Springa igång hojen?

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Är det några problem eller bör man undvika att springa igång en hoj (R1) om den inte startar pga urladdat batteri?

Vet att man bör undvika det på vissa nyare bilar, så tänkte bara dubbelkolla om det är samma: "no no" för sporthojar?
 
Om batteriet är dåligt så kan laddkrets eller generator gå sönder om hojen går igång och står igång.

Sedan om den blir sur så äre inge bra heller men jag har själv startat min gixxer på detta vis när batteriet höll laddningen dåligt. Detta gav mig inga problem.

Så avgör själv om du anser det är värt att "chansa". Riskerna bedömmer jag som små men visst är det inget jag rekomenderar... Du får säkert fler BW svar snart.
 
Problemet på bilar är väl att moderna insprutningar vägrar köra in bränsle om batterispänningen ligger under typ 9,6 V (för att rycka in siffra ur huvet som känns bra på nåt sätt), det går alltså inte att springa/bogsera igång en sån om du inte får upp farten tillräckligt för att generatorn skall börja ladda :D

Misstänker att samma sak gäller hojar med sprut, men vet egentligen inte så detta kan mycket väl vara bara dravel :rolleyes:
 
Ja något sådant också.

Problemet på bilar är väl att moderna insprutningar vägrar köra in bränsle om batterispänningen ligger under typ 9,6 V (för att rycka in siffra ur huvet som känns bra på nåt sätt), det går alltså inte att springa/bogsera igång en sån om du inte får upp farten tillräckligt för att generatorn skall börja ladda :D

Misstänker att samma sak gäller hojar med sprut, men vet egentligen inte så detta kan mycket väl vara bara dravel :rolleyes:
 
Jag hade en aprilia rsv mille med trasig start motor. Det gick kanon bra att tolka bakom en bil och sedan lägga in en lite högre växel. det är inte att rekomendera 1,2. Är sådant vrid i dessa twinnar.
 
Ok tack för era svar.

Hade inte laddat batteriet så bra, och igår råkade jag låta lysena stå på, när jag tog en liten paus från åkandet. (kanske 20 min) När jag skulle iväg igen starta den inte, så jag sprang igång den. Gick bra dock men var lite fundersam om det var bra eller anus att göra så...
 
Ok tack för era svar.

Hade inte laddat batteriet så bra, och igår råkade jag låta lysena stå på, när jag tog en liten paus från åkandet. (kanske 20 min) När jag skulle iväg igen starta den inte, så jag sprang igång den. Gick bra dock men var lite fundersam om det var bra eller anus att göra så...

Nyfiken! Hur varmt har du där du bor? Jag har kollat på min termometer, men för mycket snö ivägen:brinnerup
 
jag har sprungit igång min förra hoj o de va inga som helst problem (kawa z750 -06). startade hur snällt som helst:tummenupp
 
Nyfiken! Hur varmt har du där du bor? Jag har kollat på min termometer, men för mycket snö ivägen:brinnerup

Tja, när jag ställde på den i lördags var det kanske ca 15-20grader i solen. men det var en lyckoträff, nu är det väl kanske 4-10grader varmt på dagen. Ca 0 på natten.

Använd startkablar istället...

Japp iofs men det funkar bara mellan motorcyklar va? Åkte inte med någon annan hoj, så hade bara en bil i närheten...
 
Japp iofs men det funkar bara mellan motorcyklar va? Åkte inte med någon annan hoj, så hade bara en bil i närheten...


Bil går bra. 12V är 12V, hojens startmotorn och elsystem tar sedan så mycket ström de behöver.
 
Tja, när jag ställde på den i lördags var det kanske ca 15-20grader i solen. men det var en lyckoträff, nu är det väl kanske 4-10grader varmt på dagen. Ca 0 på natten.



Japp iofs men det funkar bara mellan motorcyklar va? Åkte inte med någon annan hoj, så hade bara en bil i närheten...



Ang startkablar. Om du ska starta från bil så får inte bilens motor vara igång för då förstör du MC-batteriet vad jag hört från vad jag skulle antyda vara bra källor.. Det här på grund av bilbatteriet har mycket högre ampere. Om inget annat så gör som jag, köpte en laddare på Micro för 129:- eller något, ser ut som en väggadapter med 2 krokodilklämmor som du laddar batteriet med... Lycka till och kör försiktigt :tummenupp
 
Jag har sprungit igång tre av mina fyra hojar, och kommer säkert att springa igång nuvarande om batteriet blir för dåligt.

