Squish eller portmatchning?

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Håller på att renovera en Gasgas 250 efter ett litet ras och tänkte att jag skulle kolla och justera in ett bra squish mått.
Men upptäckte att om jag ställer in ett bra squish (ca 1,3mm) så kommer portarna i cylindern 2,8mm för långt ner.

Vet att jag igentligen skulle lägga en spacer för att höja upp cylindern och sen plana ner topp eller cylinder, men vill gärna hinna ut och åka lite is innan den smälter så frågan är: Ska jag satsa på ett bra squish eller höja upp så att portarna öppnar helt eller någonstans mitt mellan??



(Kör mest enduro så det är bottendraget som är viktigast.)

Edit: La visst tråden i fel forum, någon moderator får gärna flytta till Mek forumet.
 
Original är squishen slapp nog att få in en normalstor elefant så det man gör är att fräsa av toppen och sänka ner den i cylindern samt därmed fräsa ur förbränningsrummet för att få lagom komp. Med rätt squish blir det en helt annan motor i skogen.....

Mät dig fram till en dryg mm i squish och plocka ner toppen så mycket, sen får du svarva ur förbränningsrummet så mycket du vågar. Resultatet brukar bli att man hamnar lite högre i komp men på vår soppa så skall det vara lugnt även om du bör lystna efter spikning när det går fullt belastat på isen...
 
Last edited:
Original är squishen slapp nog att få in en normalstor elefant så det man gör är att fräsa av toppen och sänka ner den i cylindern samt därmed fräsa ur förbränningsrummet för att få lagom komp. Med rätt squish blir det en helt annan motor i skogen.....

Mät dig fram till en dryg mm i squish och plocka ner toppen så mycket, sen får du svarva ur förbränningsrummet så mycket du vågar. Resultatet brukar bli att man hamnar lite högre i komp men på vår soppa så skall det vara lugnt även om du bör lystna efter spikning när det går fullt belastat på isen...

Probelmet är att jag inte vill ha hojen stående så länge nu som det skulle ta att fräsa om toppen, men om jag uppfattar dej rätt så bör jag isf koncentrera mej på att få ett bra squish och inte bry mej om att försöka få kolven att gå ner hela vägen till botten på transferportatna?

Tänkte såklart fixa båda förr eller senare men isf få till ett bra squish i steg ett och senare höja upp cylindern och fräsa toppen.

Vad skulle du säga att är max kompressionstryck för att köra på vanlig soppa? har för mej att jag sett ca 200psi som en gräns.
 
Probelmet är att jag inte vill ha hojen stående så länge nu som det skulle ta att fräsa om toppen, men om jag uppfattar dej rätt så bör jag isf koncentrera mej på att få ett bra squish och inte bry mej om att försöka få kolven att gå ner hela vägen till botten på transferportatna?

Tänkte såklart fixa båda förr eller senare men isf få till ett bra squish i steg ett och senare höja upp cylindern och fräsa toppen.

Vad skulle du säga att är max kompressionstryck för att köra på vanlig soppa? har för mej att jag sett ca 200psi som en gräns.

Du är ganska otydlig med hur du tänkt ta ner squishen men det verkar som att du tänker plana ner cylindern nertill? Varför inte ta ner den upptill istället då?
Eller har du tänkt köra utan cylinderfotspackning?

Gör inte ett halvdant jobb med modifieringar nu som du vill ha ogjorda i framtiden. Om du nu har andra planer i framtiden.
 
Du är ganska otydlig med hur du tänkt ta ner squishen men det verkar som att du tänker plana ner cylindern nertill? Varför inte ta ner den upptill istället då?
Eller har du tänkt köra utan cylinderfotspackning?

Gör inte ett halvdant jobb med modifieringar nu som du vill ha ogjorda i framtiden. Om du nu har andra planer i framtiden.

Ska försöka vara lite tydligare.

Orginal har min hoj 2st cylinderfotspackningar (0,5mm och 0,3mm) och när jag mätte upp squish utan någon packning så hade jag ett squish på 1mm vid cylinderkant och 1,2mm där squishbandet slutar. Det jag tänkte göra då var att ta så tunn packning som möjligt för att få ett bra squish, men sen upptäckte jag hur mycke fel portarna låg vid BDC (portarnas golv var 3,1mm under kolvtoppen utan packning). Det jag undrar är om jag ska köra med så tunn packning som möjligt för att få ett bra squish eller om jag ska ha ett större squish (tjockare packning) för att portarna inte ska komma för långt ner i förhållande till kolvtoppen?

Antar att det bästa skulle vara en distans under cylindern för att portarna ska vara i samma höjd som kolven och sen fräsa toppen för rätt squish, men det gör att jag missar ytterligare en vecka isåkning vilket jag inte har lust med. Kan göra det jobbet någon regnig vår vecka istället.
 
Ska försöka vara lite tydligare.

