Spricka i trottelhuset?

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Gör historian kort, här är bilden med skadan:

"Throttlebody" på min 954. Det röda strecket illustrerar en spricka jag har fått.

På trottelhuset så sitter ju underdelen av luftburken. För att få fast den delen av luftburken så skruvar man fast "funnels" (plaströren) genom luftburken ner i trottelhusets fästen. Ser säkert likadant ut på dom flesta hojjar.. och det är väl meningen att det ska täta mellan luftburk och trottlarna men jag har ju en spricka där som sagt... hojjen tycks ju gå som vanligt iaf men är det jättebråttom att fixa även fast det inte märks av?

Går det att fixa på något lättare sätt än att köpa en nyare beg. från ebay?

Tips?:)

Bifogat

• Engine_Top_700p.jpg
    Engine_Top_700p.jpg
    175.9 KB · Visningar: 110
Sprukna oljetankar till Aprilia lagar man med JB Weld eller vanligt epoxylim. Det borde funka finfint till din TB också. (bara det inte spricker mer)

Tack för svaren båda två. Ang. svets går det säkert att ordna... krävs det specialkunskap för svetsare att svetsa alu lr kan man hugga första bästa svetsare? De där JB-Weld, finns det på välsorterade mackar lr liknande?

Brukar inte gå nå bra att svetsa i sådan legering

Plasta som tidigare nämts , Det är ju på luftfiltersidan så det är helt ofarligt

Hadde varit värre på en turbomaskin, då hadde man ju tappat värdefullt tryck hehe:D

Ja, kan ju vara rätt bra och borra sig lite först kanske!
Sedan fixa epoxy/jb-weld vilket nu av dom som är bäst för ändamålet. Jag utgår från att de går åt helvete ändå om jag känner mig själv rätt ;) Tack grabbar!

edit:
@ andersson turbo: Ok, ingen svets..det får bli nån typ av epoxy!:)
Skönt också att veta att det är lugnt (i mitt fall då;)

Last edited:
Slappna av, sprickan sitter ju på luftfiltersidan och den har förmodligen varit där sen hojen var ny. Om du är orolig så kan du alltid göra det som nämds i tråden att borra sprickan, själv hade jag bara monterat tillbaka prylarna och gasat vidare.

No worries, i´m relaxed!
Sprickan har inte suttit där sedan hojjen var ny, då jag nyligen orsakade sprickan själv. Där av att jag skrev "göra lång historia kort" i första inlägget.

Japp, skruvade faktiskt ihop den och har kört som vanligt sen dess och den går ju som vanligt också. Men man vet ju aldrig.. därför är det bättre o fråga dom som e kunniga som kan ge konkreta tips om vad som behövs för att laga och svar har jag fått :)

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...