Spricka, Oljeläckage vid oljeskruven

TTR 600

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2010
Hoj
KTM 690 Enduro 08
Hej.

Har en Yamaha YZ 250 2-takt från 2002.

Köpte den för cirka 3 månader sen och har märkt att det droppat olja. Tog en närmare titt och såg under hojen att det kom från skruven där man täpper ut oljan.

Tänkte först att det var packningen, så jag bytte den men det blev inte bättre, utan värre. Mer olja rinner ut nu än tidigare. Gissar på att det droppar ut 1 dl i veckan (kanske mer).

Tog en ännu närmare titt och såg då att den tidigare ägaren har tydligen använt någon typ av epoxy lim runt området, där limmet stelnar i metall.

Vad ska jag göra? Har hört lite om svetsning o så, men svårt när det är en aluminiumlegering. Om man lämnar det till exempelvis Yamahacenter eller annan verkastad, vad kan det kosta?

MVH / R

Brukar va svårt att svetsa i gjutet alu.. Beror e klart på hur pass poröst det är i ditt block, men jag skulle höra mig för hos någon typ av mekanisk verkstad som svetsar o svarvar mm i allt möjligt. Sånna snubbar brukar veta vad dom pysslar med :)

Om man vill prova själv kan man slipa upp sprickan en aning och sedan fylla med kemisk metall. Se till att göra rent o slipa ordentligt runt om också och spackla ut metallen med fina kanter.
Brukar faktist hålla bättre än man tror.. polaren byggde ihop ett motorblock som var ett hål i pga kolvras med enbart kemisk metall på gammelcrossen, höll i ett år iaf tills han bytte upp sig ;)

Är det gängan till oljepluggen som är trasig? Den går att laga med insatsgänga. Det brukar bli mycket bättre.

Snackade med Yamahacenter om det. De tar 400-500 kr för att laga felet med insatsgänga (Helicoil).

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti