Sprutat ur avgasröret på väggen, samt fet mapp enligt autotune

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
S1000RR -11, GSXR1000 -07, CBR600FS -02, Matchless G3 -55
I dag började jag köra med autotune och samtidigt hålla ett öga på AFR vid körning. Försökte att hålla stadigt gaspådrag eller släppa av helt, för att inte få underliga mätvärden.
Jag körde sedan många rundor där jag lät autotunern ändra max 5% åt gången, för att inte få för mycket svajande med siffrorna.

Mappen som byggdes fram såg minst sagt fet ut, men vid körning såg AFR riktig ut, dvs runt 12.8 som jag siktat efter.
fett.png

I garaget är det även en del "spottmärken" på väggarna, innan har jag inte tänkt något särskilt runt dem, men nu i kombination med den feta mappen är jag fundersam på om det ska vara så här.

På hojen sitter det ett slipon, så troligtvis går kondens och dylikt rätt ut. Följande märke kom på väggen nu när jag varmstartade (~55c på mätaren) och varvade lite.
slack_for_ios_upload_1024.jpg

Så min fråga till er som har bättre koll, är detta något jag borde bry mig om? Skulle det kunna vara tecken på en läckande spridare eller är allt fullt normalt och okej?

Last edited:
Ser fullt okey ut, skiten på väggen är helt normal kondens från avgaserna och mappen ser vid en snabb blick på telefon ut som de brukar.

Märker Du själv någon skillnad på motorgången?

Last edited:
Ser fullt okey ut, skiten på väggen är helt normal kondens från avgaserna.
Bra, det var vad jag hoppades på.

Antar att blir mer sånt med slipon och utan kat(?) för mina burkompisar spottar minsann inte ner väggarna.

mappen ser vid en snabb blick på telefon ut som de brukar.
Jaså, är det vanligt att originalmappen är så här fet? Hade trott att jag skulle behöva feta upp den, inte tunna ut den överallt.

Märker Du själv någon skillnad på motorgången?
Jag har tyvärr ingenting att gå på. Det här är min andra säsong med hojen och den var likadan när jag körde autotune föregående säsong.

Skillnaden nu är att jag satte en AFR-mätare på styret, så jag kan dubbelkolla autotunerns justeringar. Det ser ut att stämma, jag verkar få runt 12.8 (svajar så klart) både vid jämn fart och hård acceleration.

Om du menade i fall jag märker skillnad efter mappandet, så gör jag det med. Den tappar inte lika mycket runt 3000 rpm som tidigare och hojen verkar gå något varmare.

Last edited:
Jag skulle inte säga att det där ser friskt ut men svårt att säga om det är så att den verkligen går fett pga trött spridare tex eller det är lite skit in skit ut i autotunen. Jag skulle inte acceptera de där förändringarna rakt av.
Fullgasmappning går bra med autotune. Ligger du rätt i AFR när du ger fullt spjäll genom växlarna ner för en flygraka så mappa efter det.

Men du får ju också lite känsla för det när du är ute och kör, vid cruising rakt fram i 50/70/90 går den rimligt i AFR då?

Jag hittade en killes dynorundor med en F4i, den ser faktiskt ut att gå väldigt fett med, men det kan så klart vara något som är fel med den:
http://cbrforum.com/forum/f4i-main-forum-11/my-dyno-sheets-143273/

Jag skulle inte säga att det där ser friskt ut men svårt att säga om det är så att den verkligen går fett pga trött spridare tex eller det är lite skit in skit ut i autotunen.
Jag har försökt undvika skit in och skit ut:
*Max 5% justering (min tabell kommer från 4-5 rundor)
*Cruising med jämnfart
*Acceleration med jämnt gaspåslag
*Sakta ner genom att släppa gasen helt
*Manuell avläsning av den AFR som PCV läser in

Fullgasmappning går bra med autotune. Ligger du rätt i AFR när du ger fullt spjäll genom växlarna ner för en flygraka så mappa efter det.
Jag tycker det ser bra ut på fullgas, för varje runda jag laddade in tyckte jag att AFR hamnade närmre 12.8, men det svajar en del inom hela 12.x-intervallet. Ligger nog fortfarande ofta kring 12.3 t ex.

