Spyr varje gång jag tar på mig stället?

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Tjena haha detta låter helt sjukt och det är jag medveten om, men varje gång jag tar på mig stället så spyr jag... precis i början under körning pauser osv så känner jag inget konstigt alls. Har aldrig haft skin kläder så vete fan men är det möjligt att man är alergisk?:3freak Har fått lite utslag på sidorna av magen under armhålorna för ett tag sen också när jag tänkt efter så kan det vara sen jag började köra hoj låter helt stört men ja vad tror ni? inget farligt kan leva med det men ren nyfikenhet:p

Allergi kan det mycket väl vara. Tror ju inte du är allergisk mot läder men du kan vara det mot något av ämnena som lädret är behandlat med eller mot något material i fodret.
Om jag vore dig skulle jag höra med en läkare (en som sysslar med allergier vad tusan dom nu heter) och höra vad han/hon säger, kan ju vara ide och ta med dig stället då också.

Tja, det finns väl saker man kan vara allergisk mot i skinnkläder. T.ex. så används krom vid garvningen och det kan man vara allergisk mot. Annars så kanske det är något som fodret är färgat med som man är allergisk mot. Men det visar sig väl mest genom hudutslag eller astma eller något, det där med att du kräks lät lite konstigt. :va

Det är inte så att jackan sitter åt väldigt mycket eller att du har ett ryggskydd med njurbälte som du drar åt väldigt hårt eller något?

Blev lite snurrig på Gelleråsen, stressigt på morgonen, in istället och ut på banan... första kurvan så fick jag typ prickar/ljuspunkter i synen men det släppte ganska snabbt = annars hade jag direkt parkerat. Var ett ganska lugnt pass, gick o snacka med ambulanspersonalen mellan passen och de sa att jag såg lite blek ut och frågade om jag hade haft det stressigt =0) Lågt blodtryck sa dom så jag käka lite och sen gick det bra resten av dagarna.

Dom trodde att det var en kombination av stress, åtsittande ställ samt slarvig frukost vilket resulterade i lågt blodtryck om jag förstod det rätt. Om det nu inte är allergi kanske du ska tänka på om det är något som sitter väldigt tight och att du har käkat något innan. Har man fel teknik kan det vara nog så ansträngande att få på sig stället =0)

Prova ta en antihistamintablett typ Clarityn för att se om det var allergi eller inte. Annars skulle jag som föregående talare gissa på för tight ställ eller fel kost.

Kanske skulle tvätta stället så det inte luktar " väl använt", kan ge kräkreflexer:D:hihi

Eller titta in på Siden Selma och köp ett heltäckande underställ så slipper du nöta huden mot lädret.

Alternativ prova (jag vet att det kommer kännas konstigt det oxå, men kanske på ett annat sätt :tungan ) textilställ en gång för att utesluta stället.

Du kanske råkar ut för samma sak som häst-töserna som skall starta fälttävlan och är så nervösa att dom kräks i startfållan.

Stressiga upplevelser som kan utlösa hudutslag och illamående är ibland stressrelaterade och omedvetna vid speciella tidpunkter av personen som drabbas.Om det nu inte är frågan om allergi naturligtvis där skinnstället kan vara boven i dramat.

Något som hjälper vid både mildare allergi och stress om källan är svår att hitta om hudutslagen återkommer så kan man prova med en åttondel äppelvinäger i ett glas med vatten två gånger om dagen eller grönt te.Brukar hjälpa de flesta efter en tids användande.Första gångerna smakar vinägern fy f_n och lite till men man vänjer sig snabbt.Många som blivit symptomfria av dessa utan behov av annan medicin.Får du däremot svårare illamående och feber, sök läkare.

För övrigt så kan ju vem som helst bli stressad i Malmö trafiken där hälften av trafikanterna ibland verkar ha fått kortet från en mjölkkartong.

Pröva ett kromfritt ställ med stretch i grenen:tummenupp
Polaren har ett 5 år gammalt Spyke utan stretch stackaren
Vem har inte mått illa av ihopklämda familjejuveler

Kan vara stess i kroppen med en kombination av klaustrifobi om du nu har fått utslag sedan du började köra hoj.

ta på ett underställ eller tshirt så du inte får direktkontakt med stället och prova om det blir någon skillnad.

Som sagt testa annars mot allergi. Kan ju få allvarliga konsekvenser när du kör då kroppen kan reagera på ett sätt som du inte vill till slut.

Som så många som skrivit före mig så tror jag det är nervositet inför vad som komma skall. Jag blir till exempel alltid skitnödig när jag krängt på mig stället och det är bevisat att adrenalin kan göra dig både skit- och pissnödig, så varför inte kräknödig?

Inled en fasta ett par, kanske till och med tre, dagar innan bandagen.
Inget att kräkas upp, inget problem.

Annars är ju pollensäsongen i full fart nu och det mår ju folk skit av i olika grad, tror dock inte det är fallet här.

Adrenalin som någon sa i samband med ett supertight skinnställ kanske, kromallergi ger väl som mest eksem? :hihi

TS kör inte bana, än. Han övningskör än så länge så att fasta o dyl är nog inte en option ;)

Det är inte som jag blir stressig:p, och jag slarvar med frukost brukar oftast köra innan jag käkat frukost men det har varit så hela livet kan inte äta när jag inte varit vaken rätt många timmar. Stället är inte alls använt mycket och luktar inte svett så det är nog inte det heller som någon trodde:p kanske är alergisk mot något stället är behandlat med det har fortfarande nylukten who knows var bara tvungen att fråga lite knepigt:P

Farsan upplevde samma problem med nått Alpinestars ställ han hade för några år sen och det visade sig vara allergi mot nån av behandlingarna på stället så han köpte ett nytt Dainese tror jag det var och då blev det bättre för han

Tjör utan stället. Glöm bara inte att anmäla till försäkringsbolaget att du kör utan godkänd skyddsutrustning så dom kan justera din premie.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing