Spricka i motorn, suzuki rm

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
Hej!
Runt oljepluggen har jag fått en spricka, plus att jag har gängpaj i hålet.
Vad gör man åt detta? Går det att svetsa? Gängar man upp en storlek större i hålet?
Ni vet säkert bättre, här följer lite bilder;

hejsan.JPG

hejsan2.JPG

Mycket tacksam för svar och hjälp!

Först svetsar man, sen sätter man i en gänginsats. Båda sakerna kan göras på plats (hos svetsaren) utan att ta ur motorn, dock tömd från olja. Du lär dock skölja motorn med ett par liter skitolja (t.ex. Biltemas billigaste bilolja) innan du startar den med ny fräsch MC-olja.

För ca 5 år sen gjorde jag samma sak.

Fick klyva motorn och ta bort den halvan av motorblocket. Sen lämnade jag iväg den till en som svetsade alu (byteshandel men kostade väll en 500kr) då svetsade han så allt blev bra och gängade i det nya godset. Blev bättre än innan:yoparty

edit: min var också från -92

Mr Helmut skrev:
2454079 För ca 5 år sen gjorde jag samma sak.

Fick klyva motorn och ta bort den halvan av motorblocket. Sen lämnade jag iväg den till en som svetsade alu (byteshandel men kostade väll en 500kr) då svetsade han så allt blev bra och gängade i det nya godset. Blev bättre än innan:yoparty

edit: min var också från -92

Klyva... Känner inte att jag har lust och ork till det just nu, ska väl inte köra så mkt i vinter, så vill bara få ihop den :P, men jag får väl se vad nån svetsare säger, om det är möjligt utan att klyva.

Nån som vet nån bra&billig svetsare i sthlm?

nill0w skrev:
2454599 Klyva... Känner inte att jag har lust och ork till det just nu, ska väl inte köra så mkt i vinter, så vill bara få ihop den :P, men jag får väl se vad nån svetsare säger, om det är möjligt utan att klyva.

Nån som vet nån bra&billig svetsare i sthlm?

säger samma sak som andersbrink det där kan du få fixat utan att plocka isär motorn!:tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg