SRW - Depåkurvan...

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Frågar på RR forumet istället för på "hoj hanterings" forumet då jag tror att fler här har kört just i denna kurvan... :)

Fråga:
Första kurvan (sista??), den som leder ut på depårakan (SRW).
Hur tar man den bra??

Var ska man börja bromsa - ungefär. Nu börjar jag strax innan början av "grusvägen" (tror jag... :rolleyes: ).

Och var ska man börja svänga in?
Jag har spanat in " Idealspår MC "
Men jag får inte till den kurvan riktigt. Övriga kurvor känner jag mer vad jag gör fel, men det är lite si och så med depåkurvan... :(

Första gången jag körde fanns koner utsatta vid sidan. De är fortfarande där (de flesta iallafalla) men de verkar ha flyttat sig lite för ingen svänger vid dem. :(
Alla svänger strax innan dem.

Det finns ju vissa som är toksnabba på banan (inga namn så jag inte glömmer någon och sårar dessa öma känslor... :D )

Skulle vara kul om ni kunde förklara (lite enkelt) hur ni "tänker" innan ni drar in i de "svåra att få till" kurvotrna.

Jag gissar att mycket har med bromsningen efter rakan att göra, så "prata" gärna lite om detta oxå.

:hej :bow

Vad är det för fel på din körning i den kurvan? Det ser bra ut ifrån depån. Men när ska du börja flytta på röven? :D

Konorna visa en ungefärlig placering för ingång, tangeringspunkt och utgång ur kurvorna men dessa är optimalt placerade för bilar vilket kan skilja sig något från motorcykel.

1. Försök rulla lite längre innan du går in i kurvan (håll så långt till höger du kan).
2. Ta sikte på en punkt på innerkanten som är förskjuten framför mittpunkten på innerkanten och skär in mot kurbsen (håll ditt hjulspår ca 0,5 - 1 meter från kurbsen)
3. Gasa på för att "dra" mc:n ur kurvan och ut på rakan (Nyttja rakans bredd (dock utan att gå in i räcket).

Finessen med att förflytta tangeringspunkten är att du får en fördelaktigare utgångsvinkel med resultatet högre utgångshastighet.

Last edited:
CorbenDallas skrev:
Vad är det för fel på din körning i den kurvan? Det ser bra ut ifrån depån. Men när ska du börja flytta på röven? :D

När jag skaffat ställ med puckar så jag inte behöver oroa mig för att dra i knät i marken.
Jag får väll skaffa ett sådant där Arlen Poser ställ... :D

Och jag flyttar faktiskt baken. lite grann... :)

PutteLiten skrev:
När jag skaffat ställ med puckar så jag inte behöver oroa mig för att dra i knät i marken.
Jag får väll skaffa ett sådant där Arlen Poser ställ... :D

Och jag flyttar faktiskt baken. lite grann... :)

Tejpa fast en ölburk på knät annars, kommer säkert att se askoolt ut. :D
Flyttar du baken ännu mer kommer du att känna att cykeln beter sig än mer stabilt...

Kurvmakaren skrev:
Konorna visa en ungefärlig placering för ingång, tangeringspunkt och utgång ur kurvorna men dessa är optimalt placerade för bilar vilket kan skilja sig något från motorcykel.

1. Försök rulla lite längre innan du går in i kurvan (håll så långt till höger du kan).
2. Ta sikte på en punkt på innerkanten som är förskjuten framför mittpunkten på innerkanten och skär in mot kurbsen (håll ditt hjulspår ca 0,5 - 1 meter från kurbsen)
3. Gasa på för att "dra" mc:n ur kurvan och ut på rakan (Nyttja rakans bredd (dock utan att gå in i räcket).

Finessen med att förflytta tangeringspunkten är att du får en fördelaktigare utgångsvinkel med resultatet högre utgångshastighet.

:tummenupp

Tackar!
Så konerna är för bilar... :)
Nu fattar jag 2an oxå, fick läsa ett par gånger... :D

Bromsning. Några tipps??

Ska man nypa till hårt först och släppa efter, eller ska man göra tvärtom??

Softa för att sedan nypa till?? (ungefär så gör jag nu)

Bakbromsen?
Använder visserligen inte den, men jag har motorbroms så att jan kan låsa bak enkelt, så det behövs inte känns det som... :)

CorbenDallas skrev:
Tejpa fast en ölburk på knät annars, kommer säkert att se askoolt ut. :D
Flyttar du baken ännu mer kommer du att känna att cykeln beter sig än mer stabilt...

Ska testa. :)
Att flytta baken då asso... :D

Ska man "hänga" på benet, eller sitter man fortfarande på sittsen?
Jag är inte ute efter knäskrap. Vill bara få det att bli bättre == Snabbare. :)

PutteLiten skrev:
:tummenupp
Bromsning. Några tipps??

Ska man nypa till hårt först och släppa efter, eller ska man göra tvärtom??

Softa för att sedan nypa till?? (ungefär så gör jag nu)

Bakbromsen?
Använder visserligen inte den, men jag har motorbroms så att jan kan låsa bak enkelt, så det behövs inte känns det som... :)
Jag undrar om det inte är lite individuellt. Själv hittar jag på alla di möjliga varianter. Så länge du inte bromsar i kurvan så är det nog helt okej. Dvs vilken metod du får ner hastigheten har ju inte så stor betydelse så länge du har den hastighet du vill i ingången av kurvan. Bromspunkter o så är ju också olika beroende på cykel. en 250cc tex bromsar ju fasen knappt alls...

Själv brukar jag nypa till rätt okej för att sen finlira tills jag är nöjd, och tyvärr oftast på väg in i kurvan... :D Läs o lär hur du INTE ska göra mao... :D :D

Baklbromsen använder proffsen för att stabilisera cykeln. dvs först lite bak sen fram. det gör så att cykeln inte niger så mkt och du får bättre kontroll på den.
Själv har jag svårt att hinna med allt det där...

CorbenDallas skrev:

Det hänger inte på röven kära du :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...