag slipper jag bli utan hoj :huvet
Tråkigt men sant.

Edit: har Syball-larm så jag skippar halvförsäkringen.

Jag har gjort så hela sommarn. Ställa av och på på vv.se med behörighetskoden så har jag inte behövt skrapa... fören sist!. då helt plötsligt skulle de ha skrapkoden. :mad: Osmidigt att behöva byta skattemärke 1 ggn i veckan!. :huvet

EDIT: Folksam

okej men låt säga att du kär varannan helg..dvs 2 helger i månaden tjänar du nått på att ställa av den då den månaden?

Steken skrev:
2478499 Kolla denna tråd:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2473607#post2473607

Jag har folksam och ställer av o på i tid o otid, funkar hur bra som helst.

Det är märkligt. Jag har Folksam och ställer på och av. Oftast bara påställd 2 dagar över en helg.
Det fungerar aldrig! Inte så att Folkskam motsätter sig förfarandet, problemet är att dom alltid missar att jag ställer av hojen(påställning noterar dom givetvis omedelbums!!). Detta har inträffat varje gång jag har gjort detta i år, och 3 gånger förra året. Börjar tröttna rejält.

Hur funkar det?

Korrigeras fakturan från FB i efterhand?

Systemen från VV och FB är ihopkopplade så FB ser hur mycket du haft
den påställd och fakturerar efter det?

WindDrifter skrev:
2540738 Det är märkligt. Jag har Folksam och ställer på och av. Oftast bara påställd 2 dagar över en helg.
Det fungerar aldrig! Inte så att Folkskam motsätter sig förfarandet, problemet är att dom alltid missar att jag ställer av hojen(påställning noterar dom givetvis omedelbums!!). Detta har inträffat varje gång jag har gjort detta i år, och 3 gånger förra året. Börjar tröttna rejält.
Jupp det har jag oxå märkt (har IF) bytte hoj men ställde inte på den förrän efter 20 dagar, men när jag köpte hojen så ändra jag självklart försäkringen till den nya hojen.
Dock så var den avställd, när jag ställde på den så kontakta jag försäkringsbolaget o då var den redan fullt försäkrad:va
När jag protesterade så sa dom bara: hur ska vi veta att den e avställd...
Men det intressanta är att dom vet ALLTID när man ställer på men inte när man ställer av.
Konstigt va:rolleyes:

Efter en massa tjafs så insåg jag att jag var rökt (den kostar 3500:-/månaden) på dom pengarna.

.../Yoshi

Skumt. Jag har If och skulle säga att det alltid fungerar. Jag har ställt på och av många gånger i år och när man får månadsbeskeden från If verkar det stämma bra. Har inte granskat kontot supernoga, kör autogiro.

Nicke skrev:
2543362 Skumt. Jag har If och skulle säga att det alltid fungerar. Jag har ställt på och av många gånger i år och när man får månadsbeskeden från If verkar det stämma bra. Har inte granskat kontot supernoga, kör autogiro.
Det gör jag med.
Men dom drog lite över 25 000:- denna månad:näsblod
Så det blev lite jobbigt för ekonomin:huvet

.../Yoshi

Nackdelen med IF är ju att de drar pengar i försökott inför kommande månad om hojen är påställd när deras system synkas mot vägverkets.

Men pengarna försvinner ju inte, bara så att man har dem tillgodo nästkommande månad/er..

Förresten, jag ställer på/av rätt friskt.. säg 15-20ggr på en säsong och än har de inte klagat... *peppar peppar*

/Thompa

Det är väl bara en tidsfråga inann folk börjar göra så med personbilen också...

Om försäkringspremien kommer att dubbleras av moderaterna. :rolleyes:

En annan kör bara 300mil/år med personbilen så jag skulle nog tjäna på de.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park