Ställ, helt eller delat... vad tycker du?

• Thread starter Thread starter IO
  • Start date Start date

Helt eller delat?

• Antal röstningar
    0

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Jag ska köpa ett nytt ställ i sommar, kommer köpa ett helt (race) ställ. Har bara haft delat förut men har ändrat mig.

Så vad gäller på SH? :va

Jag kör i 2 delat. Skönt om man ska stanna och fika eller så är det bara ta av sig jackan :) Ska du köra på bana är nog helställ att rekomendera! :tummenupp

IO skrev:
Jag ska köpa ett nytt ställ i sommar, kommer köpa ett helt (race) ställ. Har bara haft delat förut men har ändrat mig.

Så vad gäller på SH? :va

Köp helt därför att det är bättre passform och dom ofta har mer och bättre stretchar sen ser det mycket bättre ut.

Med andra ord köp mitt Spyke 4-race som är helt nytt stl 52 för en mycket rimlig penning :)

Nicke_K skrev:
Köp helt därför att det är bättre passform och dom ofta har mer och bättre stretchar sen ser det mycket bättre ut.

Med andra ord köp mitt Spyke 4-race som är helt nytt stl 52 för en mycket rimlig penning :)

Hehe, jag frågar inte om råd egentligen. Jag har bestämt mig, jag vet precis vad det blir. Tänkte bara höra andras åsikter och få en idé om vilket som var vanligast för SH åkare. :)

Jag funderar på att köpa ett helställ för att ha på bankörningar, men för "normal" gatåkning så finns det klara fördelar med ett delat ställ, om man vill stå still och posera ibland också.

IO skrev:
Hehe, jag frågar inte om råd egentligen. Jag har bestämt mig, jag vet precis vad det blir. Tänkte bara höra andras åsikter och få en idé om vilket som var vanligast för SH åkare. :)
va har du för storlek???

Ravetrancer skrev:
va har du för storlek???

Jag har 52-54 lite beroende på märke. Har ju upptäckt att det skiljer lite mellan märkena. Har för mig att Spyke tex är ganska små i storlekarna.

2-delat såklart!!

Saxat från www.soe.se:

"Du slipper klä dig i en cat-woman-dräkt med knäpuckar, eller som hämtad ur en trailertrash-scen i en amerikansk film. Dolly Parton har redan visat hur ballt det är med fransar, och att knalla runt och se ut som the Gimp i Pulp fiction är ju inte mitt ideal direkt. En blind kan fatta att neonblixtar och lädervästar är ett substitut för smak, men i endurospåret är det bara hur du kör som räknas. Att ha trikåer som sitter mer slickade än Stålmannen är rätt pinsamt, vilket en del tankkramare fattat och har en collegetrjöja på"

Inte fullt så "Gimpig´t" med 2-delat och man (jag?) har en massa fickor att ha nycklar, mobil etc i!! Fråga "Ulvheden" vem som får asa runt på hans prylar! :rolleyes:

Lättare att slå en 7:a med 2-delat!

Fast! Hade jag kört på bana hade jag köpt helställ såklart!

Remus skrev:
Inte fullt så "Gimpig´t" med 2-delat och man (jag?) har en massa fickor att ha nycklar, mobil etc i!! Fråga "Ulvheden" vem som får asa runt på hans prylar! :rolleyes:

Bara ett tips, du har ett ställ för att det ska skydda dig om (när) du åker omkull... ha inte nycklar eller mobil i fickan, jag hade mobilen i innerfickan när jag drog i backen och det gav mig två knäckta revben :huvet

Nycklar är nog värre, inte kul att operera bort husnyckeln ur jumsken :död (har visserligen inte råkat ut för det)

IO skrev:
Bara ett tips, du har ett ställ för att det ska skydda dig om (när) du åker omkull... ha inte nycklar eller mobil i fickan, jag hade mobilen i innerfickan när jag drog i backen och det gav mig två knäckta revben :huvet

Nycklar är nog värre, inte kul att operera bort husnyckeln ur jumsken :död (har visserligen inte råkat ut för det)

Jag är en så satans bra förare så jag kör aldrig omkull...... :rolleyes:

Jag kör helställ...

Frågan är ju bara om jag inte kommer att behöva byta upp mig en storlek snart...köpte stället sent i höstas och nu har jag gått upp ca 5 kg så det börjar bli lite trångt att komma i :gnissla

Delat om man har "fel" kroppstyp dvs. är lite större än genomsnittet av befolkningen muskelmässigt. :D

Får nog ha prylarna i det enorma förvaringsfacket på hojen under körning... Vid pauser/fika fyller man sina touringfickor!! :)

Läste iofs om ngn här på forumet vars mobil räddade honom då han kanade på asfalt....

P.s Arnold kör 2-delat! :tungan

Jag kör med delat, för att det är mest praktiskt. Om man bara ska ner på stan så känns det lite meckigt att kränga på sig ett helställ, skönt att bara slänga på sig jackan o gå ut. En "nackdel" med delat som jag själv upplevde är att en kort tur lätt kan bli en längre o har man då bara jackan på sig o klotar så får man (jag) sy fyra stygn i knät... :huvet

Men ändå, så här i efterhand, har jag kommit fram till att det ultimata är att ha dels ett helställ o dels en kort (snygg) gore-texjacka som man har för kortare turer ner på stan o så.

Coola Ola skrev:
...

Men ändå, så här i efterhand, har jag kommit fram till att det ultimata är att ha dels ett helställ o dels en kort (snygg) gore-texjacka som man har för kortare turer ner på stan o så.

Jepp, jag ska nog köpa en snygg jacka att ha vid kortare resor. Frågan är bara vad man ska ha för vettiga byxor till, om man inte vill åka i Jeans :va

Cross-byxor är väl inte några skydd i, men finns ju en hel del snygga.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8