Springa igång Fireblade?

Q43

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2015
Ort
Östersund
Hoj
CBR 900RR -96
Tjabba! Sorry för den trista standardfrågan..

Har en 900RR 96a (Förgasare) som surat ihop sedan ett par veckor pga personlig efterblivenhet (full choke + en hel del gas tills batteriet tagit slut :2cool)

Nu ska fanskapet in på service innan säsongen drar igång, jag är dock allt annat än motiverad att lägga 600:- på en trailer för att komma dit. Utanför mitt garage finns en kort nedförsbacke, kan jag använda den + ingen choke på ettan för att få liv i bågen igen? Vilken hastighet behöver jag komma upp i ungefär?

Mvh
 
Jag hjälpte en polare att springa igång hans 929, det behövdes inte mer än typ jogghastighet.
Är det inget fel på hojen bör det gå att göra det.
 
Du lär behöva lägga i trean iaf om inte bakhjulet bara skall kasa....

Är hojen jEttesur kan du få hålla på några gånger om backen inte är lång. Ladda batteriet eller startkablar, är det omöjligt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Som tidigare skrivit, testa på 2an eller kanske 3ans växel, för motorbromsen på 1an kan vara så kraftig att bakhjulet låser sig istället för att snurra runt motorn.

Lycka till :tummenupp
 
Du lär behöva lägga i trean iaf om inte bakhjulet bara skall kasa....

Är hojen jEttesur kan du få hålla på några gånger om backen inte är lång. Ladda batteriet eller startkablar, är det omöjligt?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har läst det på flera forum men inte riktigt förstått varför man ska använda en högre växel på Mc/moped än på t.ex bil? Nu vet jag iofs inte skillnaden i utväxling men...

Jag kan ladda batteriet men tvivlar på att det gör någon väsentlig skillnad. Drog ju ur batteriet efter alla startförsök då den blev sur från början :död Stiften är nog helt dränkta vid det här laget..

Skulle isf vara att man torkar av stiften, ladda batteriet och provstartar med avstängd soppakran? :va
 
Har läst det på flera forum men inte riktigt förstått varför man ska använda en högre växel på Mc/moped än på t.ex bil?

Som tidigare skrivit, testa på 2an eller kanske 3ans växel, för motorbromsen på 1an kan vara så kraftig att bakhjulet låser sig istället för att snurra runt motorn.

Lycka till :tummenupp

Ah tackar, hann inte se ditt inlägg :D
 
Är batteriert helt tomt så att det inte ens klickar i startmotorn eller kontrolllampor på panelen inte tänds?

I så fall så måste du ladda batteriet så att du har ström till tändningen, annars startar den inte.

Mvh,
Ingvar
 
Har läst det på flera forum men inte riktigt förstått varför man ska använda en högre växel på Mc/moped än på t.ex bil? Nu vet jag iofs inte skillnaden i utväxling men...

Jag kan ladda batteriet men tvivlar på att det gör någon väsentlig skillnad. Drog ju ur batteriet efter alla startförsök då den blev sur från början :död Stiften är nog helt dränkta vid det här laget..

Skulle isf vara att man torkar av stiften, ladda batteriet och provstartar med avstängd soppakran? :va

Enkel matematik.

En standardbil idag har ungefär dubbelt så stor motor som en hoj räknat i cylindervolym. Det är cylindervolymen tillsammans med antal cylindrar som avgör hur tungt det är att dra runt motorn. En större motor kräver mer kraft och en twin kräver med kraft än en fyra.
Dvs det krävs halva kraften att dra runt en radfyra på en hoj jämfört med en bilmotor.

Men en bil väger nästan 10 ggr mer än en hoj. Dvs bilen kan överföra nästan 10 ggr så mycket kraft som hojen via hjulen.

Dvs hojen är för lätt för att du skall kunna dra runt motorn genom att rulla den med 1:ans växel.

Motorbromsen som blir är för stor helt enkelt. Därför behöver du använda en högre växel på hojen för att den skall rulla igång.

Det är precis det som är anledningen till att man har slirkoppling på racehojar. I annat fall kan motorbromsen när man slänger i en lägre växel lätt bli så stor att bakdäcket släpper. Det händer inte på en bil utan vidare.

Det bästa är ju om du kan ladda upp batteriet så att du kan starta den. Batteriet mår bäst av att vara laddat. Har du dragit ur det så skall du ladda upp det så fort som möjligt. ju längre batteriet är urladdat desto större är risken för sulfatering vilket leder till att batteriet tappar kapacitet.

Har du riktigt blöta stift så är det inte säkert att du kan dra igång den heller. Plus att om du har dåligt batteri så ger det mindre spänning till tändspolen/tändspolarna och då får du sämre gnista vilket kan leda till att hojen inte startar när du springer heller.

Jag skulle om jag vore du ladda upp batteriet och om den inte startar snällt på startmotorn springa igång den med laddat batteri. då har du maximal spänning till stiften och bästa chansen att den går igång. Detta förutsatt att du har en backe som du kan starta i.
 
Lätt att du klarar det!
Försökte springa igång min Superduke (v-twin) OMÖJLIGT! Alltså helt jävla omöjligt oavsett växel och hur brant backe.

Polaren fick batteritorsk på sin R1. Var inte alls lång sträcka som behövdes avverkas innan det hoppade igång.
 
Stiften är nog helt dränkta vid det här laget..

Skulle isf vara att man torkar av stiften, ladda batteriet och provstartar med avstängd soppakran? :va

Men vadå?
Skulle bensinen sitta kvar på stiften efter ett par veckor?
Ladda batteriet först. pröva sen starta "på riktigt"
Efter det kan du springa igång den på 3an.
 