Orginal har min hoj 2st cylinderfotspackningar (0,5mm och 0,3mm) och när jag mätte upp squish utan någon packning så hade jag ett squish på 1mm vid cylinderkant och 1,2mm där squishbandet slutar. Det jag tänkte göra då var att ta så tunn packning som möjligt för att få ett bra squish, men sen upptäckte jag hur mycke fel portarna låg vid BDC (portarnas golv var 3,1mm under kolvtoppen utan packning). Det jag undrar är om jag ska köra med så tunn packning som möjligt för att få ett bra squish eller om jag ska ha ett större squish (tjockare packning) för att portarna inte ska komma för långt ner i förhållande till kolvtoppen?

Antar att det bästa skulle vara en distans under cylindern för att portarna ska vara i samma höjd som kolven och sen fräsa toppen för rätt squish, men det gör att jag missar ytterligare en vecka isåkning vilket jag inte har lust med. Kan göra det jobbet någon regnig vår vecka istället.

ok, Det tycker jag du ska göra.
Men med viss reservation för hur du ska använda hojen.

Det du gör är att du sänker porttiderna en aning och därmed flyttar din effekttopp nåt hundratal rpm neråt i effektregistret vilket även sänker maxeffekten lite.
Men din kompressionshöjning kommer ju som kompensation öka effekten över i princip hela registret. Kanske mindre eller inget på högre varvtal beroende på vilken kompression du utgår ifrån.

Du kommer alltså vinna i botten och mellanregistret, eventuellt tappa lite toppeffekt och garanterat förlora en aning toppfart eftersom den inte kommer varva lika långt. Men det kompenserar du ju med andra drev.
 
Last edited:
ok, Det tycker jag du ska göra.
Men med viss reservation för hur du ska använda hojen.

Det du gör är att du sänker porttiderna en aning och därmed flyttar din effekttopp nåt hundratal rpm neråt i effektregistret vilket även sänker maxeffekten lite.
Men din kompressionshöjning kommer ju som kompensation öka effekten över i princip hela registret. Kanske mindre eller inget på högre varvtal beroende på vilken kompression du utgår ifrån.

Du kommer alltså vinna i botten och mellanregistret, eventuellt tappa lite toppeffekt och garanterat förlora en aning toppfart eftersom den inte kommer varva lika långt. Men det kompenserar du ju med andra drev.

Så nu är den ihop monterad med squish på 1,3mm. Mätte upp kompressionstrycket och fick det till 14,4bar tror den visade 12,8 innan. Är detta för mycke eller är det okej sålänge man kör med bra soppa (98 eller V-power) ?
 
Så nu är den ihop monterad med squish på 1,3mm. Mätte upp kompressionstrycket och fick det till 14,4bar tror den visade 12,8 innan. Är detta för mycke eller är det okej sålänge man kör med bra soppa (98 eller V-power) ?

Vad har den för kompressionsförhållande orginal? Antar att du bara sänkt cylindern med att ta bort 0.5mm packningen. Så om man vet orginal kompressionsförhållande kan man räkna fram det nya.
Stämmer inte helt linjärt mot trycket du mätt upp eftersom gasen blir varm av komprimeringen och det ökar exponentiellt.

Försökte googla men hittade inte kompförhållandet direkt. Dock denna som du kanske redan läst?
http://www.gasgasrider.org/html/measuring_squish.html

Det bästa sättet att ta fram din nya kompression är att mäta upp kompressionsvolymen med olja när kolven är i TDC.
 
Vad har den för kompressionsförhållande orginal? Antar att du bara sänkt cylindern med att ta bort 0.5mm packningen. Så om man vet orginal kompressionsförhållande kan man räkna fram det nya.
Stämmer inte helt linjärt mot trycket du mätt upp eftersom gasen blir varm av komprimeringen och det ökar exponentiellt.

Försökte googla men hittade inte kompförhållandet direkt. Dock denna som du kanske redan läst?
http://www.gasgasrider.org/html/measuring_squish.html

Det bästa sättet att ta fram din nya kompression är att mäta upp kompressionsvolymen med olja när kolven är i TDC.

Vet inte vad den har för komp orginal, men misstänker att det kan skilja endel eftersom squishet verkar kunna veriera från 1,8 - nästan 3mm på olika orginal hojar.

Har läst endel på gasgasrider och det jag hittar är "On a 250 200 PSI is at the limit for US pump premium fuel", mitt komp skulle ju bli nästan 210psi men är inte vårt 98oktan bättre är US premium? Har även läst om fler som kört med upp till 215psi utan problem.

Ska kolla trycket i kväll igen, kan har varit lite olja kvar i cylindern från monteringen när jag fick 14,4.
 
Nu är hojen provkörd och inkörd.
Blev som en helt ny hoj, mycke bättre register. Tyckte att den största effekt ökningen kom efter att avgasporten öppnat dvs på lite högre varv, men även bottenvridet blev bättre. Mycke kan ju beror på att den gammla nog gått 200h+ :S
Kunde inte höra några spikningar så behåller det höga kompet.

Tackar för all hjälp.
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top