Spricka i ramen

kawasakiz800

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2015
Ort
Stockholm
Hoj
kawasaki z800
hej funderar o köpa en stunt hoj som har spricka ska man svetsa den eller byta vad kostar det o göra? länkar bild 3597575485.jpg
 
Den där svetsen ser inte original ut. Skulle gissa att någon redan har varit där och svetsat sedan tidigare troligen pga en spricka.

En beggad stunthoj med sprickor kring styrhuvudet skall vara riktigt billig....
 
Jag skulle byta ram. Skulle jag ha den som stunthoj o använda i 10 minuter i stöten så skulle jag svetsa o kolla svetsen varannan minut. Att byta ram kostar som en ram, en verkstadshandbok, en hög lager, eventuellt något specialverktyg och lite kullagerfett och sånt smått o gott, beror ju även på om den ska vara registrerad eller inte och vad det är för hoj. Arbetet att byta ut ramen (läs flytta över allt från ena ramen till den andra) tar tid och kräver lite utrymme, så du lär ha en vettig lokal och en del verktyg.
 
Jag skulle byta ram. Skulle jag ha den som stunthoj o använda i 10 minuter i stöten så skulle jag svetsa o kolla svetsen varannan minut. Att byta ram kostar som en ram, en verkstadshandbok, en hög lager, eventuellt något specialverktyg och lite kullagerfett och sånt smått o gott, beror ju även på om den ska vara registrerad eller inte och vad det är för hoj. Arbetet att byta ut ramen (läs flytta över allt från ena ramen till den andra) tar tid och kräver lite utrymme, så du lär ha en vettig lokal och en del verktyg.

ok men om man vill byta ramen vad skulle det kosta nån som utfört en sån arbete? det är en honda f4 600cc -99
 
Du kan svesta den, och eventuellt förstärka den med alu-plåt i "öppningen mellan ramrören" om du vill. Min cbr f4 sprack på samma plats, jag fick den förstärkt enligt bilden nedan.

Om du köper den och vill svetsa ihop den, hör av dig till www.tomassvetsare.se i enköping. Han fixade min och två kompisars 636:or som sprack i motorfäste och styrhuvud, båda dom har förövrigt inte gått sönder än efter en och en halv säsong stunt :tummenupp

Den där svetsen ser inte original ut. Skulle gissa att någon redan har varit där och svetsat sedan tidigare troligen pga en spricka.

En beggad stunthoj med sprickor kring styrhuvudet skall vara riktigt billig....
Den där har spruckit och blivit lagad sen tidigare ja
 

Bifogat

  • 11080619_1067842409909179_4186391498763279921_o.jpg
    11080619_1067842409909179_4186391498763279921_o.jpg
    221 KB · Visningar: 464
Du kan svesta den, och eventuellt förstärka den med alu-plåt i "öppningen mellan ramrören" om du vill. Min cbr f4 sprack på samma plats, jag fick den förstärkt enligt bilden nedan.

Om du köper den och vill svetsa ihop den, hör av dig till www.tomassvetsare.se i enköping. Han fixade min och två kompisars 636:or som sprack i motorfäste och styrhuvud, båda dom har förövrigt inte gått sönder än efter en och en halv säsong stunt :tummenupp


Den där har spruckit och blivit lagad sen tidigare ja

vilken den där din eller som är på bilden? ska prata med hand om han säger det är bara köpa blir bra med svetsning så köper jag den
 
finns en sån och o den ligger på svingen vilken äär bättre då o svettsa 3596904219.jpg

Tänkte fråga dig larse måste man strippa den innan man tar den till svettsningen eller kan man gå komplet?
 
vilken den där din eller som är på bilden? ska prata med hand om han säger det är bara köpa blir bra med svetsning så köper jag den
Hojen på bilden i mitt inlägg var den jag hade, hojen på blocket har jag inget med att göra.

Vi tog ur motorerna på min och båda kaworna innan dom blev fixade, de är lättast att komma åt hela sprickan så och de är lättast att laga den riktigt bra då.

Angående den röda f4i:n med spricka i svingen, så köp en ny sving. Dom är så billiga på ebay att de i princip inte är värt att lämna iväg en på svetsning
 
Hojen på bilden i mitt inlägg var den jag hade, hojen på blocket har jag inget med att göra.

Vi tog ur motorerna på min och båda kaworna innan dom blev fixade, de är lättast att komma åt hela sprickan så och de är lättast att laga den riktigt bra då.

Angående den röda f4i:n med spricka i svingen, så köp en ny sving. Dom är så billiga på ebay att de i princip inte är värt att lämna iväg en på svetsning

har du lust o kolla vad den kostar? hur visste du att det var en röd? är mkt tacksam för din hjälp
 
har du lust o kolla vad den kostar? hur visste du att det var en röd? är mkt tacksam för din hjälp
Typ 400:- och uppåt, finns säkert billigare om man orkar lägga lite tid på att leta mera.

Håller man på mycket med stunt och kikar på blocket/facebook så får man lite väl bra koll på saker och ting ibland :tummenupp:rofl
 
20'000:- för en 16 år gammal stunt-hoj med en spricka i ramen.
Är inte det ungefär vad en originalhoj i bra skick kostar?
 
