Spricka i ramen GSXR?

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Ett antal hjulningar och stoppies senare upptäckte jag detta....
Vad rekommendera ni, ny ram eller svetsa?
Suzukis kvalite är botten nu känns det som.

Renoveringar:
3800mil.
Suzuki Gsxr 750 -00
Kopplingskorg sprucken.
Svetsat motorblock.
Ramen sprucken.
Styrlager kass.
Hjullager kass.
Styrdämpare kass (orginal)
Diverse elfel.
Tändningslås kärvar.
Drar olja.

Bifogat

• IMG_0413.JPG
    IMG_0413.JPG
    64.7 KB · Visningar: 550
Suzuki är lite pisskvalle. precis som kawa och dom gör ju hojar ihop nu. Honda och yama har klart större budget.

Min surgixer är en skithoj men den går som fan så Jag är nöjd!

det är bara att svetsa och kolla ramen noga efter varje gång man kört. ghetto slams gör inte gixxerramarna långlivade.

det är bara att svetsa och kolla ramen noga efter varje gång man kört. ghetto slams gör inte gixxerramarna långlivade.

Vad menar du med ghetto slams?
Okej det blir nog till att ställa av hojen då och börja plocka ner och svetsa osv. Tror ni att det är någon fara att köra?

Kanske är värt att nämna att det är en liten spricka på andra sidan också!:mad:

Vad menar du med ghetto slams?
Okej det blir nog till att ställa av hojen då och börja plocka ner och svetsa osv. Tror ni att det är någon fara att köra?

Kanske är värt att nämna att det är en liten spricka på andra sidan också!:mad:

ghetto slams - det är när du slår ner på avslag, alltså hårt, inte mjuka fina avslag. att ha gaffeln ganska mjukt ställd är inte ehlt fel, den får dock inte bottna svetsa ramen där du har sprickor, alla ställen. förstärk gärna med 4-5 mm alubitar. detta kan du göra på insidan av ramen.

räkna med att det spricker igen men svetsa alltid direkt så att inte gaffelvinkel mm hinner ändras så kan du ha kul ett bra jäkla tag till med hojen och under tiden leta efter en bättre ram som du kan ha när denna ramen inte går att svetsa längre.

kanske ska slipa ner en kant hela vägen efter sprickan innan.. typ en fog :va

Ingen hoj håller hur länge som helst om man inte tar hand om den.

De här (kolla online katalogen) har nästan allting du söker http://mcnyckeln.maxmc.se/

Håller på att byta kullager på min bak. Är glad jag beställer delar själv mycket billigare.

Har sätt det där förr just på 00 750 att den spricker i kylarfästet eller nära.
Jag skulle borra o svetsa igen. Hitta någon snubbe som är duktig på att svetsa aluminum.

Last edited:
Borra i början och slutet på sprickan! Sprickan kan ju vara längre på insidan av ramen, så borra gärna ett par mm efter sprickans slut. Kapa sedan upp en fog på 2-3 mm så att det smälter igenom. Gör inte fogen för stor! Du behöver nog inte plocka ner hela hojen i molekyler. Beror väl på hur illa sprickan sitter. Sen blir ju aluminium jävligt varmt när man svetsar. Lycka till!!!

Okej bra tips!
5mm?

Det jag glömde skriva innan också var att sprickan som ni ser forsätter uppåt lika långt.

Tack BRUNO för tipsen också!

vad jag läst på alla "americat" forum så ska du inte borra. kolla på stuntlife.com bla, där finns de som vet en hel del om att svetsa gixxer ramar

Ingen hoj håller hur länge som helst om man inte tar hand om den.

De här (kolla online katalogen) har nästan allting du söker http://mcnyckeln.maxmc.se/

Håller på att byta kullager på min bak. Är glad jag beställer delar själv mycket billigare.

Har sätt det där förr just på 00 750 att den spricker i kylarfästet eller nära.
Jag skulle borra o svetsa igen. Hitta någon snubbe som är duktig på att svetsa aluminum.

Hur kan man sköta det bättre då? Ingen service kan ju motverka mina fel och jag har dessutom servat den mer än vad som behövs. Tack ska kolla sidan du skickade. Har en kompis som svetsar mkt duktigt så det får bli han igen. Fortfarande osäker på om man ska borra eller inte.....????

Hur gick det med din gixxer Tina? Hade för mig att du hade nått krångel med den också i motorn?

Du har inget att förlora på att borra. Du svetsar ju igen det.jag skulle helt klart göra det

Jag skulle även svetsa lite nedanför och ovanför sprickan

Såg inte kul ut

Mellan tummen och pekfingret, hur många ghetto slams har du gjort?
Jag tycker faktiskt Gixxern håller god kvalle. Min har rullat 4000 mil och inte ett skit har pajat. Drar inte olja heller.

det är trist när det spricker. har bara sett detta på ruggigt misshandlade stunthojar. min 750 har gått som stunt sedan ny och den är i hur bra skick som helst. kollar ramen ofta men aldrig något. jag har dock aldrig gjort massor med stoppies med den då min teori är att stoppies tillsammans med massa bakhjul knäcker gixxerramarna

Mellan tummen och pekfingret, hur många ghetto slams har du gjort?
Jag tycker faktiskt Gixxern håller god kvalle. Min har rullat 4000 mil och inte ett skit har pajat. Drar inte olja heller.

Tror knappt jag gör någon faktiskt...kanske nån i början men inte längre.
Drar upp den på gas sen växlar med koppling upp till 6:an håller runt 240km/h när jag släpper gasen och när den är på väg ner vrider jag fullt igen och då brukar den gå ner mjukt. Kan inte minnas att jag nån gång har fått dämparen att gå i botten. Ang. borrning så pratade jag med min svetsare som ska fixa detta i veckan, han tyckte att jag skulle borra hål vilket inte skulle kunna förvärra saken. Däremot om man inte gör det kan den fortsätta om man har otur. (vilket jag alltid har....)

det är trist när det spricker. har bara sett detta på ruggigt misshandlade stunthojar. min 750 har gått som stunt sedan ny och den är i hur bra skick som helst. kollar ramen ofta men aldrig något. jag har dock aldrig gjort massor med stoppies med den då min teori är att stoppies tillsammans med massa bakhjul knäcker gixxerramarna

Jo det kan hända att de inte tål en massa bus. Det blir väl till att laga bara antar jag. :tummenupp

Last edited:
Chöp en R1 :tungan

Skämt o sido. Det där går utmärkt att svetsa och jag tror inte det kommer att spricka vidare om det görs rätt. GL

Så här såg det ut innan det började svetsas. Borrade ett ca: 5mm hål i båda ändarna och sen slipade svetsaren lite innan också som ni ser. Blir nog bra :tummenupp Bara växellådan och styrlagret kvar nu :mad:

Bifogat

• IMG_0428.JPG
    IMG_0428.JPG
    61.8 KB · Visningar: 216
Jahopp kära hojbröder.
Idag vart jag i garaget och skulle fortsätta meka med mitt turbobygge när jag samtidigt hittade ytterligare en spricka i ramen. Sprickan löper där jag visat på bilden. Börjar på insidan och löper fram på ovansidan och slutar där....för tillfället. Ska ta bättre bilder på skadan imorgon.
Så nu till frågan...
Vad i helvete ska jag göra?
Byta ram? Svetsa igen?
Kan ju inte sälja skiten heller så nån annan kör ihjäl sig heller ju :huvet
Hjälp mig!

Bifogat

• sprickaigen.JPG
    sprickaigen.JPG
    66.1 KB · Visningar: 219
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...