Ställa av hojen

devil_rider

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2007
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha r1
tjenare alla hojälskare!

en fråga angående när man ställer av hojen över vintern, är de ett måste att ladda batteriet då och då? eller dör de helt om man inte laddar? köpt mig en ny gixxer som ja tänkte hoja på i sommar och den står i ett kallgarage över vintern, kanske är 10-15grader i garaget. jag har ingen laddare eller så men funderar på att köpa en sådan. kan de va bra att köpa en batteri laddare? ett måste?

Mvh Chrille
 
Köp en C-tek med underhållsladdning :tummenupp

Funkar utmärkt, kan sitta ikopplad i över ett år om det är så :tummenupp
 
Jag får nog hålla med där köp en C-tech, Multi XS 3600 modellen är kanon.
Har du råd med den bågen har du råd med en laddare :tungan
 
har haft hoj i 7 år nu, aldrig kopplat ur batteriet eller laddat det under vintern (förutsatt +grader) OM man inte haft larm eller nåt annat som drar ström på hojen.
annars, koppla bara ur batteriet och låt stå till nästa gång du ska köra...


//håkan
 
du har en såpass ny hoj att du inte behöver göra nåt egentligen. jag laddar inte batteriet till min hoj (en k4) utan det enda jag gjort är att fylla tanken. sen ska den funka helt enkelt när våren kommer. köp batteriladdare om du vill vara på den säkra sidan.
 
Det funkar även att starta hojen 1-2ggr per vinter men då är det viktigt att den får gå 20-30min och bli varm samt att den hinner ladda batteriet!
 
Under förutsättning att du inte har några grejor som drar ström så ska det inte vara något större problem att bara låta den stå. Batteriet kommer att tappa lite laddning eftersom blybatterier har en viss självurladdning. (Jag tror det är ca 3% /vecka eller något sådant) Du kommer med andra ord att ha ett batteri som är kanske halvladdat till våren om den bara får stå. Det är inget problem så länge som det inte slår till och blir superkallt. Då riskerar du att batteriet fryser sönder.

Själv så har jag investerat i en C-tec laddare så att batteriet håller sig fulladdat. Då slipper man att batteriet laddar ur och riskera frysning. Dessutom så är det så att om man batteriet står halvladdat så sulfaterar polerna så att batteriet tappar kapacitet. Det åldras med andra ord mycket fortare.

En C-tec kostar bara ca 500kr vilket ju är billigare än ett batteri. Den kan dessutom ladda bilbatterier också och det följer med en smidig snabbkoppling som man kan montera på och bara plugga in laddaren på hösten när man ställer unden hojen.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top