Ställ/lift för vinterförvaring

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Skulle just till att köpa ett ställ/lift för vinterförvaring men blev osäker på vilken metod jag ska köra på. Vill få upp båda däcken fria i luften samt lätta fjädringen och har tre alternativ.

1. http://www.abbastands.co.uk/product-detail.asp?item=superbike-stand&pid=1

2. http://www.bs-motoparts.com/en/padd...-08-14-adaptorcasters-incl-i4008-32224-0.htm#

3. Ta av kåporna och använda Biltemas mc-lyft. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/MC-lyft-680-kg-82414/

Med tillvalet för att få upp båda hjulen i luften och efter valutakurser och frakt så blir det två första alternativen lika dyra. Gillar det andra bättre för sin midighet men det första känns mildare mot ramen eftersom det lyfter på båda sidorna.

Åsikter eller erfarenheter av något utav dem?
 
Spara pengarna och fyll däcken med 4 bar istället, varken däck eller fjädring tar nån skada att stå över vintern.
Ja, jag brukar göra så, nej, däcken exploderar inte.
 
Jag har förvarat tidigare motorcyklar så (även om jag inte pumpade däcken mer än normalt) så jag tar själva däck/fjädringsfrågan med en nypa salt, men jag vill även ha en mek-lyft. Att den sedan även kommer användas för vinterförvaringen får vä bara anses som ett plus.
 
Jag har förvarat tidigare motorcyklar så (även om jag inte pumpade däcken mer än normalt) så jag tar själva däck/fjädringsfrågan med en nypa salt, men jag vill även ha en mek-lyft. Att den sedan även kommer användas för vinterförvaringen får vä bara anses som ett plus.
Aha, ok.
 
Har han exakt den modellen eller en liknande? Har sett andra som lyfter på båda sidor men då drar priserna iväg. Rejält.
 
Jag har en sån där lyft från Biltema (fast min är köpt på Jula, men det är samma maxvikt och de ser likadana ut förutom färgen, så jag antar det är från samma fabrik), jag tycker den funkar bra. Min RF900 står ganska stabilt på den utan att spännas fast, men det finns fästöglor för att kunna dra spännband på sidorna ifall så önskas. Lyfter inte jättehögt så jag kan väl inte direkt säga att den ökar bekvämligheten på mekandet (som en såndär skylift som wonderwizard länkade skulle göra, blev köpsugen nu!) men den duger gott när man behöver ta loss fram- eller bakhjul.
 
Som sporthojsägare som servar och mekar själv skulle jag inte tipsa om den som lyfter under, som en crosshojslyft. Du kommer tröttna skitfort på att plocka bort kåporna varenda gång du ska ha upp hojen.
Jag har depåstöd, ett fram och ett bak, beroende på vad jag tänkt göra med hojen. Eller ja, eg har jag två fram. Hade en vanlig först men skaffade så småningom en som lyfter i kronan (Biltema), ovärdeligt när man ska ha lös framhjul och/eller gaffel.
Den där som lyfter i sidan är jag lite skeptisk till. Visst är det himla smidigt med bara en lyft, du kan rulla runt på hojen på plana underlag och den står stadigt. Men den hamnar ju i vägen om du ska meka på den sidan (kanske går att höja från valfri sida?).
Men som sagt, det är ju helt upp till dig att fundera på vilka lyftbehov du har med din hoj.
Lycka till! :)
 
Att den skulle vara i vägen har du ju rätt i men jag tror inte att det skulle vara så ofta som det ställer till det.

Vad tror ni om den eventuellt skeva påfrestningen från att enbart lyfta på ena sidan? Kan det påverka på något sätt att bara få hänga där i några månader?
 
Att den skulle vara i vägen har du ju rätt i men jag tror inte att det skulle vara så ofta som det ställer till det.

Vad tror ni om den eventuellt skeva påfrestningen från att enbart lyfta på ena sidan? Kan det påverka på något sätt att bara få hänga där i några månader?

