Ställ - skall de läcka?

Xune

Ny medlem
Gick med
26 May 2004
Hoj
BMW 1200 C och Suzuki DL1000 V-Strom
Jag håller på att ta körkort och har därför inhandlat ett Jofama Rainy way-ställ. Efter ca 100 garagesvängar i lagom regnigt väder så känner jag mig ganska fuktig :( Kan man inte ställa högre krav på ett ställ eller är det något fel på det? Vad har ni för några erfarenheter?

Kan ha med att man blir GANSKA varm av att göra garagevändningar?

cRoC skrev:
Ta av dig stället när du övar garagevändningar :Bugar
Gör inte de, på uppkörningen ska man ha stället på så det är lika bra att vänja sig, man blir ju rörligare utan stället, alltså lättare!

Jag tror inte det är något fel på ditt ställ. Tror snarare att det beror på en nackdel med de flesta allvädersställ som har goretex-liknande material. Alla dryway och goretex och drystar och allt vad de heter brukar ha samma material även i baken. Den man sitter på alltså. Är det där du blir blöt? Jag tror jag vet varför.

Membranet är ju vattenavstötande vad gäller vatten i flytande form men inte vattenånga (svett). Detta för att man inte ska bli blöt, men när det blir för varmt och man svettas så ska fukten transporteras ut från stället. Om man nu sitter och kör i regn eller fuktig luft i nån timma så blir det värme även på sadeln. Tyvärr då när det blir tillräckligt varmt så är det fri passage även för vattenångan under baken och då kan det bli fuktigt inuti stället. Vet inte om de har tänkt på det när det gäller nya allvädersställ, men det skulle ju vara smartare med ett helt vattentätt material som förstärkning i röven!

eller jag vet inte... :3freak

Inte bara i baken

... jag blev fuktig om armar och ben också och det kom inte inneifrån men kvalitén är kanske i högre på den här typen av ställ.

Skinn läcker alltid in vatten till sist om det inte är rejält uppsmörjt.

Vid längre manöverövningar föredrar jag enbart shorts under stället, annars blir det för varmt i längden. Kan ju ha varit svett också i det här fallet...

Nej, det var inte svett. Det vet jag hur det känns. Finns det andra allväderställ som fungerar bättre?

Xune skrev:
Nej, det var inte svett. Det vet jag hur det känns. Finns det andra allväderställ som fungerar bättre?

Som vanligt så är det så att man får vad man betalar för...

Jag har själv en likadan jacka och den håller inte heller helt tätt, vill man ha bra allvädersställ så ska man kolla på Rukka , BMWs allvädersprylar har också fått bra kritik.

Goretex är det som funkar överlägset bäst enligt mina erfarenheter. Kör med Dryway-membran i byxorna och goretex i jackan. Goretexet läcker inte en droppe, men drytex (som ska vara lika bra som goretex enligt dom själva :rolleyes: ) läcker duktigt .. inte bara i sömmarna. Sen så håller det sig mycket torrare om man får lite fartvind.. i vanlig vägfart så torkar det mesta fort.

spharv skrev:
...det skulle ju vara smartare med ett helt vattentätt material som förstärkning i röven!

eller jag vet inte... :3freak

Och var skulle r*vsvetten ta vägen då? :va ;) Nej, ärligt talat är det ganska märkligt att det inte är typ galon eller nått. Det brukra ju samlas en liten sjö på sadeln då man åker i regn.

Xune skrev:

jag har ett halvarssonställ och för mig har det funkat både under min övningskörning och all tid därefter. Kört i ur och skur å hagel och åska men brukar sällan känna mig blöt annat än på ryggen och t-shirten jag haft under ruggskyddet.

Den stora nackdelen är att fickorna på utsidan inte är tätade så de samlar på sig vatten. min mobil låg i sidofickan och badade i vatten efter en tur.. det var sådär. Men nu har jag lärt mig, lägger mobil å annat kännsligt i innerfickorna vid dåligt väder..

Bifogat

• nexus_byxor.gif
    nexus_byxor.gif
    63.8 KB · Visningar: 53
  • isor_jacka.gif
    isor_jacka.gif
    90.7 KB · Visningar: 54
Läcker stället är det bara att byta! Har du problem att byta det kan du ta kontakt med mig så skall jag hjälpa dig. www.mckonsult.se eller 0510-24035

Xune skrev:
Jag håller på att ta körkort och har därför inhandlat ett Jofama Rainy way-ställ. Efter ca 100 garagesvängar i lagom regnigt väder så känner jag mig ganska fuktig :( Kan man inte ställa högre krav på ett ställ eller är det något fel på det? Vad har ni för några erfarenheter?

Bytte ut mitt Jofama "rainy roads" till Dainese pga av liknande problem och att det blev för stort. Bättre passform urtagbart foder även i brallan dvs inte lika varmt och än så länge håller bättre tätt. Köpte skinnställ pga av att jag inte var riktigt komfortabel med textilställ. Har efter bytet inte använt skinnstället en enda gång.

Anders R skrev:
Bytte ut mitt Jofama "rainy roads" till Dainese pga av liknande problem och att det blev för stort. Bättre passform urtagbart foder även i brallan dvs inte lika varmt och än så länge håller bättre tätt. Köpte skinnställ pga av att jag inte var riktigt komfortabel med textilställ. Har efter bytet inte använt skinnstället en enda gång.

Man behöver inte impregnera nya allvädersställ?? Eller är dom impregnerade från fabrik? Kan va värt ett försök...

Samuel skrev:
Man behöver inte impregnera nya allvädersställ?? Eller är dom impregnerade från fabrik? Kan va värt ett försök...

Har provat det med enligt rekommendation ingen skillnad. Efter så där en tre fyra tvättar i maskin skall man återimpregnera allväderställ med speciellt impregneringmedel men de skall vara impregnerade från fabrik.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT