Spricka i kåpa, laga själv?

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Gokväll!
Har en spricka i min ena kåpa. Inga större repor och ovanlig färg s jag tänkte ge mig på att laga den själv. "Snittet" är rent och fint så jag ska inte behöva spackla och slipa.
Så vad är det nu jag behöver? Ska jag plasta den där bak så att den håller sig på plats eller ska jag limma den med ngt bra lim?

Ni som vet, ös på med förslag!

[Tim] skrev:
2482841Ska jag plasta den där bak så att den håller sig på plats eller ska jag limma den med ngt bra lim?

Epoxi och glasfiberväv på insidan. Börja inte mecka med att limma eller spackla på lacksidan förrän du sett hur pass bra du lyckas få den genom att laga "bakifrån".

min erfarenhet är att sprickan måste slipas ur samt spacklas och lackas om den helt ska försvinna , visst går det at stärka på baksidan men så fort kåpan böjjer det minsta kommer sprickan åter synas, är den hårfin ser jag dock ingen andledning till att slipa ur den och lacka om, finns något som kallas båtreparations sats på clas ohlsson, där ingår poulertan plast samt glasfiberväv som är allt du behöver för tt fixa det, de flesta hojjar jag ägt är lagade med mycket gott resultat med denna metod

Last edited:
[Tim] skrev:
2482841 Gokväll!
Har en spricka i min ena kåpa. Inga större repor och ovanlig färg s jag tänkte ge mig på att laga den själv. "Snittet" är rent och fint så jag ska inte behöva spackla och slipa.
Så vad är det nu jag behöver? Ska jag plasta den där bak så att den håller sig på plats eller ska jag limma den med ngt bra lim?

Är det plastkåpa så brukar det gå att "svetsa" ihop med en vanlig lödkolv. Är det glasfiber så är det bara att plasta med vanlig polyester och glasfiberväv.

Perfekt. Då vet jag vad jag ska handla. Tack för hjälpen allihopa!

[Tim] skrev:
2482841 Gokväll!

Budgetvariant som ger bra resultat. Smält ihop sprickan på baksidan med lödkolv och smält även ner några stumpar tvärgående metalltråd från baksidan så håller det fint. Glasfiber på ABS-plast blir inte starkare, snarare tvärtom. Om du ser till att hålla ihop sprickan ordentligt när du värmer ihop den så går den knappt att se om du tätar sprickan med klarlack på utsidan.

Om det är orginal kåpor är dom nog gjorda av ABS plast vilket är en form av styren plast som i sin tur är en thermo plast vilket inte går att limma. Måste svetsas vilket en bättre bilverkstad kan hjälpa dig med eller så provar du med lödkolven.

Om det inte är orginalkåpor är dom nog gjorda av glasfiberarmerad Ester plast. Då kan du limma det med "Polyester" och förstärka med glasfiber på baksidan. Finns på välsorterade båt affärer

[Tim] skrev:
2482841 Gokväll!

Eller så borrar du ett litet hål dår sprickar slutar så inte den spricker mer det blir en annan belastnig på sprickan :tummenupp
//Robin

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back