Anledningen till att man inte ska bogsera igång moderna bilar är främst att oförbränt bränsle kommer ut i katen och därför kan tillfälligt skada denna. Borde även kunna inträffa på en kat-hoj (och det är väl därför t.ex. Ducce 1098R -08 inte får använda anti-spinn om man inte har racesystem då den reglerade motorn genom att bryta tändning, 1198S klara detta genom att även bryta sprutet), fast vi måste (ännu så länge) inte klara avgastester i samband med besiktning..

Ang startkablar. Om du ska starta från bil så får inte bilens motor vara igång för då förstör du MC-batteriet vad jag hört från vad jag skulle antyda vara bra källor.. Det här på grund av bilbatteriet har mycket högre ampere. Om inget annat så gör som jag, köpte en laddare på Micro för 129:- eller något, ser ut som en väggadapter med 2 krokodilklämmor som du laddar batteriet med... Lycka till och kör försiktigt :tummenupp

Det där skulle jag vilja ha en källa på (ja, att namnge dina bra källor kanske inte säger så mycket men om någon kan peka på en trovärdig verifierbar källa)

Rent elektriskt ser jag ingen anledning till varför ett 12V bilbatteri inte skulle kunna starta ett 12V mc-dito, eller att en bil med körande motor skulle skilja mot en hoj med dito

Att det har olika "Amperer" (antar du menar Amperetimmar) spelar i detta sammanhang ingen roll, det är ett mått på hur mycket du kan ladda upp batteriet, inte på hur mycket ström det faktiskt ger (där skiljer det ganska mycket mellan olika bilbatterier, t.ex. ett Optima mot vanliga, ett nytt mot ett gammalt slitet eller ett nyladdat mot ett taskigt laddat). Bilen kommer reglera så du får en spänning på en 14 volt över batteriet, precis som din hoj ger.

Edit: förtydligande
 
Last edited:
Aha, så det går att starta med startkablar från bil oxå. Det var som fan. Kan ju va bra att veta.
 
Jag har sprungit igång alla hojar jag haft... 600:an var enklare än litertwinnen, milt uttryckt.
 
Problemet på bilar är väl att moderna insprutningar vägrar köra in bränsle om batterispänningen ligger under typ 9,6 V (för att rycka in siffra ur huvet som känns bra på nåt sätt), det går alltså inte att springa/bogsera igång en sån om du inte får upp farten tillräckligt för att generatorn skall börja ladda :D

Misstänker att samma sak gäller hojar med sprut, men vet egentligen inte så detta kan mycket väl vara bara dravel :rolleyes:

nyare? de går inte ens på min as gammla BMW 525 från 92.
 
Hur gör ni?

Försökte springa igång min K5 och det var helt omöjligt trots att jag satt på och en kille puttade! Hade iof ingen kräm i batteriet så det kanske inte gick tillräckligt fort för att insprutningen skulle komma igång!

(Jag har sprungit igång flertalet andra motorfordon så jag vet någorlunda hur det går till )
 
Jag försökte springa igång min superduke för ett tag sen. (Med ettans växel) gick sådäär, tog tvärstopp! :)

Eftersom jag har laddanslutning till batteriet så kopplade jag in med startkablar till bilen. Så det kan vara ett bra tips att dra ut kablar och ha på ett smidigt ställe fastsatt. Vid behov är det lätt att koppla in laddare eller startkablar.

Jag hoppas inte det är farligt att ha bilens motor igång för det hade jag. Men det är ju bara att prova, går hojen att starta utan att bilen är igång finns det ju ingen anledning att starta bilen.
 
Hur gör ni?

Försökte springa igång min K5 och det var helt omöjligt trots att jag satt på och en kille puttade! Hade iof ingen kräm i batteriet så det kanske inte gick tillräckligt fort för att insprutningen skulle komma igång!

(Jag har sprungit igång flertalet andra motorfordon så jag vet någorlunda hur det går till )

I med 4:an, choke, ingen gas sen äre bara att kuta allt du äger :yoparty
 
nyare? de går inte ens på min as gammla BMW 525 från 92.

Den räknar jag som modern, dvs den har ju elektroniskt sprut (Bosch motronic?) :tummenupp

Detsamma gällde f.ö. även den Alfa 75 från -90 som jag hade ett par år i slutet av förra årtusendet.

Även om man inte har kräm i batteriet för att köra startmotor kan det mycket väl vara tillräckligt för att hålla spänningen över 10V med sprutet igång, och därmed går det att kuta igång.

Att kissekatter skulle kunna ta skada är ju iofs korrekt, men de gör de ju om man står och njuttar för mycket på startmotorn också (och har fungerande soppaleverans).

/Anders
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top