Men du får ju också lite känsla för det när du är ute och kör, vid cruising rakt fram i 50/70/90 går den rimligt i AFR då?
Jag tror det. Just nu tror jag den ligger strax under 12.8 om man skulle ta ett genomsnitt vid cruising.

Problemet är att jag inte har någon tidigare erfarenhet för vad som är normalt och rimligt. Hur mycket AFR-svaj eller hur fet mapp en gammal insprutare kan ha.

Jag siktar efter 12.8 och för varje runda jag laddat tillbaka in så är det mindre och mindre av 11.x och 13.x som fladdrar förbi på mätaren.

När jag läser av mätaren ignorerar jag AFR som kommer vid avslag eller direkt vid påslag.

Last edited:
...Antar att blir mer sånt med slipon och utan kat(?) för mina burkompisar spottar minsann inte ner väggarna.

Jaså, är det vanligt att originalmappen är så här fet? Hade trott att jag skulle behöva feta upp den, inte tunna ut den överallt.

...Skillnaden nu är att jag satte en AFR-mätare på styret, så jag kan dubbelkolla autotunerns justeringar. Det ser ut att stämma, jag verkar få runt 12.8 (svajar så klart) både vid jämn fart och hård acceleration.

Om du menade i fall jag märker skillnad efter mappandet, så gör jag det med. Den tappar inte lika mycket runt 3000 rpm som tidigare och hojen verkar gå något varmare.
Ja, katalysatordelen stoppar upp det värsta spottandet när hojen är kall och låter det väl åka ut som ånga när allt är ordentligt uppvärmt.

Njae, kanske inte direkt vanligt men Din hoj är ju tillverkad innan utsläppshysterin blommade ut och då har jag sett exempel (större japanska V-twin) där originalmapparna varit duktigt feta.

Du verkar ju köra Autotune som man ska, d v s jämna gaspådrag och fullt gasavdrag ungefär som på bänk. Däremot får man inte glömma att intilliggande värden i mätningen påverkar varandra och detta kan orsaka "interferens" i justeringen, d v s en låg mätning i en cell kan ge att Du rekommenderas feta på blandningen i angränsande cell.

Så en rekommendation är alltid att man, efter ett par justeringar, "jämnar till landskapet" och kapar de värsta, mest lokala topparna/dalarna och ser till att det blir något så när mjuka övergångar. På så sätt får man en mapp som dels är lättare att analysera, dels är rensad från den typen av problem.

Min fråga avser just om hojen går bra, om den är mjuk i övergång mellan gasavslag och -påslag och om den är jämnare i effektutvecklingen. Typ :)

Lycka till med Din mappning nu :)

Behöver du ligga så fett på låglast? Känns väll som att det är mest vid belastning som man behöver feta på? Vad cruising kan man väll lägga sig runt afr 14 sålänge den inte spikar eller avgastempen springer iväg?

Med öppet avgassystem finns det en fälla. Att O2-sensorn drar luft bakvägen på tomgång, låg och mellanregister. Kollas lätt genom att genom att montera tex db-killer eller annan restriktion, och sedan köra om.

Last edited:
Med öppet avgassystem finns det en fälla. Att O2-sensorn drar luft bakvägen på tomgång, låg och mellanregister. Kollas lätt genom att genom att montera tex db-killer eller annan restriktion, och sedan köra om.
db-killer sitter i, men det kan ju vara så enkelt att det är för öppet ändå.

Behöver du ligga så fett på låglast? Känns väll som att det är mest vid belastning som man behöver feta på? Vad cruising kan man väll lägga sig runt afr 14 sålänge den inte spikar eller avgastempen springer iväg?
Vill börja med att mappa mot samma AFR genom hela registret, kan justera det senare. Men problemet är att även om jag siktar efter 12.8 så går den uppenbart fetare original. Den här tråden handlar om att fastän jag siktar mot 12.8, som är ganska fett, så tunnar den ut blandningen nästan överallt.

Last edited:
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör