Sprickor i toppen, varför?

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Ort
Danmark
Hoj
KTM LC4 x2
Har plockat av två toppar från GSX600F motorer, den ena med ca. 8000 mil och den andra okänt miltal. 8k motorn gick helt okej när den plockades ur, den andra anlände i defekt skick (skuret vevstakslager). Båda två från mitten av 90-talet.
Bägge två har sprickor mellan tändstift och avgasventilssäte, alla cylindrar, en spricka till varje ventil.

Varför har det blivit så här? Är det vanligt på de oljekylda 600cc motorerna? Kan det vara så enkelt att överspända tändstift är orsaken?

 
Ses ibland på vissa typer av toppar, kommer sannolikt utav värmespänningar och leder, när det ser ut som dessa, inte till några problem.

Men störigt är det.
 
Av fem toppar som jag har lyft på mina cbr900 så har alla haft små sprickor mellan ventilsätena.
Ingen av dessa motorer har haft några problem relaterat till det.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top