20'000:- för en 16 år gammal stunt-hoj med en spricka i ramen.
Är inte det ungefär vad en originalhoj i bra skick kostar?
Jo. Men en fördel med att köpa en färdig hoj för säg 20 000:- mot att köpa en fräsch originalhoj för 20 000:- och bygga om den, är att du slipper lägga 10-15 000:- till för att bygga om den med bra delar (går att göra de lite billigare om man hittar begagnat eller köper nästan allt från polen dock)

Sen är de ju en grej att pruta lite på dock när hojen måste rivas lite för att lagas
 
Jo. Men en fördel med att köpa en färdig hoj för säg 20 000:- mot att köpa en fräsch originalhoj för 20 000:- och bygga om den, är att du slipper lägga 10-15 000:- till för att bygga om den med bra delar (går att göra de lite billigare om man hittar begagnat eller köper nästan allt från polen dock)

Sen är de ju en grej att pruta lite på dock när hojen måste rivas lite för att lagas

kanske bättre o köpa o bygga själv roligare o då vet man vad man gjort.
vad betalade du för svetsningen hörde att det är svårare svetsa aluminium
 
kanske bättre o köpa o bygga själv roligare o då vet man vad man gjort.
vad betalade du för svetsningen hörde att det är svårare svetsa aluminium
Typ 1000-1500:-, va tidigt i våras så kommer inte ihåg riktigt. Resultatet va riktigt bra så de kändes helt klart värt de iaf :kär
 
Typ 1000-1500:-, va tidigt i våras så kommer inte ihåg riktigt. Resultatet va riktigt bra så de kändes helt klart värt de iaf :kär

Tack för hjälpen



Hej Allihoppa tänkte höra med er om man ska stunta själv hojjan vad ska man ta mellan kawasaki zx6r det är väl samma zx6r o zx6? eller ska man ta Honda cbr600 o samma här det är väl samma cbr600r?
 
Tack för hjälpen



Hej Allihoppa tänkte höra med er om man ska stunta själv hojjan vad ska man ta mellan kawasaki zx6r det är väl samma zx6r o zx6? eller ska man ta Honda cbr600 o samma här det är väl samma cbr600r?

Vad tycker ni om denna hoj går det att stunta med den det är en kawasaki zx6r -96?

2611667344.jpg
 
Attraktivt prissatt. Akta' så jag inte snor den. :hihi[/QU

haha varsogod sno den haha har inte bråttom tills jag hittar en riktigt bra.

vad tycker ni andra kan man stunta med en sån hoj? vad ska man välja cbr600f4 -00 eller cbr 600f -97 eller kawa zx6r?-96 och vilken mc har mest stunt kitt vilken ska man välja?
 
Klart de funkar, men de finns i princip ingenting förutom clipon och drev att köpa till en sån kawa.

De bästa att välja om du vill ha Honda är cbr f4i 01-02, den har insprut, finns massor med stuntdelar att köpa till dom och dom är riktigt lättkörda.
Näst bästa är cbr f4 99-00. I princip samma hoj som f4i fast med förgasare, så alla stuntdelar förutom bakdrevet passar på den. Också lättkörd, förgasarna gör att dom går lite mjukare vid gaspådrag, men dom kan flöda över av höga stoppies-annars går dom fint

Sen cbr f3/f2 och 600rr 03-06.
F3/f2 91-98 har inte lika mycket delar att köpa som f4, allt finns dock. Förgasare så dom går mjukt, men äldre och tyngre än dom andra. Går att köra riktigt bra på ändå
600rr är aggressivare än f4i, är mindre, sägs ha en högre balanspunkt och en tank som är jobbig att denta. Alla delar (osäker på kylarbur och kåpstag) finns att köpa men man där leta mera för att hitta dom. Undvik gärna 600rr från 07 och framåt, dom har en jäkligt knepig tomgång..

Kommer väl ett till sånt här inlägg om några andra hojar en annan gång, sovdags... :krasch
 
Klart de funkar, men de finns i princip ingenting förutom clipon och drev att köpa till en sån kawa.

De bästa att välja om du vill ha Honda är cbr f4i 01-02, den har insprut, finns massor med stuntdelar att köpa till dom och dom är riktigt lättkörda.
Näst bästa är cbr f4 99-00. I princip samma hoj som f4i fast med förgasare, så alla stuntdelar förutom bakdrevet passar på den. Också lättkörd, förgasarna gör att dom går lite mjukare vid gaspådrag, men dom kan flöda över av höga stoppies-annars går dom fint

Sen cbr f3/f2 och 600rr 03-06.
F3/f2 91-98 har inte lika mycket delar att köpa som f4, allt finns dock. Förgasare så dom går mjukt, men äldre och tyngre än dom andra. Går att köra riktigt bra på ändå
600rr är aggressivare än f4i, är mindre, sägs ha en högre balanspunkt och en tank som är jobbig att denta. Alla delar (osäker på kylarbur och kåpstag) finns att köpa men man där leta mera för att hitta dom. Undvik gärna 600rr från 07 och framåt, dom har en jäkligt knepig tomgång..

Kommer väl ett till sånt här inlägg om några andra hojar en annan gång, sovdags... :krasch

larse du är grym tack för dina rekomendationer asså är det verkligen dåligt med stunt delar till kawasaki zx6r-96 och honda cbr 600f? funderar köpa en honda cbr600f4 -00 de enda jag vill ha det är motorskydd o tipp skydd bakåt sen stora fotpinnar o bakdrev vilken ska man välja mellan dom här 3 hojjarna? eller ska man inte köpa nån av dom?
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top