Sprucken kindkudde

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Tog ur inredningen från min AGV AirTech som är ca 4 år gammal och såg då att ena kindkudden var knäckt på flera ställen. Ska man köpa ny hjälm, eller kan man köpa en lös kudde eller spelar det ingen roll att den är knäckt i frigoliten?

Dräm hjälmen i backen så du får ett fint märke, ring försäkringsbolaget, knipsa spännet, kvittera ut en ny hjälm för 1500:-

Man måste ju använda hemförsäkringen till nåt vettigt.

Jag hade satt ihop kudden med lämpligt lim. Och här gäller det vara försiktig. Så inte frigoliten löses upp och försvinner. (Testa på liten bit, kanske silikonlim?) Kanske kompletterat med tejp.
Varför? Därför att kinderna är inte det första du dammar i backen. Det kan t o m vara svårt göra det.
Titta på bilderna där man testar hos SHARP.
Panna, Hjässa, Sidor, Nacke.
Inga slagtester mot kinderna. Om vi menar samma sak med kind.
http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/agv-airtech
Och AGV Airtech har **** hos SHARP = BRA hjälm
Men är du beredd slanta upp för ny hjälm. Och lyckas hitta nån som passar ditt huvud.
Och som inte skymmer sikten.
Och har **** eller ****** hos SHARP så är ju inte det fel.
Tycker jag.

Last edited:
Dräm hjälmen i backen så du får ett fint märke, ring försäkringsbolaget, knipsa spännet, kvittera ut en ny hjälm för 1500:-

Man måste ju använda hemförsäkringen till nåt vettigt.

Jag hoppas jag missförstod ironin i ditt inlägg. Det värsta är att det finns folk som beter sig på det sättet...

Frigoliten ska skydda dig vid en olycka, visar den tecken på att den inte är riktigt 100% så är det dags att byta hjälm.

Skall du limma det så antingen cellplastlim eller ett uhu-por lim. Andra lim smälter frigoliten

Finns bla bygglim/sättlim av typ PL (följt av en siffra tex 400 men just det limmar ej frigolit) som limmar frigolit. Huruvida det är bra att laga hjälmen med det säger jag inget om. Men limmet i sig självt är bra och starkt.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...