Sprickor i skinn intill sömn (Skinnställ)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Skapade en tråd under utrustning/säkerhet/nybörjarfrågor men fick ingen vidare respons.

Har upptäckt att skinnet i mitt skinnställ börjar spricka intill en sömn i armvecket på ena armen. Jag vet att det uppkommit när jag dragit av och på skinnstället ett par gånger per dag i samband med varma bandagar. Sitter riktigt tight och är svårt att få av.

Nu till min fråga. Har ni liknande erfarenheter och känner ni till ifall det går att laga eller rent av värt att laga så att stället håller säkerheten intakt. Bör man vara orolig för att skinnstället ska gå sönder vid sömmarna ifall man skulle åka i backen.

Skinnstället i fråga är tillverkat av Dainese och har några år på nacken och är för övrigt i gott skick. Fettar in det ungefär en gång per år.

Funderar på att lämna in det till någon som syr i skinn. MC- firmorna som får in reklamationer brukar väl lämna in skinnställen till någon som lagar dem om det inte är uppenbart fabrikationsfel där de skickas tillbaka fabriken. Tänkte höra mig för lokalt om det finns någon som gör ett bra jobb genom någon mc- firma. Tar gärna emot tips på någon bra person eller firma som reparerar skinnställ. Helst i nordvästra Skåne.

Tanken med att ställa frågan i den här forumdelen har att göra med att jag antar att några av er kraschat ett antal gånger och låter reparera era skinnställ. Ni kanske rent av har sett liknande slitage uppstå på era skinnställ och kan bedöma säkerheten.

Känner ni att frågan inte hör hemma här är moderatorerna fria att ta bort inlägget. Tack på förhand.

Lämna in det till en skomakare så lagar de det.
Skaffa dig ett underställ så glider stället av dig lättare.
Hur många år är skinnet,kört många mil i det?

Ett tips är att ta kontakt med Tony, han kan det där med skinnställ.
http://www.tonyzprlook.com/
Han håller till i Ugglarp, mellan Halmstad och Falkenberg

Last edited:
Stället är ca 7 år gammat vid det här laget och använt vid bandagar till största del. Det har väl sett åtminstone 3-6 bandagar per år. Kan inte säga hur många mil det har på nacken, men gissningsvis rör det sig om ett par hundra mil. Skinnstället är årligen behandlat som sagt.

Läste en artikel vid ett tillfälle där man testade slitstyrkan på olika skinnställ. Vinnaren var ett minst 10 år gammalt skinnställ som fått sin tillsyn. Samtidigt stod det i denna artikel att sömmar förlorar sin slitstyrka med åren och jag antar att skinnet också förlorar sin slitstyrka med tiden oavsett skötsel.

Min förhoppning är i alla fall att kunna använda stället något år till.

Är tacksam för tipsen så här långt.

Fetta in oftare, särskilt om du kör och svettas mycket. Varje gång skinnet har blivit blött bör man fetta in det för maximal hållbarhet - jag har svårt att se att lädret skulle spricka bara för att du har slitit i det, det borde blivit andra skador av det, det är nog snarare så att det har torkat, då spricker det där det böjs. Alltså runt sömmar, precis efter kanten av det andra lagret.

Fetta in oftare, särskilt om du kör och svettas mycket. Varje gång skinnet har blivit blött bör man fetta in det för maximal hållbarhet - jag har svårt att se att lädret skulle spricka bara för att du har slitit i det, det borde blivit andra skador av det, det är nog snarare så att det har torkat, då spricker det där det böjs. Alltså runt sömmar, precis efter kanten av det andra lagret.

Man bör nog fetta in stället oftare än vad man gjort, men jag är rätt övertygad om att det inte spelat någon roll i det här fallet. Slitaget har uppkommit på grund av att man belastat det när man dragit av och på skinnstället. En utomstående hade antagligen trott att jag försökt dra av mig en tvångströja. Ibland har någon som tyckt synd om en hjälpt till och dragit och då har de ofta varit rätt ovarsamma tyvärr.

Har sett att det förekommer att folk har underställ, men har aldrig tänkt att det skulle underlätta när man drar av stället. Om så är fallet är det helt klart något att överväga.

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...