Jag kan ju bara tala utifrån egen erfarenhet,
men min Fireblade har hängt i ena sidan sen 2011.
Än har den inte ramlat av, och jag har svårt att tro att den nånsin kommer att göra det.
Det är ett Bursig-ställ jag har.
Jag ser bara två problem med stället:
- Det är lite otympligt att få med sig på bandagar, men det går att remma fast på ett släp.
- Ska du meka på sidan där stället är, blir det lite trångt eller går inte alls. Då är det bra att ha nåt annat "normalt" ställ till hands, eller sidostödet. Å andra sidan har jag själv knappt råkat ut för det problemet.

Fördelarna är många och jag tycker att de överväger. När hojen väl hänger på stället kan du snurra runt den, rulla iväg den om underlaget är någorlunda plant, det är lätt att få upp hojen på det, det är perfekt i trånga utrymmen eftersom du kan snurra på hojen. En skön grej jag upptäckt är att efter ett pass/heat när man är trött slipper man backa in hojen i depåboxen/tältet. Kör rakt in, lyft upp det på stället (som du ställt i rätt position innan du körde ut, eller bett din mek/tjej/kompis att göra) och snurra hojen i den position du vill ha den.
 
Lutar mot att jag får beställa ett.

Kan det skilja så mycket modellerna emellan? Den jag länkade till i början var snäppet billigare.
 
Jag kan ju bara tala utifrån egen erfarenhet,
men min Fireblade har hängt i ena sidan sen 2011.
Än har den inte ramlat av, och jag har svårt att tro att den nånsin kommer att göra det.
Det är ett Bursig-ställ jag har.
Jag ser bara två problem med stället:
- Det är lite otympligt att få med sig på bandagar, men det går att remma fast på ett släp.
- Ska du meka på sidan där stället är, blir det lite trångt eller går inte alls. Då är det bra att ha nåt annat "normalt" ställ till hands, eller sidostödet. Å andra sidan har jag själv knappt råkat ut för det problemet.

Fördelarna är många och jag tycker att de överväger. När hojen väl hänger på stället kan du snurra runt den, rulla iväg den om underlaget är någorlunda plant, det är lätt att få upp hojen på det, det är perfekt i trånga utrymmen eftersom du kan snurra på hojen. En skön grej jag upptäckt är att efter ett pass/heat när man är trött slipper man backa in hojen i depåboxen/tältet. Kör rakt in, lyft upp det på stället (som du ställt i rätt position innan du körde ut, eller bett din mek/tjej/kompis att göra) och snurra hojen i den position du vill ha den.

Tycker du verkligen att det är så jobbigt att backa in hojen?

Min erfarenhet av stödet är att det är riktigt bra för det mesta men ffa suveränt till allt fjädringsmek. Att ställa hänget blir helt plötsligt hur enkelt som helst.
 
Fjädringen behöver du aldrig avlasta, den påverkas inte överhuvudtaget av att stå med vikten på.
Den kan stå 30 år utan att det blir någon skillnad.
Däremot däcken kan ta skada, men där tror jag mer på det någon skrev om att trycka in rejält med luft.
Men att kunna flytta runt den enkelt om man har platsbrist kan ju vara bra, så där finns ju en bra poäng.
 
Tycker du verkligen att det är så jobbigt att backa in hojen?


Mja, det beror en del på omständigheterna: Hur varmt det är, hur gammal man är, hur mycket sladdar och andra grejer som ligger i vägen och bara väntar på att få kasta sig om foten när man håller på att backa in hojen...
 
Mja, det beror en del på omständigheterna: Hur varmt det är, hur gammal man är, hur mycket sladdar och andra grejer som ligger i vägen och bara väntar på att få kasta sig om foten när man håller på att backa in hojen...
Aha....


För litet garage alltså,
:fakta
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top