Squish beräkningar

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Har lagt vantarna på en enduromotor som skall få en lätt tillpiffning i garaget då den skall anpassas för motardbruk.....
Toppen är dessvärre av modell jättesnäll med komp anpassat för att klara av värme och dålig soppa samt en squishhöjd så hög att man kan gömma en mindre elefant där (2,1mm).

Någon som kan assistera med program för att räkna fram toppdesigner, har letat men är inte riktigt beredd att betala för TSR och dyliga programvaror?
Vad anser experterna är lagom i squishöjd med 66mm borr?

Det är inte borret som avgör squishen, utan mer slaglängden, samt vilka toleranser du har i lager i vev/stake.
Cross/enduro åker med rätt hög squish, så 2.1 är inte direkt onaturligt..

Jag har lite diverse program du kan flimma runt lite med.

Döp om filerna från *.doc till *.exe.

Du kanske behöver någon dll-fil, typ vbrun300.dll eller ngt, den finner du säkert på nätet ngnstans. Ska läggas i ngn windowsfolder vill jag minnas.

/J

Bifogat

oFFkeFF skrev:
2138830 Det är inte borret som avgör squishen, utan mer slaglängden, samt vilka toleranser du har i lager i vev/stake.
Cross/enduro åker med rätt hög squish, så 2.1 är inte direkt onaturligt..

Nä det är absolut inte onaturligt men knappast optimalt för min applikation (tror jag ivf :tomten)

En annan sak som fick mig funderande är toppens värmeöverförande egenskaper.
En del ytbehandlar toppen med div keramer för att den skall absorbera mindre värme och därmed stannar mer värme i förbränningen vilket i sin tur är bra för att maximera gasens utvidgning under förbränningen, dessutom leder mindre uppvärmning till mindre detonationsrisk. Fine....
Men varför skryter då vissa topptillverkare (bla VHM) med att de har special aluminiumleglerign som avleder värme bättre? :va

Eftersträvar man att toppen skall absorbera så lite värme som möjligt men den värmen som väl absorberas skall ledas till kylvattnet snabbast möjligt? Är detta fysiskt möjligt?

Det där med isolerande skikt etc... Min chef, som fan har glömt mer om förbränningsteknik än vad de flesta någonsin lär sig, förklarade varför många motor/bil/lastbilstillverkare (inklusive Scania om minnet servar mig rätt) förkastat konceptet (som ju låter förträffligt).

Dels handlade det om att få det att hålla. Keramer som man helst vill använda kan vara knepiga.

Men framförallt handlade det om att det inte funkar som man tror. Värmen tar sig inte vidare in i materialet, sant, men det blir väldigt varmt på ytan. Denna värme värmer dels upp dina färskgaser och dels kan det ge mer problem med hot-spots.

Så vitt jag vet är det väl ingen motor i tävlingssammanhang som kör med sånt? Borde vara en rätt bra indikering på om det funkar eller inte.

/J

RG500-Johannes skrev:
2139168
Så vitt jag vet är det väl ingen motor i tävlingssammanhang som kör med sånt? Borde vara en rätt bra indikering på om det funkar eller inte.

/J

Vet faktiskt inte hur de stora pojkarna gör, jag känner dem som testat och de har väl inte varit överväldigade men det var väl inte heller att vänta.

Tackar så mycket för programmen, fick igång dem men får de tyvärr inte att spotta ur sig någon data då de ger någon fatal error när själva räknandet sätter igång, felsökning pågår.

http://www.bimotion.se/index2.htm
Verkar väldigt bra men uppväxt i piratgenrationen som man är så bär det emot att betala 600 spänn för ett uppiffat excellark som används extremt sällan. Får se om jag kan övertyga HSB om att jag är i starkt behov av programmet....

(HSB= Han Som Betalar)

Min 125racer har ca 0.7 mm squish (går att variera mellan 0.6 o 0.75). I toppen sitter det en kopparring längst ut i periferin. (ca från cylinderväggen och 10 mm innåt). Denna kopparring minskar knackbenägenheten då koppar kyler gasen bättre än aluminium. Detta squishavstånd i kombination med kompressionen gör att man måste använda racebränsle (kör själv 102okt (RON)aspenbränsle)

Minskar du squishen avsevärt måste du ha nogrann koll på bestyckningen (på en racer byter du bestyckning om yttertemperaturen skulle ändras ca 2 grader, ett djävla massa pill mao). Om du kör på för mager blandning och har hög kompression samt litet squishavstånd så kommer du få knack (ser ut som någon har tryckt en knivspets i kolven, det blir små små jack).

Så rekomendationen blir att börja minska squish/ höja komp i steg, kör hellre med för lite komp/ dvs för mycket squish så du slipper mecka så mycket med bestyckning. I en racer drar man allt till gränsen iom att man måste ha den där lilla procenten extra, vilket inte du behöver eller?

Hej du.
På RD 350 YPVS-motorer som också har 66 mm borr, så rekommenderas omkring 1,0 mm, vissa kör med mindre(Martin Kielstsch RD 350 YPVS med 87,3 hk har t.ex. rek. 0,7mm) och det går utmärkt, då man faktiskt får bättre kylning i toppen med rätt squish, så att de två sk. "Boundary layers" får kontakt, ja, tom ,överlapper varann.
Frostie.

*/ ?>
Back