Sprillans jävla dyngdator!!!

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Blir så grymt less...fick min nya hem-pc, en HP Pavillion, för ett par veckor sedan.

I rent "studiesyfte" :rolleyes: och för att testa grafikkortet ordentligt installerade jag Medieval 2 "Total War", som datorn utan tvekan ska fixa att köra. Men icke då...rätt snart började datorn stänga av sig med meddelande att "datorn har stängts av pga ett allvarligt grafikfel". Testade att köra på längre upplösning men samma sak hände: burken slocknar och startas om.

Fick tipset av en trött supportkille att kolla om jag körde på en gammal drivrutin på grafikkortet men så var det inte. Avinstallerade spelet och installerade igen men efter ett tag samma visa som förut.

I en readme-file upptäckte jag speltillverkaren rekommenderade att man allokerade 128 Mb på grafikkortet (default är ofta 64 Mb). Tänkte precis göra det häromkvällen men då fick meddelandet "No signal" på skärmen. Jag testade en annan skärm...helt svart.

Så vad kan ha hänt? Är det grafikkortet som är kört och kan jag själv ha orsakat det genom att köra ett spel som datorn faktiskt inte klarar av?

Burken är en HP Pavillion d4650 med AMD Athlon™ 64 X2-processor 5000+, NVIDIA® GeForce™ 6150 (LE-kretsar) och 2048 MB RAM.

Skeppa tillbaka skiten! Om det enda du gjort är att installera ett spel så har du verkligen inte gjort något fel.

Skeppa tillbaka skiten! Om det enda du gjort är att installera ett spel så har du verkligen inte gjort något fel.

Box delivery kommer ikväll. Supporten trodde att grafikkortet var defekt, de har haft ett par andra reklamationer.

Ska bli kul att se hur länge den blir borta...den repar väl på Borneo eller nåt...:gnissla :huvet :rolleyes:

att en såpass kraftig dator har ett så förhållandevis skräpigt grafikkort förstår jag inte

att en såpass kraftig dator har ett så förhållandevis skräpigt grafikkort förstår jag inte

säg inte så....:gnissla är det crap menar du? jag tog det bästa paketet vi hade i erbjudandet men det är ju paket som sagt, inget hopplock från komplett.se

Oavsett vilket så ska det ju bara funka.

Den där datorn är ju fan mer värdelös på spel än min gamla 2500+@3200+ med 1024 i ram och 9800 pro.

Byt graffekort till ett x1950pro eller värre omedelbart!

Har du aldrig läst reklamen från stormarknader, typ El-giganten?
Alla datorer har sämsta möjliga grafikkort, även fast det står "Kraftig speldator" eller liknande. Skyltar gärna med "256mb grafikminne", men ingen som helst info om själva kortet.
"Åh! Men 256mb! Det måste ju vara jättebra oavsett kort!"
Det är därför jag totalbojkottar stormarknader inriktade på elektronikprodukter.
Blodpris för skitgrejer. De lever på folks okunskap. :kulspruta

Trådskaparen: Ditt grafikkort är sämre än det sämsta kort som finns att köpa löst, om det över huvud taget är ett separat kort och inte integrerat i moderkortet. Byt, om du hade tänkt spela spel mer avancerade än Patiens och MS Röj.

Last edited:
Har också en hempc, de e en pavillion. Kommer dock inte ihåg numret men jag fick med en 7900gtx iaf.

Hem-PC är nog det sämsta alternativet om man ska skaffa en ny dator. En egenbyggd dator (för det är absolut skitenkelt att skruva ihop) från t.ex. Komplett eller Dustin blir hälften så dyr för samma prestanda.

Har också en hempc, de e en pavillion. Kommer dock inte ihåg numret men jag fick med en 7900gtx iaf.

antar att vi kör samma. pavilion 4595 med amd dualcore 64 5000+, geforce 7900 gtx bla a. jag e iaf sjukt nöjd mä min. vi har fått jävligt bra pris oxå. vi tog med en 24" widescreenskärn och logitech z5500 (?) ljudpaket och bara det kostar över 10 000. och vi betalar 12-15 för hela paketet. funkar hur bra som helst gör de oxå. och om de nu händer nåt som de gjorde för trådskaparen e de bara så ringa å spela dum så löser de sej. brände grafikkortet i min gammla (genom farsans jobb då mä) och jag barar ringde och sa att jag inte visste vad som hade hänt och han bad mej skicka in grafikkortet och så gjorde jag. tog väl en månad, kanske lite mer så fick jag ett nytt. va dessutom mycke bättre. + att jag fick massa annat skit som "ursäkta-att-det-tog-så-lång-tid"-grej.

Har du aldrig läst reklamen från stormarknader, typ El-giganten?
Alla datorer har sämsta möjliga grafikkort, även fast det står "Kraftig speldator" eller liknande. Skyltar gärna med "256mb grafikminne", men ingen som helst info om själva kortet.
"Åh! Men 256mb! Det måste ju vara jättebra oavsett kort!"
Det är därför jag totalbojkottar stormarknader inriktade på elektronikprodukter.
Blodpris för skitgrejer. De lever på folks okunskap. :kulspruta

Trådskaparen: Ditt grafikkort är sämre än det sämsta kort som finns att köpa löst, om det över huvud taget är ett separat kort och inte integrerat i moderkortet. Byt, om du hade tänkt spela spel mer avancerade än Patiens och MS Röj.

Eller Dells klyscha, dubbelt minne :huvet :gnissla
Dubbelt av vad :va

Eller Dells klyscha, dubbelt minne :huvet :gnissla
Dubbelt av vad :va

Va?

Deras "Dubbelt minne"-kampanj innebär ju i de flesta fall 2 gig ram istället för 1, till samma pris. Håller du bra koll där så ser du att priserna fluktuerar ganska rejält. Dell är faktiskt inte så dåliga. Inte vad det gäller laptops i varje fall. Många på sweclockers har Inspiron 9400 och är tämligen nöjda.
Jag skulle dock välja nåt annat vad det gäller stationär, men jag har ju en del kunskap att gå efter också. Dell hade jag valt framför nåt annat "Hem-PC"-företag alla dagar i veckan. Jag köpte därifrån en gång och var nöjd som en knorrhane. Datorn var tyst som en mus och hade vansinnig prestanda för sin tid.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti