SR 500 ska väl bli Brat style kanske...

  • Thread starter Thread starter EST
  • Start date Start date
Ja fördelen med biltema är att jag känner platschefen så reklamation lär ju inte vara nåt problem. Men Jula ser ju kanon ut får ta en koll när gaffeln är klar då går det att mäta lite mera på höjden.
Nu har jag gjort mig 2 st 70mm distanser så imorrgon får jag väl kapa lite fjädrar osv. Sen så funderar jag på ifall jag ska orka svarva av skärmfäste & ena bromsfästet men jag får se har ingen koll på våra manuella maskiner på jobbet vad som finns till dem alltså hur de funkar kan man ju klura ut.
 

Bifogat

  • IMAG0050.jpg
    IMAG0050.jpg
    165.3 KB · Visningar: 158
Ja fördelen med biltema är att jag känner platschefen så reklamation lär ju inte vara nåt problem. Men Jula ser ju kanon ut får ta en koll när gaffeln är klar då går det att mäta lite mera på höjden.
Nu har jag gjort mig 2 st 70mm distanser så imorrgon får jag väl kapa lite fjädrar osv. Sen så funderar jag på ifall jag ska orka svarva av skärmfäste & ena bromsfästet men jag får se har ingen koll på våra manuella maskiner på jobbet vad som finns till dem alltså hur de funkar kan man ju klura ut.

åh sån tur att ha sånt tillgängligt!
 
Mmm visst är det & idag har jag svarvat ner gaffelbenen gick väldigt bra (fäste till skärmen & ena bromsfästet). Sen så slipade jag lite & avslutade med 3M trissa för polarn som har polerrum håller på att bygga om där men å andra sidan så passar det sadeln bra.
Sen så skulle jag byta till koniska styrlager & fy fan vad det strulade. De var ju högre så först så nådde inte styrstolpen genom så då fick jag förlänga lagerläget ( kolla cp uppspänningen upp&ner & baklänges). Då blev det för tight till styrhuvudet så jag fick kapa några mm där = att det övre lagerläget hamnade för högt upp så då fick jag förlänga det med.....så montering av gaffel får bli en annan dag. Vad rekomenderar ni för olja alla säger olika till sånt gammalt bös rak 30 eller??? & 125mm oljespalt??? Men lagrena kommer bli kanooon till skillnad från lösa kulor.
Nåväl skål nu på er.
 

Bifogat

  • IMAG0051.jpg
    IMAG0051.jpg
    144.6 KB · Visningar: 138
  • R0010468.jpg
    R0010468.jpg
    178.9 KB · Visningar: 162
  • IMAG0053.jpg
    IMAG0053.jpg
    181.7 KB · Visningar: 161
Last edited:
Snyggt jobbat med gafflarna! Kanske gör något liknande själv någon gång. :)

Nyfiken på hur gafflarna kommer att funka efter att du kortat dom. Har själv inte fått kläm på mina riktigt... Kortade bara 45mm om jag kommer ihåg rätt + biltema gaffelolja + originalfjädrar = OK vid normal körning men stumma som bara den när man träffa ett tjälskott eller annat jvlgt. (Håll på att flyga av hojen par gånger ;)) Måste nog justera nå´t till sommaren...
 
Hade du haft en lös dubb att sätta i chucken så hade det nog hjälpt lite.
Cp-uppspänningar är oftast ganska roliga dock.
 
Har du kollat så att du inte täppt till oljekanalen?? jag har gjort en m4 med stoppskruv som ska se till att distansen sitter på rätt ställe. Sen så hade jag hyllsor i min gaffel så jag tog bara bort de så att det går utanproblem å förlänga den ifall det blir för stötigt :)
 
Last edited:
Hade du haft en lös dubb att sätta i chucken så hade det nog hjälpt lite.
Cp-uppspänningar är oftast ganska roliga dock.
Nej men möjligen en fast bättre för drivningen en så skulle jag behöva en medbringaredå &så = mera att krocka med. Det som var tight var att komma förbi styrstoppen fick ta av endel på svarvhållaren det som är under plattan & max utstick sitter med 1 hel skruv :)
 
Har du kollat så att du inte täppt till oljekanalen?? jag har gjort en m4 med stoppskruv som ska se till att distansen sitter på rätt ställe. Sen så hade jag hyllsor i min gaffel så jag tog bara bort de så att det går utanproblem å förlänga den ifall det blir för stötigt :)

:D Joo... Jag vet att jag velade med hur jag skulle göra med ett litet hål ungefär där den vita pilen är, chansade på att den något för vida distanshylsan skulle släppa igenom tryck... men jag har dålig koll på funktionen av det hålet, gissar att oljan har svårt att komma igenom när det smäller till. Om jag orkar får jag kanske öppna gafflarna och fixera ett hål i distanserna som du föreslår & sen hoppas på en förbättring ;). Tackar för tipset (& eventuella fler kommentarer). Cheers! :)

DSC00395.jpg
 
Nej men möjligen en fast bättre för drivningen en så skulle jag behöva en medbringaredå &så = mera att krocka med. Det som var tight var att komma förbi styrstoppen fick ta av endel på svarvhållaren det som är under plattan & max utstick sitter med 1 hel skruv :)
Menar självklart en fast :P
Ja nu såg jag var problemet var.
Men det gick ju bra iaf.
 
Det blir bättre om du fixar hål jag lovar.
Nu är gaffeln ihop & går att sänka yttligare 20mm i kronan. Jag har 66.6mm fjädringsväg kvar nu & allt kändes fint :) Stötdämparna bak sänks nog bara ifall den känns konstig på vägen eller om jag nu får för mig att sänka den lite till i kronan.
Fin posering bild på polarn som normalt kör Classic & trimmar 2takt.
Hur som så är jag skitnöjd.
 

Bifogat

  • R0010493.jpg
    R0010493.jpg
    161.2 KB · Visningar: 308
Jaha nu har jag samlat på mig några ljuddämpare & denna tror jag blir kanon. Ska bara få svetsat en övergång & fixa en hållare :tummenupp
 

Bifogat

  • R0010498.jpg
    R0010498.jpg
    195.7 KB · Visningar: 159
ska du ha framlyset där uppe?:O
tycker allt den borde vändas upp å ner som du hade det innan :)
 
Inte en aning först så måste jag svetsa i en längre skruv iallafall.
 
Är det nån som vet nån bra billig hastighetsmätare att köpa ???? Med belysning.
 
Ja nåt sånt ser ju bra ut tyvärr så hade den billiga utgått....Polarn köpte fina mekanisk till sin guzzi från Tyskland ska undersöka lite om man kan hitta såna som passar med orginal vajern.
 
Last edited:
Den såg kanon ut men vad är det för utväxling på sr:en då ???
 
Det är samma utväxling på alla japsar så det ska nog inte vara några problem. Mest jänkare som ska vara lite udda.

(Edit 2:1 är det väl om jag kommer ihåg rätt eller var det 1:2 ;) )
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top