Sprutlackera eller pulverlack på fälgar?

Dr.Bike

Guest
Pulverlack är super. Särskilt på rörramar. Eller, ja, alla ramar och chassiedetaljer.
Årterigen: Som Jörgen säger - pulverlack får inte den där pianolacksfinishen, så tankar och kåpor lackas med fördel mha annan metod.

Pulverlack är tungt.
Jag skulle t.ex aldrig pulverlacka nåt på en racer.

Och missminner jag mig inte så kan du inte spackla då ytan som skall lackas måste vara elektriskt ledande.
Men pulverlack är tjockare så det fyller vissa ojämnheter ganska bra och minimerar därför behovet av spackling.

Pulverlack är ju en joniserad metod, och själva processen sker ju t.ex helt utan färgdamm då pulvret dras till ytan som en magnet.
Därför ska man komma ihåg att pulverlack oxå är lika tjock på spetsen av ett hörn, som på en plan yta.
Det är mycket bra ur rent mekaisk synvinkel med avseende på rostskydd och skydd mot mekanisk nötning.

Pulverlack är tjock som sagt, och kapslar in värme effektivt. Pulverlacka därför aldrig motordelar eller andra heta delar.
Ffa aldrig topplock eller cylindrar till luftkylda maskiner.
Jag har sett otäcka ras pga detta tyvärr.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...
Pulverlack är tjock som sagt, och kapslar in värme effektivt. Pulverlacka därför aldrig motordelar eller andra heta delar.
Ffa aldrig topplock eller cylindrar till luftkylda maskiner.
Jag har set otäcka ras pga detta tyvärr.

Jäkligt bra kommentar. Jag glömde det. Många reflekterar ju endast över hur hög temp färgen tål när de överväger lack till luftkylda delar, inte tjocklek/värmeisolation. Därtill frestas de ytterligare av att lägga pulver på luftkylda toppar/cyllar av just anledningen att pulverlacken nur in och täcker ordentligt mellan flänsarna tack vara spänningen.
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top