Spricka i motorhalva, byta halvan eller svetsa?

and3r5son

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2013
Ort
piteå
Hoj
ktm 400 exc
hej! ny på forumet och sitter lite i en lite knepig sits:S försökte få lös pluggen till oilscreenen på min hoj igårkväll "den satt som tusan" men i resultat sprack motorhalvan från pluggen och ut mot kanten "mot ramen" en bit på kanske 2 cm

såg en annons på blocket att en sålde motorhalvor från en ktm 400 exc 04, passar dom till ktm 400 exc 05? jag har alltså en årsmod nyare men samma motor annars?

är det möjligt att svetsa i sånt här material annars? om man lämnar in den lös någonstans

medela gärna om jag lade in ämnet på fel plats eller om en liknande tråd redan finns!

tack i förhand// marcus
 
Jag vet inget om hur halvorna passar som du har hittat, där i mot så vet jag att det går att svetsa..
Det är mycket svårt och du behöver få tag på en kille/tjej som är förjävlig på att svetsa, det finns en massa knep för att svetsa gjuten ALU, jag har en kille här i stan (Falun) som är grym på att fixa motorblock och alu i allmänhet, det borde väl finnas någon bonde eller bya-smed i Piteå, dom brukar fixa gjutet gods =)
 
Ja det går att svetsa men min rekommendation skulle ändå bli att byta det. Blocken är billiga beg och du bör ändå plocka ner blocket om det skall svetsas för att inspektera så att sprickan inte sträcker sig in i lastbärande delar kring utgående axel. En vanlig anledning att spräcka blocket är nämligen för hårt spänd kedja och crosshopp.
 
Tjena And3r5son, eller Marcus,

Vill Du prova att svetsa ändå rekommenderar jag en koll med t ex motorhistorikerna i Öjebyn för att få namn på en duktig svetsare. Brännströms i Jävre har haft ett par riktiga ess, möjligen kan Du ringa Jimmy och kolla med honom?

Vi har ju ena riktiga överdängare i hojbyggnation i kommunen, med bl a NOC i spetsen som borde kunna eller veta vem som kan sätta svetsen i gjutjärn - lägg in en länk till denna tråd eller fråga direkt i Pite-tråden - http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?119429-Sporthoj-Pite%E5

Lycka till:)
 
tack för tipsen! verkar vara ett riktigt bra forum!=) ska i första hand försöka hitta ett nytt block blir det nog=)
 
Jag har svetsat motorblock med bra resultat men jag skulle nog ändå säga att i slutändan är det mest rätt att köpa nytt eller bättre begagnat.
 
KTM 250,400,450,525 delar alla block. 00-03 är blocket detsamma 04-07 ökar svingaxelns diameter till 17mm, det går att borra upp äldre block att passa i nyare ram. Från -06 blir blocket biffigare i gjutningen och får en del interna förändringar, mest viktigt om man skall bygga effektmonster för motard.

Specialblock sitter där i 560SMR och 610SXS som är grövre och har uttag för den större 100mm cylindern. Tillverkas inte längre och kostar en mindre förmögenhet på begmarknaden.
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top