Sprucken bakfälg crf 450

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500
Bakfälgen sprack på crossen i tisdags för mig. Och eftersom det är så snordyrt med nytt så letar jag begagnat. Vill då veta om någon vet om fälgarna från andra årsmodeller passar min från 2009?

Har någon en över så får ni gärna höra av er med :tummenupp

Hur sprack den? Det går ofta alldeles utmärkt att tigga ihop en fälg. Vet svetsaren vad han gör så håller fälgen lika hög hållfasthet efter svetsningen som före.

Och att svetsa är alla gånger billigare än att leta ny - om än begagnad.

I princip alla crossfälgar passar nog. Jag har i alla fall ännu inte sett någon med annat än 36 ekrar. Och svindyrt? Med tanke på andra delar så tycker jag inte en fälg är direkt dyr.
http://www.ebay.com/itm/Takasago-Ex...2055&pt=Motorcycles_Parts_Accessories&vxp=mtr

Svetsade fälgar är bara en tidsfråga innan dom spricker igen. Det är i alla fall min erfarehet. Jag har i alla fall inte hittat någon svetsare som lyckats.

Last edited:
Tror den sprack när jag körde på en sten/betong kant på en crossbana. Slog till så in i h*elvete i bakänden så jag vurpade. Sen när jag tvättade den upptäckte jag detta:

20120705_190855.jpg

Tror ni det går svetsa?

Det där kan du lämna in för svets och du kommer aldrig märka av sprickan igen. Har lämnat in tre crossfälgar för lagning och man har efteråt inte kunnat urskilja var sprickan var någonstans.

Jag har lämnat in hos lokala gummikokarn där dom även tillverkar rullstolsrullar som fogas samman med tig.

// Mahhbechh

Det där går helt klart att svetsa! På brorsans cross så blev det en liknande spricka på samma ställe och den lämnade vi in till en lokal svetsare och det har nu hållt 2 år av hyffsat hårdkörning och det är betydligt billigare än en begagnad/ny fälg.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park