Ta hjälp av en kompis och springa igång den, man blir fort trött, de kan vara så att han får fortsätta o skjuta på bakifrån när du sitter på o släpper ut kopplingen o tvingar igång den

Men se till o ha nogolunda laddat batteri innan
 
Är batteriert helt tomt så att det inte ens klickar i startmotorn eller kontrolllampor på panelen inte tänds?

I så fall så måste du ladda batteriet så att du har ström till tändningen, annars startar den inte.

Mvh,
Ingvar

Finns kräm för att få "klick" i startmotorn och tända lamporna, men inte mer än så.

Steffo_b skrev:
Enkel matematik. (...)

Tack för bra förklaring, har fortfarande en del att lära på den här fronten hehe.. :D

johankjellgren skrev:
Men vadå?
Skulle bensinen sitta kvar på stiften efter ett par veckor?
Ladda batteriet först. pröva sen starta "på riktigt"
Efter det kan du springa igång den på 3an.

Om den inte startar på startmotorn med fullt batteri lär den väl inte gå igång vid rullning heller? Eller har jag missat nåt?

notrightrider skrev:
Känns som ni är på väg att snacka igång den...

Grejen är att jag bor c:a 8km från garaget där bågen står. Vore ju ganska enkelt att åka dit och prova både det ena och det andra om jag hade tillgång till bil, vilket jag för tillfället inte har. Senast jag var där var dagen efter den blev sur och fortfarande hade batteri kvar, då startade den ändå inte vilket ledde till drygt en timmes promenerande och bussåkande i onödan. Finns ju roligare saker att göra :öl
 
Finns kräm för att få "klick" i startmotorn och tända lamporna, men inte mer än så.



Tack för bra förklaring, har fortfarande en del att lära på den här fronten hehe.. :D



Om den inte startar på startmotorn med fullt batteri lär den väl inte gå igång vid rullning heller? Eller har jag missat nåt?



Grejen är att jag bor c:a 8km från garaget där bågen står. Vore ju ganska enkelt att åka dit och prova både det ena och det andra om jag hade tillgång till bil, vilket jag för tillfället inte har. Senast jag var där var dagen efter den blev sur och fortfarande hade batteri kvar, då startade den ändå inte vilket ledde till drygt en timmes promenerande och bussåkande i onödan. Finns ju roligare saker att göra :öl

När du kör med startmotorn så drar ju startmotorn ström. Ganska mycket också. Det sänker polspänningen i batteriet vilket betyder att det blir mindre spänning till tändspolarna och därmed mindre gnista.

Med ett friskt batteri och icke nedsurad motor så räcker det för att starta men om du har fuktiga tändstift så kan det hända att den sänkning av spänningen som blir när du kör startmotorn är tillräckligt för att den inte skall starta. Det är helt enkelt bättre ju mindre andra förbrukare du har på förutom tändspolarna då det innebär mer spänning till tändspolarna.
 
Packa ryggsäcken med bira, sovsäck, batteriladdare, nya stift, verktyg som behövs till bytet, startgas.
Packa upp
Öppna en bira
sätt batteriet på laddning
Byt stift
Dra ett par bira till
Pissa
Somna
Vakna och hoppas på ett mirakel

När stift har blivit blöta kan det vara helt dj-a omöjligt att de funkar, du kan ju ha en sån flytning.
Ev ny bensin också..........
Lycka till
 
Tändstift är väldigt opålitliga.
Trots fin gnista utanför motorn är det inte säker man får gnista i förbränningsrummet vid komp om stiften en gång blivit surt. Gnistan hittar genväg genom porslinet istället för att göra ett fint hopp mellan elektroderna.
Glödga stiftet med gasol/Gas eller helst helt nya stift brukar då göra susen.

Har slösat för många timmar av mitt liv på att gänga i och ur sura stift... Mao lärt mig den hårda vägen.

Mats
 
mitt batteri gick sönder på min mt-07a förra hösten och displayen lös men startmotorn reagerade inte ens när ja försökte starta, reläet klickade en lr två gånger sen va den också död. men ja lyckades springa igång den ändå. trodde aldrig att det skulle gå eftersom att det var insprutning på hojen, men efter ca 10 försök så gick den igång. så det är värt ett försök även om du inte har möjlighet att ladda batteriet först, men kan ju va svårt om den har surat igen ordentligt. minns när moppen vält o legat ett tag då va de fan omöjligt att kicka igång den utan att dra ur tändstift och lufta ur cylindern med kicken först.
 
När 80 talet var ungt körde jag en Ducati 900SS i roadracing. Då var alla starter springstart.
Motorn var varmkörd genom ett uppvärmningsvarv, vilket underlättade för oss på den tiden. Jag backade avstängd motorn med 2ans växel i, tills jag kände att ena kolven var i kompläge.
I med friläget.
På flaggsignalen springer du fem steg, hoppar över sadeln och trycker i 2ans växel igen. motorn startade alltid direkt.
Växla ned till ettan, och ge full gas mot första kurvan!
Jag gissar att din radfyra är enklare att få igång, eftersom det är mindre cylindrar i den motorn.
Men som andra påpekat, använd treans växel för att få runt motorn om du ska springa med den.
Bästa sättet enligt mig är startkablar från en tomgångskörd bil bredvid. Överbelasta INTE startmotorn, utan låt den svalna mellan startförsöken. Tids nog hoppar den igång, om stiften är hela.
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top