Ställa av hojen hos If - betalar ni per dag?

Bastian

Medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Får inget vettigt svar från If, så jag testar att fråga här i stället.

Ni som har avställningsbar trafikförsäkring hos If - om jag ställer på hojen och sedan ställer av igen nästa dag, betalar man då endast för en dag?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det normala är väl att man betalar för en hel månad, kvarttal eller vad man nu har för period, och sedan får tillbaka skillnaden. Men de kan nog bli lite irriterade på dig om du håller på och ställer på och av hela tiden.
 

Bastian

Medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Jo, exakt. I mitt fall betalar jag månadsvis så då betalar man ju fullt för innestående månad och sedan får man tillbaka på nästgående faktura.

Tänkte i stort sett bara använda hojen för bankörning nästa säsong, men SMCs kurser eller en kort tur till lokala gokartbanan kräver fortfarande en trafikförsäkring...

Jag har haft If förut och har ett vagt minne av att de debiterade för en hel vecka, så länge man hade hojen påställd minst en dag under veckan. Men det är mycket möjligt att jag har fått det om bakfoten.
 
Last edited:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Har själv IF och haft tanke att ändra till på/avställningsbar försäkr. men inte kommit längre än just en tanke.

Har du pratat med IF?

Meddela gärna om du får nån rätsida på vad som gäller.
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Suzuki GSX-R1000 -07
Man betalar för dagarna den är påställd
 

Bastian

Medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Jag mailade If och efter lite ping-pong fick jag:

Vi debiterar bara för trafik de dagar du har den i trafik men det är en fördröjning i debiteringen.

Vårt betalsystem känner av och sköter debiteringen själv. Det brukar stämma.
Så det verkar bara vara för de dagar man har den påställd. Jag kommer ställa av i september, så om det inte stämmer på oktoberfakturan så återkommer jag i tråden.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Jag kör så på min rsv4:a, brukar ställa på den nån vecka då och då när jag är ledig och har tid att köra. Trafik kostar 67 kr/dag tror jag. Väldigt smidigt om man har autogiro, tar bara nån minut att ställa på och fixa försäkring på mobilen, och försäkringen annuleras automatiskt när man ställer av den.
Om man vill ha mer än trafik blir det tyvärr en dyr garageförsäkring när man ställer av den, inget jag har behov av, så jag kör bara trafik. Då kanske man kör lite lugnare också. ?
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag kör så på min rsv4:a, brukar ställa på den nån vecka då och då när jag är ledig och har tid att köra. Trafik kostar 67 kr/dag tror jag. Väldigt smidigt om man har autogiro, tar bara nån minut att ställa på och fixa försäkring på mobilen, och försäkringen annuleras automatiskt när man ställer av den.
Om man vill ha mer än trafik blir det tyvärr en dyr garageförsäkring när man ställer av den, inget jag har behov av, så jag kör bara trafik. Då kanske man kör lite lugnare också. ?
Kan du förklara mer ” om vill ha mer än trafik…” ?

TS får ursäkta om ja kapar tråden men är intresserad själv.

Har normalt helförsäkring och vill ha det när man ställer på. När man ställer av så har jag förstått att den går över automatiskt till garageförsäkring.

hur menar du att det blir en dyr garageförsäkring?
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Kan du förklara mer ” om vill ha mer än trafik…” ?

TS får ursäkta om ja kapar tråden men är intresserad själv.

Har normalt helförsäkring och vill ha det när man ställer på. När man ställer av så har jag förstått att den går över automatiskt till garageförsäkring.

hur menar du att det blir en dyr garageförsäkring?
Ex min Porsche 911 kostar 8800 för helförsäkring och 3525 för garageförsäkring. alltså 40% av helförsäkringen. Det är helt ointressant för mig eftersom den står inlåst i mitt garage=noll risk för stöld eller skadegörelse, så när jag ställer av den får jag ringa in och säga upp garageförsäkringen.
Back in the days brukade ju garageförsäkringar bara kosta några hundralappar per år.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Ex min Porsche 911 kostar 8800 för helförsäkring och 3525 för garageförsäkring. alltså 40% av helförsäkringen. Det är helt ointressant för mig eftersom den står inlåst i mitt garage=noll risk för stöld eller skadegörelse, så när jag ställer av den får jag ringa in och säga upp garageförsäkringen.
Back in the days brukade ju garageförsäkringar bara kosta några hundralappar per år.
Jag har Folksam till min Porsche Boxster. Garageförsäkringen till den kostar just ett par hundralappar /år.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Min 1098S är försäkrad hos Länsförsäkringar och avställd med stöld och brandskydd kostar den mig 13 eller 18:- / månaden. Kommer inte ihåg vilket.
Ställer jag på den kostar den massor, men det kommer aldrig att hända, hoppas jag.
 

Shepard

Jorå, sååattheee..
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Göteborg!
Hoj
Aprilia RSV 1000R -03, KTM 690 Duke R supermono-räcer, CBR1000RR -08, Polini 6.2
Jag har både Mille och racehoj hos IF. Rejshojen ställer jag aldrig på och garageförsäkring kostar ungefär 40:- i månaden. Millen ställer jag däremot av och på hela tiden, jag betalar per dag.

Under förra året blev det dock nåt strul med systemet och jag fick betala typ 1200 en gång (vilket är vad helförsäkring kostar under en månad). Det beloppet fick jag välja att få tillbaka eller om det skulle ligga kvar som saldo.

Ställ av och på du. IF lägger ingen värdering i det. Systemet sköter administrationen.

Allt gott,
S
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ex min Porsche 911 kostar 8800 för helförsäkring och 3525 för garageförsäkring. alltså 40% av helförsäkringen. Det är helt ointressant för mig eftersom den står inlåst i mitt garage=noll risk för stöld eller skadegörelse, så när jag ställer av den får jag ringa in och säga upp garageförsäkringen.
Back in the days brukade ju garageförsäkringar bara kosta några hundralappar per år.
Om du råkar ut för brand är väl bekymret med detta.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top