Sprickor på kåpa vid framdrev gixxer 600a

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
I lördags uppförde sig min hastighetsmätare lite småkonstigt och diffade 0-20 km/h ungefär,tog inte så farligt på det eftersom man ändå skiter i den. Däremot hörde jag ett skrapande ljud lite kort och ibland, detta var jag mer orolig för. Efter lite överläggningar här och var låg teorin mest åt hjullager eller nånting sånt.

Idag när jag skulle bränna låg hastighsmätaren som BÄST på ~30 km/h, och så långsamt kör inte ens jag.

Kollade lite på kåpan som sitter över framdrevet på mina gixxer och såg sprickor runt givaren till mätaren så troligtvis har kedjan/drev/nånting spöat antingen givaren eller kåpan en sväng för det är liksom uttryckt. Givaren ser inte speciellt spöad ut (förutom märken efter käftarna på tången när jag försökte få loss den) och efter att jag skruvade loss givaren hördes fortfarande lite skrapljud. Mest när man ligger i runt 60-80 km/h eller frikopplar och rullar. Är det så enkelt att kedjan är för kasst spänd?

Nån som har en teori? Kåpan hoppas jag kunna rädda genom att spöa den lite, annars får jag väl köpa mig en ny.

Bra jävla start på säsongen. ARGH. Dessutom läcker mitt vänstra gaffelben även efter packboxbyte så jag får väl öva lite mer på såna. :mad:

Hmm betyder detta att du behåller min bok en tag till?.. Eller vill du kanske låna min Gixxer? :crash

Anneli skrev:
Hmm betyder detta att du behåller min bok en tag till?.. Eller vill du kanske låna min Gixxer? :crash

Nej, det betyder att jag behöver ha nån som berättar för mig vad som är fel, varken din bok eller din gixxer behövs. =)

INGEN som har bra teorier åt mig? Skärpning.

Jävla klant. Meka inte om du inte klarar av det. :)

Det enda jag skulle kunna tänka mig är att ditt nya drivpaket inte var kompatibelt med hastighetsmätare. Nu har du således två möjligheter, antingen köra utan hastighetsmätare eller köra utan drivpaket.

Mattias skrev:
Jävla klant. Meka inte om du inte klarar av det. :)

Det enda jag skulle kunna tänka mig är att ditt nya drivpaket inte var kompatibelt med hastighetsmätare. Nu har du således två möjligheter, antingen köra utan hastighetsmätare eller köra utan drivpaket.

Jahaja, hoppa på mig bara, gör det.

Jag har inget nytt drivpaket, det är samma gamla drivpaket som jag hade innan så jag kan inte ens skylla på prylarna ju, det är nog till ungefär 100% mitt fel.

kolla som du säger, kedjans spänst. Ha cirka 2cm glapp medan du sitter på hojen. Rulla även fram o tillbaka för att se om kedjan har olika spänt på olika ställen av kedjan.

Titta även så att ditt bakdrev sitter på rakt, så att det inte vobblar sidleds... det får kedjan förstås att få en ojämn gång oxå.

Mekade lite och undersökte idag. Många lösa skruvar/muttrar var det.

På min hoj sitter det ju drev -> bricka -> mutter -> givarmojängkranssak till hastighetsmätare -> insex-skruv.

Både mutter och insex-skruven hade gängat upp sig och satt helt löst, eventuellt har jag varit slarvpelle och glömt dra nån av dem men det vet jag inte. Däremot såg jag ingen form av låsning av muttern som håller drevet, är tanken att skruven ska göra det eller?

Glodde lite i Haynes-mekboken precis och hittar ingenting om nån låsning där heller.

Hur drog du muttern till framdrevet? Där ska det nog till mutterpuffra, vettu.

På min moppe så är brickan en låsbricka. Det betyder att den låser muttern. Lite skruvlåsning är bra att ha på givarbulten.

soppatorsken skrev:
På min moppe så är brickan en låsbricka. Det betyder att den låser muttern. Lite skruvlåsning är bra att ha på givarbulten.

På min moppe är det ingen låsbricka. Det betyder.. att den inte låser bulten. Tydligt! :D

Nyheter

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...