Sprucket kamöverfall

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
Min gamle trotjänares topp har givit upp. Kawa z1000J-82 :död

Införskaffade därför en reservdelsmotor där ägaren trodde att det var en kolv som givit upp, men han trodde toppen var hel. När jag plockade isär motorn upptäckte jag följande fel.

Ett hål i taket på 2:ans kolv. (som väntat)
En sne ventil och sprucken ventil styrning (ej samma cylinder som den trasiga kolven)
Och ett ramlager överfall som är sprucket.

Ventilen och styrningen ska bytas men hur gör jag med lageröverfallet? Måste jag lämna in för omborrning eller kan ett överfall från den andra toppen passa?

Om du inte kan laga överfallet, se efter hur pass stort spel du har på de andra riktiga överfallen med plastigauge, ta sen det "nya" överfallet och kolla spelet. Är spelet för stort, fräs av ytan så att radien i hålet blir korrekt och spelet mindre, dvs korrekt.

Är spelet för litet? Där är du torsk om du inte har ett arborr-verktyg, dvs om du ska göra det korrekt. Sen finns det ju den brutala metoden - att använda ventilslippasta och offra en gammal utsliten kamaxel - så skulle jag ha gjort.

Hehe... gillar sådana härliga knep. Ska kika spelet. Bara hoppas på att det är större eller precis lika =) tack ska du ha

En sak att se upp med.... använd Plasti-gauge runt om så att du ser om överfallet är centrerat mot topplockets kamaxellager, om inte... lär det blir mycket fräsa och mycket ventilpasta.

Jaha...där va man sen som en sukka vid rödjuset igen...Lyssna på Brink och kolla noga runt om...har gjort en jäv** massa jobb pga att man har tagit ett mått och,det ordner sig nog... :tummenupp :D

Hej...
Som vanligt har Andersbrink rätt som vanligt!....*ler*..

Fast för min del...fast vi kanske har olika förutsättningar...
Svetsa till det spruckna överfallet o lägg till material på "lagerytan" eller skaffa ett annat icke trasigt o svetsa till lite material på lagerytan o lämna sen toppen till nån som kan arborra...
Då kan du bestämma exakt hur du vill ha spelet o du har en topp som går 25 år till...

Ha det o lycka till

Tack för tipsen grabbar, tänkte försöka slippa arborrning. Ska kika på överfallen jag har och se om något av dem passar exakt. Knappst troligt. Att svetsa ihop det gamla kanske skulle gå men det är inte bara en spricka, det är helt av. Då tror jag att det är bättre att ta ett av de hela och arborra om det behövs.

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...