Andreas Löfgren
Ny medlem
Hej!
Jag kommer inte framåt i detektivarbetet. Behöver er hjälp!
Bytte för en tid sedan kolv och cylinder till STD (standard) efter att ha kört med borrad och något ovalslitet cylinderlopp länge. Vilken förbättring det blev
De nya sakerna var i bra skick och jag hade isär topp/cylinder och inspekterade igår och det är inget fel på kolv/ringar/cylinder. Jag har använt nya packningar och allt är helt och ser fint ut. Jämfört med de förra som jag kört med i flera år är de i toppskick.
Anledningen till att jag plockar isär igen är att hojen preciiiis tar mig till/från jobbet 2mil och då är det med nöd och näppe jag kommer hela vägen. Kall går den bra. När den blivit varm kan jag vränga av gummianslutningen där vevhusventilationen går in i luftburken till förgasaren och då går den bra igen. Det är mycket olja i förgasaren och min gissning är att den därför får för "fett blandning" iom oljan.
Det hela började plötsligt och hojen gick jättebra hela sommaren innan detta plötsligt började. Första symptomet var att tändningen uteblev några sekunder på motorvägen i slutet av sommaren. Sedan tog den mig nästan inte hem men startade ändå några timmar senare och gick bra till en början men inte så länge...
Jag misstänkte att det kunde vara topplockspackningen (till kamkedjegången) som brustit och att det därför blev extra övertryck i vevhus och således mer olja som splaschar upp genom "oljefällan" till luftburk och vidare in i förbränningen. Med varm olja och lägre viskositet trodde jag att det kanske var felet. Men topplockspackningen var jättefin.
Här börjar jag fundera över oljecirkulationen. Kanske är det något där som gör att det blir onormalt mycket olja nere i sumpen? Oljan ligger ju normalt i ramen.
Ramen har totalt tre anslutande slangar. En kraftig i ramens nedre framkant, en kraftig i ramen högre upp och en fjuttig från topplock och upp.
Jag gissar att pumpen suger olja ur anslutningen i ramens nedre framkant och att den trycks genom filter till topplock och vevaxel mm.
Men hur kommer oljan tillbaks upp till ramen? Det finns väl bara en oljepump?
Har ni någon annan idé på möjlig felorsak?
Mycket tacksam för era tankar!
Jag kommer inte framåt i detektivarbetet. Behöver er hjälp!
Bytte för en tid sedan kolv och cylinder till STD (standard) efter att ha kört med borrad och något ovalslitet cylinderlopp länge. Vilken förbättring det blev
De nya sakerna var i bra skick och jag hade isär topp/cylinder och inspekterade igår och det är inget fel på kolv/ringar/cylinder. Jag har använt nya packningar och allt är helt och ser fint ut. Jämfört med de förra som jag kört med i flera år är de i toppskick.
Anledningen till att jag plockar isär igen är att hojen preciiiis tar mig till/från jobbet 2mil och då är det med nöd och näppe jag kommer hela vägen. Kall går den bra. När den blivit varm kan jag vränga av gummianslutningen där vevhusventilationen går in i luftburken till förgasaren och då går den bra igen. Det är mycket olja i förgasaren och min gissning är att den därför får för "fett blandning" iom oljan.
Det hela började plötsligt och hojen gick jättebra hela sommaren innan detta plötsligt började. Första symptomet var att tändningen uteblev några sekunder på motorvägen i slutet av sommaren. Sedan tog den mig nästan inte hem men startade ändå några timmar senare och gick bra till en början men inte så länge...
Jag misstänkte att det kunde vara topplockspackningen (till kamkedjegången) som brustit och att det därför blev extra övertryck i vevhus och således mer olja som splaschar upp genom "oljefällan" till luftburk och vidare in i förbränningen. Med varm olja och lägre viskositet trodde jag att det kanske var felet. Men topplockspackningen var jättefin.
Här börjar jag fundera över oljecirkulationen. Kanske är det något där som gör att det blir onormalt mycket olja nere i sumpen? Oljan ligger ju normalt i ramen.
Ramen har totalt tre anslutande slangar. En kraftig i ramens nedre framkant, en kraftig i ramen högre upp och en fjuttig från topplock och upp.
Jag gissar att pumpen suger olja ur anslutningen i ramens nedre framkant och att den trycks genom filter till topplock och vevaxel mm.
Men hur kommer oljan tillbaks upp till ramen? Det finns väl bara en oljepump?
Har ni någon annan idé på möjlig felorsak?
Mycket tacksam för era tankar!