Sprucken magnet GSX1100EF -84

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Man brukar inte gilla kors-postning men säsongen börjar ta slut och jag tror nog att ägaren av cykeln vill få ihop den lite snabbt så jag ställer samma fråga här som i modellspecifika tråden (Jörgen eller någon får väl ta mig i örat i värsta fall).

Efter ägaren svarvat lite däck började det skramla/knacka i motorn och detta är vad jag hittade efter rivit kopplingen och inte hittat något fel där.

Svänghjul.jpg

Magneten har spruckit och tar i spolarna på generatorlindningen.

Är detta ett vanligt fel eller hade han bara otur?
Finns det något bonnaknep för att få lös rotorn eller är det den riktiga avdragaren som gäller?
Vilka årsmodeller och modeller har samma typ av rotor?
Finns det någon som har en passande rotor och/eller avdragare liggande till vettigt pris så PM:a eller Eposta gärna.
 
Orsaken till fragmenterade magneter brukar vara att rotorn vid tidigare fulmek fått en smäll från utsidan.
Många kan även glömma bort att kolla magneten noga innan montage, magneter fiskar ju gärna brickor och muttrar etc. Så har magneten tex fiskat åt sig en bricka på insidan av skålen, då kan det kila ihop sig och paja rotor och ev stator.

Hoppas du får tips om avdragare.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top