Spruckna cylinderlopp

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Hej. Rev motorn och såg att 2 cylinderlopp var spruckna. Har fått för mig att det är vanligt. Är det bara köra på eller är det dumt? Jag har ej märkt någon skillnad. Hojen fungerar som banhoj. Det är en r1 -01.

Skitet i loppen är pga. Brandsläckare och vattenslang.

Mvh Tomas.

uploadfromtaptalk1392237072975.jpguploadfromtaptalk1392237090372.jpg
 
Måste väl finnas mängder med beggade grejor på Ebay?

Du kan ju börja med att mäta cylindrarna och jämföra med det ospruckna.

Är det 2 spruckna ovala/tappat måttet kan du ju rätt fort komma fram till att cylindern är skrot?
 
Byt cylinderbank och kolvar skulle jag säga.
Man får det väl knappast tillräckligt rakt om man byter ett foder.
 
Ähh vafan byta block och kolvringar är ju som att köpa en annan motor. Gissar att detta har hänt på många utan att man märker det. Jag kör så länge det går sen blir det en utbytesmotor.

Jag har inte märkt någon skillnad på den så gissar den stoppar något år till :)

EDIT: För att klargöra, det är alltså bara ytligt eftersom den går som den ska och inte trycker ut avgaser i kylsystemet eller ryker. Den ena sprickan känns inte ens men den andra kan man känna med fingret. Tror även det är bättre att den är lodrät för då kan ju inte ringarna haka i.
 
Last edited:
Men om vi säger att man byter block, hur blir det med ramlagren, flyttar man över eller är det nya som gäller?

Och går det ens blanda? Kan lagerlägen förskjutsas osv?
 
Last edited:
Borra och fodra om är nog en bra idé, borde inte bli mycket jobb.
 
Men om vi säger att man byter block, hur blir det med ramlagren, flyttar man över eller är det nya som gäller?

Och går det ens blanda? Kan lagerlägen förskjutsas osv?

Om du byter block, måste byta både under och överdelen eftersom lagerlägena är frästa efter varandra. Det går att att flytta över de gamla lagerhalvorna, dock måste lagerspelet mätas in med plasticgauge.
 
Är det imte nicasil behandlade cylindrar på de flesta moderna cylindrar?

Är la ändå inte stålfoder på en sån där???

Nicasil proffsen, racing konsult e.tc är firmor i Sverige som sysslar med såna renoveringar...

Blixtens racing har du ju å!
 
;5962405 skrev:
Är det imte nicasil behandlade cylindrar på de flesta moderna cylindrar?

Är la ändå inte stålfoder på en sån där???

Nicasil proffsen, racing konsult e.tc är firmor i Sverige som sysslar med såna renoveringar...

Blixtens racing har du ju å!

jo, absolut, fast jag tyckte det såg ut som foder.. kan man inte kalla nicasil för ett slags fodring också då?
 
Det ser ut som foder för att nicasilen bara går en liten bit ut över kanten men det där är gjutet med hela blocket. Jag hade letat ett nytt block det där är dyrt att laga hur man än gör. Svetsa och nicasila det där skulle jag säga kan bli ett tveksamt resultat.
 
Tror ni enda sättet om man vill åtgärda det senare, om den inte går sönder innan dess, är att borra en ö.d.? Sprickorna är förmodligen bara i nikasilen för dom känns knappt. Kan det ev, hjälpa med bara omnikasilning? Men då känns ju ö.d. som en bättre lösning, för ny nikasil + ringar är inte billigt det heller om än kolvar går på 7k...
 
Last edited:
Svarar mig själv med att en utbyteamotor är mest värt. Har dessutom dubbelt av allt då.
 
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Back
Top