Sprucken kåpa

Dan_the_man

Reno Raines
Gick med
10 Jan 2008
Hoj
Honda CBR 1000 F
Testar att posta tråden här också, verkar vara bättre kategori..

Sprucken kåpa
Idag tog jag mig årets första tur.. Jäkligt skönt.. solen sken i början.. När jag kom hem var jag stelfrusen..
Jag skulle då ställa upp hojen på centalstödet... Och vips, jag lutade över den för mycket och hade ingen kraft att hålla den kvar..

Hur som haver..

Jag fick 2 st sprickor i samma kåpa... Jag tänkte försöka fixa dem på egen hand..

Vad tycker ni om att jag drar över lite glasfiberduk med epoxy på baksidan?? Borde det hålla?
Eventuellt spackla över sprickan med glasfiberspackel på utsidan...

Hur låter detta tycker ni? Jag har aldrig gett mig på något sådant tidigare..

Var kan jag köpa touch up färg?
Jag tvivlar ju på att jag kommer hitta samma röda färg till min gamla hoj (cbr 1000f,-87)... Men så nära det går.... Lite vit färg behövs nog till spricka nr 2..

Kan sprickan sprida sig trots glasfibret?
Ska man stoppa sprickan genom att borra ett litet hål i varje sprickände? (Bara en tanke)

Tack på förhand!

Bifogat

• DSC00014.JPG
    DSC00014.JPG
    87.6 KB · Visningar: 99
  • DSC00015.JPG
    DSC00015.JPG
    47.9 KB · Visningar: 105
Var glad att du har glasfiberkåpor - de lagar du lätt. En glasfiberduk på baksidan som du baddar med polyester blir tokstarkt, du behöver inte oroa dig för att det spricker upp igen. Gör bara ett vettigt underarbete genom att slipa rent med ganska grovt papper, 80-120. Använd mycket glasfiber och inte så mycket polyester. Polyester och duk finns t.ex. på feltema.

När du säger polyester, är det den här du menar..?
Archive%5CProduct_images%5C36%5CLarge%5C36-057_l.jpg

Plastspackel
Tvåkomponents polyesterspackel för reparation av större bucklor och håligheter. Stelnar på ca 10 min. 1 kg, komplett med härdare.

Behövs ingen epoxy då?
Odi har tipsat mig om att använda epoxy och duk... Ville bara höra från fler så jag vet vilket som är bäst...
Gärna tips på applicering av gegget mottages glatt =)

Nej när han säger polyester så menar han flytande polyesterplast. Det finns också på biltema. Du tar bara en pensel och målar glasfibermattan så att den är helt genomdränkt... och när det har härdat...vips superstarkt!

Nope, inte spackel. Det är artikelnr 36-075 på det jag menar. Det går säkert med epoxi också, men det är dyrare och jag har inte märkt någon nackdel med polyester.

Applicering:
- använd latexhandskar
- ha aceton till hands, det enda som löser skiten
- använd gasmask (viktigt, denna skiten skojar man inte bort...)
- var om möjligt ute, absolut inte i bostaden
- pensla på ett tunt lagar polyester, lägg på glasfibermattan, pensla på mer polyester. "Dutta" med penseln så att alla luftbubblor trycks ut. Var uppmärksam på att det börjar stelna, det sker mjukt så man hinner avsluta. Härdar på ca 20 minuter har jag för mig. Och som sagt, inte för mycket polyester i förhållande till glasfibern. Polyester är hårt och kan därför spricka om det inte är tillräckligt armerat.

Lycka till!

Tack så mycket grabbar! :)

När jag går in i produkten så finns det en extra artikel, "Härdare" är det något jag behöver?

Vad bör jag använda som spackel på utsidan? Duger den här?
Archive%5CProduct_images%5C36%5CLarge%5C36-061_l.jpg

Har ni något tips på var man kan köpa billig touchup färg? Har ingen färgkod eller nåt, så jag tänkte bara leta efter någon hyfsat lik färg...
Jag hittade inget på feltema iaf.... Mekonomen kanske... hmm..

Tack så mycket grabbar! :)

När jag går in i produkten så finns det en extra artikel, "Härdare" är det något jag behöver?

Vad bör jag använda som spackel på utsidan? Duger den här?
Archive%5CProduct_images%5C36%5CLarge%5C36-061_l.jpg

Har ni något tips på var man kan köpa billig touchup färg? Har ingen färgkod eller nåt, så jag tänkte bara leta efter någon hyfsat lik färg...
Jag hittade inget på feltema iaf.... Mekonomen kanske... hmm..

Härdare måste du ha. Tips är att använda plastmått för matlagning, typ "matsked" för att få rätt förhållande.

Det där spacklet funkar, jag har testat det. Jag har dock mer förtroende för plastic paddings gröna glasfiberspackel, känns lite bättre. Du bör köra över med ett finspackel sist för att det ska bli bra yta att måla på utan risk för luftbubblor och skit.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back