Squishen va är det??

Link_666

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2008
Ort
Lessebo
Hoj
Blata replica, 14E
hej..

jag kanske låter trög men vad f..n är Squishen är sänkt (0,68) det fattar jag ärligt talat inte ett skit av.. aldrig hört det innan.. :confused:
 
Jag är inte helt säker på det, men jag svarar med det jag tror så kanske du har nåt att gå på i alla fall. Jag tror att squish är det minsta avståndet mellan kolv och topp nära kanten på kolven lixom.
 
Jag är inte helt säker på det, men jag svarar med det jag tror så kanske du har nåt att gå på i alla fall. Jag tror att squish är det minsta avståndet mellan kolv och topp nära kanten på kolven lixom.

okej ja så kan det ju vara skulle inte förvåna mig iallfall.. hmm får kolla på det mer sen oxå men tack för svar!!
 
Yes PacMan har rätt....det är squishen...minsta avståndet du har mellan kolven o toppen, du mäter det genom att ta bort tändstiftet o ta en tunn bit lödtenn (tråd) vik den i 90 grader o stick ner den i tändstiftshålet, se till att den når ut till cylinderväggen o så drar du i startsnöret så kolven går upp o plattar till tråden. sen mäter du på tråden på det stället där den är tunnast.:tummenupp
 
Yes PacMan har rätt....det är squishen...minsta avståndet du har mellan kolven o toppen, du mäter det genom att ta bort tändstiftet o ta en tunn bit lödtenn (tråd) vik den i 90 grader o stick ner den i tändstiftshålet, se till att den når ut till cylinderväggen o så drar du i startsnöret så kolven går upp o plattar till tråden. sen mäter du på tråden på det stället där den är tunnast.:tummenupp

Okej.. det tackar jag för det fina svaret :tummenupp och för den fina beskrivning som du ger.. så det är på det stället sm tråden är tunnast som det ska "vara" max 0,68 mm på då om jag förstår det rätt :tungan
 
Okej.. det tackar jag för det fina svaret :tummenupp och för den fina beskrivning som du ger.. så det är på det stället sm tråden är tunnast som det ska "vara" max 0,68 mm på då om jag förstår det rätt :tungan

Ja vad måttet ska vara kan ju kanske diskuteras, o är kanske olika på olika motorer också. Men när vi kör på våra hojar (Polini o Bizeta) så brukar man sträva efter att ha ungefär 0,5 mm. Lägre mått ger en starkare motor men sliter mera på prylarna och ökar även risken för att kolven ska slå i toppen, högre mått ger lite mindre ork men kanske lite högre toppvarv.

Måttet ändras genom att du lägger mellan olika tjocklek eller olika antal pacningar vid cylinderfoten.:tummenupp
 
Ja vad måttet ska vara kan ju kanske diskuteras, o är kanske olika på olika motorer också. Men när vi kör på våra hojar (Polini o Bizeta) så brukar man sträva efter att ha ungefär 0,5 mm. Lägre mått ger en starkare motor men sliter mera på prylarna och ökar även risken för att kolven ska slå i toppen, högre mått ger lite mindre ork men kanske lite högre toppvarv.

Måttet ändras genom att du lägger mellan olika tjocklek eller olika antal pacningar vid cylinderfoten.:tummenupp


Jaha ja.. tackar för dina fina svar ska lägga detta på minnet och så ska vi se va man kan göra för kul med det sen..:tummenupp
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top