Städa datorn - Vilket program?

KungCocos

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2010
Hoj
Novalette
Tänkte städa datorn lite, tycker att den blivit seg. Så min fråga är; Vad ska jag plugga in för program? Adawere, är det nått att ha?

O&O Defrag, ett defragmenteringsprogram som städar upp datorn på vilsna filer.
Ad-aware 6.0 (tror det är senaste!?), städar bort adaweres.
Och blås av datorn (då den är avstängd givetvis).

Detta borde göra susen.

Ps. Borde kanske säga att det kostar en summa om man nu vill va laglig. Annars finns det ganska enkelt att få tag på, på annat håll. (*hostFinnspåmassatorrentsidorhost*)

O&O Defrag, ett defragmenteringsprogram som städar upp datorn på vilsna filer.
Ad-aware 6.0 (tror det är senaste!?), städar bort adaweres.
Och blås av datorn (då den är avstängd givetvis).

Detta borde göra susen.

Ps. Borde kanske säga att det kostar en summa om man nu vill va laglig. Annars finns det ganska enkelt att få tag på, på annat håll. (*hostFinnspåmassatorrentsidorhost*)

Är inte främmande för olagligheter, då jag själv har drivit tracker under några år. :gnissla

Ska kolla vidare.:banana

Är inte främmande för olagligheter, då jag själv har drivit tracker under några år. :gnissla

Ska kolla vidare.:banana

Ser man på! :tummenupp

Ja, kolla upp de där. Finns säkert alternativ, men det är dessa jag använt efter att jag själv blivit rekommenderad. Kanske dykt upp något vassare på sista månaderna, men de där fungerar iaf.

Blåsa av datorn är en mycket seriös rekommendation, det kan göra nästan mer än de andra tipsen. Fast det kanske du redan har koll på som är med i gamet sen tidigare... :yoparty

Att blåsa den och ominstallera OS:et är det enda raka. Allt annat är bara tillfälliga lösningar.
Du har för mycket skräp installerat helt enkelt.

Det finns en hel del alternativ som är ganska bra och samtidigt gratis.

Jag kör Malwarebytes Anti Malware. Det rensar bort spyware och annat skit som slöar ner datorn. Jag har upptäckt att det i många fall kan rensa bort saker som inte Ad-Aware grejat.

Ccleaner rensar tempfiler och alla hotfix-avinstallerare i windowskatalogen som man aldrig använder utan mest ligger där för att ta plats.
Kan också rensa i registret men det ska man använda med försiktighet. Det kan leda till underliga beteenden ibland.

Sen är ju Defrag A och O. Den vanliga som följer med Windows gör sitt jobb ganska bra. Men har man inte kört den på väldigt länge kan fragmenteringen vara så hemsk att man får köra den ganska många gånger innan det är ordning på hårddisken igen. När jag körde en städning på en kompis dator så konstaterade jag att det krävdes ett väldigt stort antal defrag. Typ i storleksordningen över 20 innan det var ordning.
Jag löste det så att jag skrev ett skript som körde defrag och sedan stängde av datorn och beordrade honom att använda den varje gång han skulle stänga av datorn. Till slut var disken defragmenterad.

Men tyvärr så är det så att en windowsdator efter några år fått en massa skit i register och annat som inte riktigt går att rensa bort och då återstår bara att köra en Format C: och sedan installera om.
I synnerhet Windows XP är känsligt för det. Efter ca 2 års daglig användning är det i många fall en rejäl skillnad om man blåser burken.

Mitt sätt att lösa det är att installera och konfigurera upp alla program så som jag vill ha det och sedan göra en image på disken med Norton Ghost. Då kan man vid behov få en fräsch dator med alla program färdiga och installerade som man vill på bara 10 minuter eller så.

sen kan givetvis lite vanlig fysisk städning av datorlådan hjälpa en hel del.
Min förra dator blev väldigt seg och lät som en dammsugare när man startade den. Det visade sig att det satt en massa damm ivägen för processorfläkten. Den blåste på dammet eftersom det helt täckte kylflänsarna. Lite försiktig dammsugning av det gjorde att processorn åter gick med full fart och fläkten behövde inte kämpa så djävulskt för att få igenom lite luft till flänsarna.

Tyvärr är det bästa att spara nödvändiga filer och ominstallera datorn. Funkar alltid bäst, gäller bara att inte glömma vad man ska spara. :tummenupp

ccleaner
defraggler
pagedefrag

Att installera om datorn och sen lägga på sp1, sp2 och sp3 + alla nyare uppdateringar är ju våldsamt tidsödande och fragmenterar hårddisken rätt rejält. Sen ska alla andra program installeras och man är inne på dag två eller dag tre om man har en lite långsam anslutning.

Framförallt ska man inte enbart lita på sitt gamla beprövade antivirusprogram utan även köra Antimalware och Superantispyware (som är de två som tillsammans tar 99.99% av allt skräp) när ens dator börjar fåna sig.

Fast sånt gör man väl regelbundet manuellt? :|

Jag gjorde det efter min första uppenbarelse.

För den som är seriös och vill kunna ominstallera burken fort utan att använda Ghost, rekommenderar jag nLite starkt! Lite pyssligt första gången, men du skapar en färdig DVD med alla drivrutiner och allt färdigt från början. Du får rätt upplösning, ljudet funkar. Du kan även modifiera installationen så vissa saker inte installeras m.m. Finns även nån växel du kan aktivera som kortar ner installationstiden rejält.

Gjorde en DVD för bägge burkarna hemma, med integrerat SP3. Alla svar under installationen är förifyllda så jag behöver bara boota från skivan och gå därifrån. När jag är tillbaka är allt uppe och rullar igen.

Sa jag att det är gratis?

Spybot Search & Destroy bör nämnas. Körs i bakgrunden och hindrar en massa skit från att ta sig in i datorn, har också en del smidiga verktyg.
Gratis.

Blev att installera den på nytt. Kändes vettigt efter 3 år.

Har man den möjligheten så skadar det inte att göra så, men den enda windowsburk jag har kvar installerades 2004 och den tuffar och går dagligen, så det fungerar att städa burken med olika program också.

(jag har ingen skiva till den, och jag ids inte hålla på med warez, ironiskt nog har jag windows skivor och licenser till båda mina Linuxdatorer :huvet )

Hur är det med Windows 7, är det mer utsatt eller lite säkrare?

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan